Om Hva er Lost slektsforskning?

Her kan du stille spørsmål om Slektsforum

Moderator: admin

Låst
dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 7. april 2009 kl. 21.42

Hvorfor ikke anvende et norsk ord for dette ?

"Tapte" i slektsforskningen, f eks.

Eller "savnede".
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Hva er Lost slektsforskning?

Legg inn av Else Berit Rustad » 7. april 2009 kl. 21.49

Jeg er nok mer enn alminnelig treg, men jeg skjønte ikke helt poenget med dette opplegget...

Ellers er jeg enig med Tore - "Lost i slektsforskning" er en språklig uheldig samrøre.

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 7. april 2009 kl. 21.56

Støtter fornorkningen.

Ellers er jeg vel like treg i toppen som Else :D :?:

I'm lost
Sist redigert av Otto Jørgensen den 8. april 2009 kl. 13.47, redigert 1 gang totalt.

dn22734
Sted: ÅLGÅRD

Legg inn av dn22734 » 7. april 2009 kl. 21.59

Syns egentlig at Saritha har funnet et godt og spennende navn. Ellers føler jeg vel at det er innholdet som er viktig, ikke navnet ;)
Mvh
Bjarte

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 7. april 2009 kl. 22.01

er engelsk mer spennende enn norsk ?

dn22734
Sted: ÅLGÅRD

Legg inn av dn22734 » 7. april 2009 kl. 22.13

Lost er et bedre ord å bruke i denne sammenhengen enn forsvunnet.

Føler jeg da. Egentlig syns jeg diskusjonen er litt unødvendig.

Tenkt innhold folkens, ikke navn!
Mvh
Bjarte

gj09192
Sted: BODØ

Legg inn av gj09192 » 7. april 2009 kl. 22.13

Nå kan det vel umulig være noe vits i å kuppe dette emnet og gjøre det om til en "pokkers ungdommer som ikke gidder å skrive norsk"-krangel.

Poenget med hele konkurransen må jo være å ha det gøy og samtidig kunne utvide slektstreet sitt litt? Og da er konkurransens navn irrelevant. Jeg gleder meg i alle fall kjempemasse!

Med koselig hilsen fra Kurre. :D
Sist redigert av gj09192 den 7. april 2009 kl. 22.14, redigert 1 gang totalt.

22346
Sted: VANNAREID
Kontakt:

Legg inn av 22346 » 7. april 2009 kl. 22.13

Det er vel ikke akkurat at engelsk er så mye mer spennende enn norsk, men akkurat setningen Lost i slektsforskningen betyr at man skal være så opptatt og borte i slektsforskningen at man ikke får tid til noe annet. JEg syntes bare ordet lost var et mye mer spennende ord og kanskje ett ord som kan gjøre at en del av de yngre her inne kunne komme til å plutselig få lyst til å lese litt og kanskje delta.

Målet med denne konkurransen er å prøve noe annerledes og at det skal være gøy. Kanskje får man kontakt med noen andre her inna via konkurransen og kanskje får noen enda mer mersmak på dette. I tillegg vil det bli flotte premier og mange oppgaver. Jeg ser iallefall frem til å få lov til å få registrert ett par kilder og lignende :wink:

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 7. april 2009 kl. 22.14

Lat no ungdommane i DIS få prøve seg på noko nytt som kanskje vil være til gagn, heller enn å komme med "Sure" :lol: oppstøt som kanskje gjer at dei både forlater oss og denne hobbyen som for mange av oss er svært viktig.

Lykke til med opplegget ditt Saritha, håper at det vil gå bra.

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Brukeravatar
dn04942
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 7. april 2009 kl. 22.18

Jeg synes dette er et bra initiativ. Det er laget av ungdom og for ungdom. At de har mer følelse for hva som er rett språkbruk overfor javnaldrende, det er jeg ikke i tvil om.

Takk til Saritha for fint initiativ. Spent på lanseringen av selve konkurransen

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 7. april 2009 kl. 23.03

Da er jo saken klar: for at ungdommen skal interessere seg for slektsforskning, må språket ha engelske markørord. De som er uenige i engelskbruken, kommer kun med sure oppstøt.

Siden denne tjenesten er laget av ungdom for ungdom, bør den markeres med en slik overskrift "av ungdom for ungdom". I og med at det herved er innført tjenester rettet mot særskilte aldersgrupper, antar jeg at andre tråder kan kalles f eks "av erfarne for erfarne".

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 7. april 2009 kl. 23.23

Må jo bare beklage overfor trådstarter at jeg spurte om hva dette egentlig gikk ut på. I og med at det bare er en konkurranse for de yngre, trenger jeg ikke vite det heller :!:

22346
Sted: VANNAREID
Kontakt:

Legg inn av 22346 » 7. april 2009 kl. 23.31

Jeg tenkte jeg bare ville rydde opp i en ting og det er at alle kan delta i konkurransen uansett alder. konkurransen vil ikke bare være laget for de yngre, men kommer kanskje til å inneholde en del oppgaver som de mer "garva" slektsforskerne kanskje synes er litt "kjedelige".

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 8. april 2009 kl. 8.00

Det er ikke jeg som har startet denne tråden, som en skulle tro ut ifra førsteinnlegget i denne tråden. Det er i steden mitt innlegg, - denne trådens startinnlegg - og mine senere innlegg som er slettet, dvs sensurert vekk fra en annen tråd. Noe jeg ikke synes er så kjekt.

Konklusjonen er at Lost er en tjeneste asv ungdom, rettet mot annen ungdom. Det er for uerfarne nybegynnere rettet mot tilsvarende. Derfor burde tjenesten også merkes og flagges som det, slik at nye lesere kan se hva det er. I og med at det dermed er innført debattjenester i Slektsforum rettet inn mot ulike aldersgrupper (og erfaringsgrupper), gjør jeg oppmerksom på at en slik aldersinndeling (antas å gjelde) gjelder for andre debattjenester.

Som jeg har fått opplyst på to separate privatmeldinger i Slektsforum, er navnet på tjenesten, Lost, valgt med den ytterste omhu. Navnet er drøftet internt på forhånd. Det er faktisk et poeng i seg selv at navnet er på engelsk.

dn20182
Sted: FYRESDAL

Legg inn av dn20182 » 8. april 2009 kl. 9.32

-Og da kan man vel, som Noregs Mållag for noen år siden gjorde da det gav ut en button (sic!), vri på et slagord fra Tine meierier og si:

Nynorsk is a better language............

Forøvrig kan man bli temmelig lost bak en låst dør hvis man ikke har nøkkelen, og da har man det ganske sjipt.
Sist redigert av dn20182 den 8. april 2009 kl. 10.44, redigert 1 gang totalt.
Venleg helsing Kjetil

dn22204
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 8. april 2009 kl. 10.33

Bilde

:lol: :lol: :lol:

God påske!

Mvh
Petter Stene

Brukeravatar
dn16031
Sted: SPONGDAL

Legg inn av dn16031 » 8. april 2009 kl. 11.14

Et spennende initiativ for ungdom! Lykke til! :)

Hva jeg mener om navnet? Synes det er helt greitt jeg :) Det er ikke værre å bruke "Lost" i denne sammenhengen enn at noen kaller seg "genealoger" ;)
mvh Torill Aasegg, Byneset

Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Legg inn av Kjell Halvorsen » 8. april 2009 kl. 12.16

Absolutt enig, Petter og Torill ! !

Kjell H. - helt FORTAPT i jakten på røttene :wink:

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 8. april 2009 kl. 19.03

Ordet genealogi (og genealog) har vært innlånt i norsk i mange hundre år. Når dette ordet trekkes frem som sammenligning med "lost", er resultatet at alle kommende innlånsord i norsk blir hyllet velkomne med argumentet om at vi har lånt inn andre ord tidligere. bare til etterretning i tilfelle en parallell diskusjon om andre ord skulle oppstå (noe som neppe skjer i Slektsforum). Skulle en slik språkdiskusjon oppstå i DIS- er det viktig at et bredt utvalg av medlemmer ganske raskt sørger for å drite ut kritikerne, slik at tilløp til diskusjon kveles i starten.

Brukeravatar
dn16031
Sted: SPONGDAL

Legg inn av dn16031 » 8. april 2009 kl. 19.48

Jeg regna med det kom en kommentar på kommentaren min ja ;) Og jeg er helt enig. Jeg bare sa hva jeg mente om diskusjonen rundt navnevalget.

Initiativet synes jeg fremdeles er glimrende :)
mvh Torill Aasegg, Byneset

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 8. april 2009 kl. 20.43

Ja, initiativet er bra.

Men jeg er overrasket over at det faktum at det nå er innført alderssegregerte fora er ukommentert av dere andre. (Jeg har nevnt det ovenfor.) Når prinsippet allerede er vedtatt, vil det bre seg.

dn22204
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 8. april 2009 kl. 22.46

Tore H. Vigerust skrev:Ja, initiativet er bra.

Men jeg er overrasket over at det faktum at det nå er innført alderssegregerte fora er ukommentert av dere andre. (Jeg har nevnt det ovenfor.) Når prinsippet allerede er vedtatt, vil det bre seg.

Her må jeg sitere O.P. :
"konkurransen vil ikke bare være laget for de yngre, men kommer kanskje til å inneholde en del oppgaver som de mer "garva" slektsforskerne kanskje synes er litt "kjedelige"."

Her må det vel være en misforståelse?

Mvh
Petter Stene

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 8. april 2009 kl. 23.11

Beklager Petter, men jeg forstår ikke hvor sitatet ditt kommer ifra eller hva som skulle være en misforståelse. Kan du uttrykke deg klarere ?

Sikter du nå til forholdet at vi har fått alderssegregerte fora ("av ungdommer for ungdommer") ?

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 8. april 2009 kl. 23.14

Veldig greit. Jeg er helt LOST

dn22204
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 8. april 2009 kl. 23.46

Tore H. Vigerust skrev:Beklager Petter, men jeg forstår ikke hvor sitatet ditt kommer ifra eller hva som skulle være en misforståelse. Kan du uttrykke deg klarere ?

Sikter du nå til forholdet at vi har fått alderssegregerte fora ("av ungdommer for ungdommer") ?

På tross av at Saritha skriver:
Jeg tenkte jeg bare ville rydde opp i en ting og det er at alle kan delta i konkurransen uansett alder. konkurransen vil ikke bare være laget for de yngre, men kommer kanskje til å inneholde en del oppgaver som de mer "garva" slektsforskerne kanskje synes er litt "kjedelige".

Så fortsetter du:
Konklusjonen er at Lost er en tjeneste asv ungdom, rettet mot annen ungdom.

og
I og med at det dermed er innført debattjenester i Slektsforum rettet inn mot ulike aldersgrupper (og erfaringsgrupper)..."

og
...det faktum at det nå er innført alderssegregerte fora...

Jeg kan ikke tolke dette på annen måte enn at en misforståelse er oppstått et eller annet sted på veien. For jeg forstår det som at Lost i Slektsforskningen er for alle, både uerfarne og mer erfarne. Selv om Saritha mener at de "garva" vil synes at oppgavene kan være kjedelige. Time will show...

Mvh
Petter Stene

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 8. april 2009 kl. 23.55

Petter, ovenfor skriver Torill: "Det er laget av ungdom og for ungdom. "

Jeg tok det bokstavelig.

dn22204
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 9. april 2009 kl. 0.06

Jeg forsto det sånn at Torills kommentar var rettet mot språkbruken.

Men nok om det. Jeg synes at vi skal aktivere medlemmene våre på alle nivåer. At ungdommene i DIS-Norge setter i gang et initiativ til dette synes jeg ikke skal overskygges av en diskusjon om språkbruk og den målgruppe initiativet retter seg mot. Nå har vi fått avklaring på at dette er for alle, og da faller vel diskusjonen om språkbruk litt bort?

Mvh
Petter Stene

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 9. april 2009 kl. 0.20

Feil, Petter, Torills kommentar gjaldt selve forumet Lost. Av ungdommer og for ungdommer, innebærer at dem mellom ca 13 og 28 er målgruppen. Derav følger min konklusjon om alderssegregerte fora. Jeg antar at du ikke visste hva alderssegregering innebærer.

dn22204
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 9. april 2009 kl. 0.39

Forumet ble jo opprettet for initiativet, som Saritha har sagt ikke har noen aldersbegrensning. Da blir det flisespikkeri å file videre på det. Det er således ikke opprettet kun i den hensikt at "ungdommer" skal bruke det. Altså eksisterer det ingen alderssegregering på slektsforum, dvs utskillelse av visse grupper basert på alder. Vi kan alle poste og delta i alle forumets herligheter.

Mvh
Petter Stene

dn21920
Kontakt:

Legg inn av dn21920 » 9. april 2009 kl. 1.12

Hva er det du frykter Tore?

Alderssegrerte fora eller bruk av engelske ord og uttrykk i forumet? Eller er det begge deler?

Selv mener jeg at OM man alderssegregerer i Dis's forum kan dette slå heldig ut; de unge kan lettere "finne" hverandre, og at de med det kan bli mer tydelige for hverandre ser jeg personlig som en fordel. Jeg tror de unge respekterer oss eldre, la oss også respektere dem. La dem få en plass å "boltre" seg på.

I all tid har utenlandske ord og uttrykk fått innpass i det norske språk, man kan diskutere om man liker det eller ei, men likefullt kan man ikke forhindre denne utviklingen. Man kan nevne mange ord om så er ønskelig. Selv Sylfest Lomheim har sagt at språket vårt blir preget av implementering av nye ord og er i konstant utvikling.

Jeg ønske avslutningsvist å si at vi må la de unge få prøve seg, og vi må prøve å forstå deres "terminologi", som de har måttet lære seg å forstå mange ord de før ikke kunne.
Med hilsen
Henning Andersen

http://www.anetavle.net//slekt/index.php

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Kontakt:

Re: Om Hva er Lost slektsforskning?

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 9. april 2009 kl. 2.21

Tore H. Vigerust skrev:Hvorfor ikke anvende et norsk ord for dette ?

"Tapte" i slektsforskningen, f eks.

Eller "savnede".

Dette er jo ikke "tapte" eller "savnede" da! men "fortapt" eller "helt vekke"

Lykke til, Saritha, jeg er og "lost" - totalt lost - i Slektsforskning, og da mener jeg ikke tapt, mistet eller forsvunnet. 8)
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 9. april 2009 kl. 9.12

Her har vi et tydelig problem ved at innleggene ikke er lenket til hverandre men er en rekke innlegg som løst kommer etter hverandre.

( tolket også at LOST var for ungdom til ungdom og lagt av ungdom)

Enten må man gjengi hele innlegget man viser til eller så blir det bare rot og gjentagelse av hele innlegget man svarer på er unødig plass bruk.

Før inn linker og treet igjen.

I'm lost

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 9. april 2009 kl. 9.45

Laila, jeg er fullstendig klar over at jeg misforsto forumets hensikt i mitt første innlegg (jeg fikk straks, samme kveld, to private meldinger som klargjorde for meg forumets hensikt). Allikevel mener jeg at både spørsmålet om ordbruk og aldersgrupper er relevante temaer.

Petter nekter å ta realitetene inn over seg og mener det hele er flisespikkere. Petter har altså falsifisert Torills innlegg. Tror jeg i fortsettelsen satser på at Torill har rett her. Hun kjenner jo alle drøftelsene før beslutningen om forumets åpning.

Henning derimot, synes det er greit både med alderssegregerte fora (fordi det kan ha positiv effekt) og med inføringen av nye låneord (med henvisning til at ungdommen får prøve seg og med referanse til språkrådets leder). Henning, neste gang Sylfest Lomheim uttaler seg *mot* anglifiseringen av det norske språket, skal jeg tipse ham om at du i et DIS-forum i 2009 faktisk har brukt ham som støtte *for* en fortsatt anglifisering.

dn06606
Site Admin

Legg inn av dn06606 » 9. april 2009 kl. 12.33

Dette emnet stenges nå.

Saken anses utdebattert og i den grad debattantene ønsker å fortsette kan det gjøres privat.

Jeg minner også om retningslinjenes punkt 10 om "hold vennlig tone, ingen personangrep"
mvh Jan

Låst

Gå tilbake til «Informasjon om Slektsforum»