Korrekturlesing

Moderator: MOD_Kildereg

Svar
3407
Sted: HAKADAL

Korrekturlesing

Legg inn av 3407 » 6. april 2009 kl. 12.22

Nå har jeg fått tilsendt utskrifter som skal korrekturleses, og det har ført til ulike problemer, bl.a. synes jeg ikke registreringsbeskrivelsen er fyllestgjørende for hva vi korrekturlesere skal gjøre. Så jeg hasrbegynt å skrive en forkortet og utdypet versjon av infoen med klipp fra registreringsinstruksen.

Det første probleme oppsto da jeg skulle velge program for å lese CD-ene med kildemateriale. Jeg måtte ha et program som:
1. viste filnavn og bilde samtidig
2. Kunne snu bildet 90 grader
3. Kunne forstørre og flytte utsnitt

Blant mine program kunne Picasa 3, som kan lastes ned fra http://picasa.google.com gjøre dette best. Men det tok meg noe tid å finne ut av.

Er det noen flere korrekturlesere her?

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Korrekturlesing (Kristiania 1923)

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 6. april 2009 kl. 15.02

Kari, filnavnet står på selve bildet, så du trenger ikke å se filnavn og bilde samtidig!

Vi har en egen mailadresse vedr. KraFT, :D og jeg har videresendt din mail dit, så du får nok svar så snart noen får gått gjennom den.

Det er ingen andre korrekturlesere av KraFT her på Slektsforum. Du er den første som er i gang på den måten du skal jobbe.

Jeg foreslår at du i fortsettelsen sender epost til [email protected] slik at du får svar på spørsmålene dine fra Lars eller Liv.

Med vennlig hilsen
DIS-Oslo/Akershus KROA
Laila N. Christiansen
Koordinator

Brukeravatar
Bjørn Haaland
Sted: OSLO

Re: Korrekturlesing

Legg inn av Bjørn Haaland » 7. april 2009 kl. 20.24

Hei!

Jeg jobber ikke med korrekturlesningen, men med selve registreringen. Der skal også bildene vises, snus, forstørres, og forskyves.

Jeg har veldig god erfaring med programmet XnWiew som kan lastes gratis ned fra nettet.

Det er meget raskt, og dersom man under "Option", "View" krysser av for "High quality zoom" både for "Reduce" og "Enlarge" er også billedkvaliteten utmerket.

mvh

Bjørn Haaland :D

Svar

Gå tilbake til «Kilderegistrering»