"Best practice" i registrering av slektsopplysning

Moderator: MOD_Kildereg

Svar
11582
Sted: LØRENSKOG

"Best practice" i registrering av slektsopplysning

Legg inn av 11582 » 27. august 2006 kl. 12.07

De fleste av oss som registrerer slektsopplysninger registrerer sannsynligvis i stor utstrekning fra de samme kildene, og det kunne vært interessant å utveksle erfaringer og tips om hvilke felter vi bruker, hvilke felter vi bør unngå å bruke, hvilke felter som kan registreres i de forskjellige programmene, men som enten går tapt ved eksport til GEDCOM eller resulterer i ustandardiserte tags. Likeledes hvordan man håndterer det stadig tilbakevendende problemet med forskjellige stavemåter på steder og personer.

Det er ikke noe mål i seg selv at alle registrerer nøyaktig de samme opplysningene og på samme måte, men ved utveksling av data kan mye ekstraarbeide spares hvis de som har registrert har gjort det på samme måte.

Et par eksempler på hvordan jeg har registrert:

Fra Digitalarkivets avskrift av folketellingene:

1 CENS
2 DATE 1801
2 PLAC Høvren, Øyer, Oppland
2 SOUR @S5@
3 NOTE 648
2 NOTE Jordløs husmann og skomaker

Her har jeg lagt løpenummeret på registreringen i merknad til kildehenvisningen, og merknadsfeltet i avskriften i merknad til hendelsen.

1 BIRT
2 DATE 2 FEB 1910
2 SOUR @S156@
3 PAGE side 64.
1 CHR
2 DATE 13 MAR 1910
2 PLAC Østre Gausdal, Oppland
2 SOUR @S156@
3 PAGE side 64.
3 NOTE http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010161.jpg

Her har jeg valgt å bruke CHR framfor BAPM, lagt med ulr-en til bildet (men sløyfet url-en til siden), og sløyfet gårdsnavn både på fødselen og dåpen fordi det tar for stor plass i utskrifter

Svar

Gå tilbake til «Kilderegistrering»