Bråtebruk, badstu, skorstein og høye kinnben. Finske aner?

Moderator: MOD_etniske_minoriteter

Svar
dn24678
Sted: SELLEBAKK

Bråtebruk, badstu, skorstein og høye kinnben. Finske aner?

Legg inn av dn24678 » 23. august 2017 kl. 20.46

Fra jeg var liten har jeg hørt at vi kanskje er av finsk avstamning. Finnene kom via Sverige fra ca 1640 har jeg lest, og de skilte seg ut fra "oss" ved at de drev svedjebruk, som var noe helt nytt her til lands. De hadde en spesielt efffektiv måte å varme opp hjemmet sitt på, med en omfangsrik skorstein eller peis, og brukte badstu. Noen av mine aner er fra Bådstad ved Enebakk. I en bok om Trøgstad og Baastad av August Baastad utgitt i 1914, skriver han at "fram til 1830-årene dyrket vi korn ved å rydde skogen, brenne bråter og så korn ned i bråtene (bråtebruk). Badstuen ble brukt når de bearbeidet lin.... " Jeg har også aner fra Kråkstad ved Ski. I Nittedal gårdshistorie av Birger Kirkeby beskriver han nabogården, Bøler. "I gamlehuset var den store skorsteinen (peisen) enda ikke fjernet. Hvis ei eng ble kalt "Bråtan" var det fordi det hadde vært et avsvidd skogsområde hvor de hadde sådd korn.. På "Rogbråtamyra" ble det selvfølgelig også sådd rug."
Hvordan skal jeg tolke dette. Har mine aner finsk blod i årene? Eller har bråtabruk vært dyrkningsmåten for korn her i Norge helt fram til våre tippoldeforeldres tid?[quote][/quote]

Svar

Gå tilbake til «Skogfinner»