Innvandrer fra Øst-Europa

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Steinar Tangen
Sted: SANDVIKA

Innvandrer fra Øst-Europa

Legg inn av Steinar Tangen » 2. februar 2015 kl. 16.32

Hei,
jeg er på jakt etter en forfader som innvandret fra Øst-Europa ca 1700. En koppersmed
med antatt navn Josafat Salamis. Han skal ha hatt en uekte sønn med navn Christen Josefsen bosatt ved Schielle, Sagen øst i Sørum kommune, som igjen var gift med Goro Monsdatter, Refsumeie. Dette har jeg ingen dokumentasjon på.

Deres sønn skal være Anders Kristensen fra Skjelle u/Refsum f.1754 g. 1783( med Lisbet Larsdatter), d 1837. Disse bodde på Høybråten u/ Refsum. Kilde: Sørum bygdebok
bind 4 side 194. (Mine 3-tipp oldeforeldre.)

Er det noen som vet noe om dette?
mvh
Steinar Tangen

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Sted: Sverige

Re: Innvandrer fra Øst-Europa

Legg inn av Gunnar Østegården » 4. februar 2015 kl. 6.36

Det er mulig at jeg har misforstått bygdeboka for Sørum, men jeg har forstått det slik at Anders Kristensen fra Skjelle (gm Lisbet Larsdatter)

- var sønn till Kristen Hågensen og Berte Andersdatter.

Disse to bodde på Egner fra omkring 1760 og senere på Skjelle og de hadde i alle fall en sønn Anders som var født omkring 1753. (se bygdeboka)

Mvh Gunnar.

Steinar Tangen
Sted: SANDVIKA

Legg inn av Steinar Tangen » 4. februar 2015 kl. 14.45

Hei , takk for svar :) ,
Du har nok rett her i at Anders Kristensen sin far er Kristen Hågensen og ikke Christen Josefsen.
Jeg har opplysningene fra min far (død 1996) sine notater fra 80- tallet. Problemet ved disse er at det ikke er oppført noen kilder. Jeg har sjekket hans notater og funnet at det meste er korrekt, unntatt det som er skrevet om nevnte personer. Jeg vet han studerte kirkebøkene på mikrofilm så hvor han fikk info fra om Christen Josefsen og hans far, se det er ikke godt å vite!

Takk for hjelpen!
mvh Steinar

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Sted: Sverige

Legg inn av Gunnar Østegården » 5. februar 2015 kl. 8.42

Det er fort gjort å trekke noen feilslutninger i slektsgranskning.
Og - man skal alltid kontrollere opplysningene fra bygdebøker.
Bygdebøker inneholder også feil.

Mvh Gunnar.

Svar

Gå tilbake til «Sørum»