For lenge pålogget?

Her kan du stille spørsmål om Slektsforum

Moderator: admin

Svar
dn10731
Sted: HØNEFOSS

For lenge pålogget?

Legg inn av dn10731 » 7. juli 2005 kl. 1.02

I news-gruppene hvor jeg skriver fra Outlook Express kan jeg starte en melding. Blir jeg så blir avbrutt av telefon , besøk eller lignende legger jeg meldingen i mappen Kladd. Det hender jeg gjør ellers og, hvis jeg ikke har alt for hånden når jeg starter å skrive, og kanskje må finne frem data på PC-en. Deretter er det bare å hente fram meldingen for å fortsette.

Som en test forsøkte jeg starte en melding i herværende Testforum, for så å logge av. Men meldingen forsvant sjølsagt.

Testet nok en gang. Da ved å starte meldingen - og så minimerer vinduet (eller hva det kalles). Åpnet vinduet igjen og fortsatte. Dette virket.

Spørsmålet er: Sett at jeg fikk behov for å benytte siste metode en eller annen gang. Og
forlater PC-en en times tid pålogget med minimert vindu. Sperrer jeg da trafikken for andre? Eller gjør dette at trafikken går tregere? Hva hvis jeg i farten skulle glemme å logge ut, men bare minimere vinduet. Blir jeg automatisk logget av etter en hvis tid, slik som i nettbanker o.l.?

Mvh Ellef Ellefsen :?:

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: For lenge pålogget?

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 7. juli 2005 kl. 13.05

Jeg har ligget inne på Slektsforum i flere dager, så tror ikke det finnes noen auto-avlogging her.
Men -det kan jo hende guruene våre vet noe lurt?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

dn10731

Legg inn av dn10731 » 7. juli 2005 kl. 13.17

Hjertelig!

Da tar jeg sjansen på minimere vinduet ,uten å logge ut, i de tilfellene jeg blir avbutt under skrivingen, eller ikke har husket å ha data for hånden før jeg svarer. Håper jo ikke dette skjer for ofte, men godt å vite.

Mvh Ellef.

dn06606
Site Admin

Legg inn av dn06606 » 7. juli 2005 kl. 21.11

Så lenge det ikke er mer enn et drøyt døgn mellom hver gang du gjør noe aktivt i Slektsforum skal du ikke bli logget ut. Du kan i prinsippet være innlogget "for alltid" så lenge du er aktiv ca. hver 27 time eller oftere. Om nettleser-vinduet med Slektsforum er minimert spiller ingen rolle.
mvh Jan

dn10731

Legg inn av dn10731 » 7. juli 2005 kl. 21.45

Takk for svaret! Nå forstår jeg hvordan dette fungerer.

Mvh Ellef.

dn07052
Sted: TROMSØ

Legg inn av dn07052 » 30. september 2005 kl. 17.38

Jan Eri skrev:Så lenge det ikke er mer enn et drøyt døgn mellom hver gang du gjør noe aktivt i Slektsforum skal du ikke bli logget ut. Du kan i prinsippet være innlogget "for alltid" så lenge du er aktiv ca. hver 27 time eller oftere. Om nettleser-vinduet med Slektsforum er minimert spiller ingen rolle.

Trenger man gjøre noe aktivt? Jeg er jevnlig innom og ser, men må alltid logge meg på. Lukker jeg nettsiden og åpner Slektsforum på nytt umiddelbart, må jeg logge på på nytt. Veldig tungvint.

Mvh
Geir Aasmoe

dn06606
Site Admin

Legg inn av dn06606 » 30. september 2005 kl. 17.53

Nei, som det er skrevet ovenfor. Men hvis du avslutter nettleser-programmet ditt og starter på ny må du logge deg inn på ny.

For min egen del går det vanligvis dager/uker mellom hver gang jeg avslutter nettleseren - men når jeg må starte den på ny så fyller den automatisk inn brukernavn og passord for meg.
mvh Jan

dn07052
Sted: TROMSØ

Legg inn av dn07052 » 30. september 2005 kl. 18.14

Jeg har pcen i stua, og selv om jeg har gjort mye for å gjøre den stillere, er den ikke lydløs. Så jeg slår den av når jeg ikke bruker den.

Info om brukernavn og passord holder seg lagret, men jeg synes selve prosedyren med "logg inn", eksternt påloggingsvindu og "ok" er tungvint. Jeg deltar i en rekke andre forum, og dette er det eneste jeg vet om som gjør det på denne måten. Jeg tenkte jeg hadde oversett en avkryssing eller noe sånt.

dn06606
Site Admin

Legg inn av dn06606 » 1. oktober 2005 kl. 14.06

Hei igjen,

ja, hvis vi bare hadde hatt Slektsforum å ta hensyn til ville det nok ha fungert slik du er vant til. Men vi har flere tjenester som er eldre enn Slektsforum som vi må ta hensyn til og som alle skal kobles mot medlemsregistertjenesten DISadmin.

Det som har prioritet hos oss nå er å sy alle disse tjenesten sammen slik at man ikke skal behøve å forholde seg til mer enn ett brukernavn/passord. Det som gjenstår i den prosessen er å få tjenesten Slektsforskerbasen inn i samme påloggingssystem som de andre tjenestene (en ganske stor jobb), samt å rydde opp i noen småproblemer som pr i dag gjør at man delvis må logge seg inn på nytt ved skifte mellom enkelte tjenester.

Når dette er ryddet opp i er det mulig at vi kan vurdere nye forenklinger i påloggingssystemet, men det er ikke mulig å si noe konkret om dette pr i dag.
mvh Jan

Svar

Gå tilbake til «Informasjon om Slektsforum»