Sigøyner eller taterslekt?

Moderator: MOD_etniske_minoriteter

Svar
dn20351
Sted: NYBORG

Sigøyner eller taterslekt?

Legg inn av dn20351 » 24. august 2006 kl. 17.01

Hei alle sammen! Er helt ny på dis og nesten ny som medlem. Er det bare jeg som synes slektsgranskning er vanskelig :wink: ? Jeg har brukt digitale arkiv en del, men det stopper liksom opp. Har ikke anledning til å reise rundt og se i kirkebøker etc. Jeg er mest inter. i å finne ut om slekten fra min far sin side. Under hele oppveksten har jeg fått høre at jeg er sigøynerslekt for det var han. Jeg søker tilbake, men det er jo så mange med samme navn - og han het (han er død nå) noe så sjeldent som Nilsen til etternavn. Var det vanlig at f.eks. sigøynere/tatere hadde slike "norske" navn? Da jeg ikke hadde kontakt med min far i oppveksten, så vet jeg også svært lite om ham og hans slekt. Noen gode råd hvordan jeg best går fram? De kan jo ha vært reisende for flere generasjoner tilbake, og de ble vel aldri med i folketellinger og slikt? Grunnen til at jeg ønsker å finne ut om jeg virkelig er av denne opprinnelsen, er at det fremdeles blir brukt med negativt fortegn i dag, noe jeg synes er fryktelig synd! Hva mener dere?

Svein Gunnar Jakobsen
Sted: MOSJØEN

Re: Sigøyner eller taterslekt?

Legg inn av Svein Gunnar Jakobsen » 24. august 2006 kl. 19.07

Hei

Har du sett på hjemmesiden til "Landsorganisasjonen for Romanifolket"?

Du finner dem her: http://www.lor.no/
Mvh

Svein G. Jakobsen
Mosjøen

Espen Berg
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 25. august 2006 kl. 0.10

Heisann Lisbeth :)

Det er interessant med tatere/reisende/romani (kjært barn har mange navn). Veldig bra at det blir mer åpenhet rundt det og at det ikke lenger generelt er sett på som "skam". I styret til DIS-Norge sitter det et styremedlem som er av romanifolket. Hun heter Inger Kvennodd og er også leder i DIS-Telemark. I tillegg er det ei dame som til tider er ofte å treffe på DISchat som heter Gerd Bovold. Begge disse forsker mye på taterslekter, men jeg vet ikke hvor mye sigøynerslekt de holder på med.

Hvis du går inn på DISadmin (DISadmin) og logger inn der, så kan du søke dem opp og finne de nødvendige opplysningene for å ta kontakt med dem. Du kan også ta turen innom til oss på DISchat.

Lykke til med slektsforskninga di!

Hilsen Espen

dn17661
Sted: ENEBAKK

Legg inn av dn17661 » 27. august 2006 kl. 12.12

Hei Lisbeth

Det var helt vanlig at de reisende byttet navn til noe som ikke skilte seg så mye ut.
Det ble lettere å gli inn i det vanlige samfunn, og unngå stigmatiseringa da.

Hvis din far var av sigøynerslekt er det vel ikke så mye jeg kan bidra med, men hvis han var av "tater"-slekt kan det være mulig at det går an å nøste fram noe.

Men vi må ha mer å gå på : Når ca ble han født - på hvilken kant av landet levde han, og vet du noe som helst om hans foreldre/søsken ol.?

Regner med at dette er såpass nytt at det er greit å ta det på "privaten", så hvis du sender en mail kan vi ta det derfra :D

Min adr er ger-b alfakrøll online.no

Med vennlig hilsen Gerd Bovold

Svar

Gå tilbake til «Reisende»