Generelt om konfirmasjonskarakterer!

Moderator: MOD_Kildereg

Svar
Rune Helland
Sted: ÅSGÅRDSTRAND

Generelt om konfirmasjonskarakterer!

Legg inn av Rune Helland » 1. august 2006 kl. 21.36

Holder på å kilderegistrere (nå Borre) . I forhold til andre sogn jeg har tatt fatt i, så skrivernå presten karakterer både i "Kristendomskundskab" og ""flid". Tidligere har jeg kun hatt med en karakter å gjøre.
Så hvordan skal så dette føres?

I S4 står kun: Oppgitt karakter i kristendomskunnskap, oppførsel og flid føres ordrett fra kilden!

f.eks: "Maadelig" i kr.kunnskap og "meg.god" i flid.

blir dette da skrevet som f.eks?

"Maadelig\meg.god"

Rune H

3007
Sted: KLEPPE

Re: Generelt om konfirmasjonskarakterer!

Legg inn av 3007 » 10. august 2006 kl. 21.03

Hei Rune

Ser ingen grunn til å forkorte konfirmasjonskarakteren.

Feltet tar 256 karakterer. Skriv det akkurat som det står.

Enkelte ganger kan det dukke opp vansker. Som for eksempel når presten benytter gjenntakelsestegn. Da skal du ikke skrive gjentakelsestegnet med den teksten tegnet peker til.

I enkelte tilfeller kan karakteren være svært så fortellende om konfirmantens strev med forståelse av katekismus.

Gunnar +

Brukeravatar
Ketil Firing Hanssen
Sted: SANDVIKA
Kontakt:

Re: Generelt om konfirmasjonskarakterer!

Legg inn av Ketil Firing Hanssen » 18. august 2006 kl. 14.50

Det er ikke bare å skrive av ordrett når presten har delt opp kolonnen for 'Christendomskundskab og Flid m. v.' i to kolonner, slik som f. eks. her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-78

For å få frem helheten kan enten en dokumentasjonsfil forklare at første karakter gjelder kristendomskunnskap og andre flid (da kan man fylle inn slik Rune foreslår). Alternativt kan feltet fylles ut med kirkebokens overskrifter, f. eks. 'Christendomskundskab Maadelig, Flid meg. god'. SIstnevnte løsning er temmelig tidkrevende med mindre man lager en automatisert rutine.

Svar

Gå tilbake til «Kilderegistrering»