Fritzøe, Fresje, [våpen: muslingskall], "Jernskjegg''

Adelsslekter fra middelalderen til reformasjonstiden (inntil ca 1600)

Moderator: MOD_Slekter

Svar
dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

Fritzøe, Fresje, [våpen: muslingskall], "Jernskjegg''

Legg inn av dn03022 » 8. desember 2004 kl. 16.42

Den slekten som i eldre norsk og danske genealogisk litteratur har blitt kalt Jernskjegg (med varianter, som f eks Jernskæg), førte i sitt våpen et muslingskall. Slekten brukte aldri selv et eget fast slektsnavn, og ble heller aldri, meg bekjent, kalt ved et fast slektsnavn av andre i slektens levetid. Navnet Jernskjegg har oppstått lenge etter at slektens siste medlem var død.

I Norge er slekten særlig knyttet til den tidligere adelige setegården Fritsøe eller Fresje (som er gammel lokal uttale) i Larvik kommune.

Her kommer senere en litteraturliste.

Diskusjoner omkring denne slektens biografi og genealogi bes legges inn under denne overskriften.
[rettet 10.12 2004]
Sist redigert av dn03022 den 10. desember 2004 kl. 7.19, redigert 1 gang totalt.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

dn10058
Sted: LARVIK

Re: Fritzøe, Fresje, [våpen: muslingskall], "Jernskjegg

Legg inn av dn10058 » 9. desember 2004 kl. 12.39

Jeg skal bare komme med en opplysning som støtter dette som er skrevet over her om bruk av navnet "Jernskjegg".

Peder Iversøn var født 22. jan 1551 på Fritsø gård (som den gang med stor sannsynlighet lå nesten ved Farris-vannets utløp og som raste ut i vannet uværsnatta mellom 2. og 3. september 1653 - da eid av slekten Lange).

Det er funnet bl.a. ei sølvskei i nærheten av stedet der man mener at Fresjeborgen med "de tvende mægtige Steenhuuse" har ligget. Skeia er i dag på Fritzøehus. Det finnes på skeia et våpenskjold (muslingskall) og initialene P.I. og M. B. noe som indikerer at Peder Iversøn ikke benyttet noe familienavn - slik derimot kona gjorde. Han var nemlig gift 25.10.1579 med Margrete Breide, f 1563 på Vorgaard i Slesvig.

Det er forøvrig forholdsvis nylig funnet enda ei sølvskei i dette området - fra samme periode.

I korgulvet i Hedrum kirke ligger gravplata over Peder og Margrete. Der er det avbildet 16 interessante våpen. Over hodet på Peder er det et våpen med muslingskall og over skallet en liggende halvmåne (farfar - Jens Lauritsen Baden). På hjelmen et muslingskall(?) - ser ut som indianerfjær. Over hodet på Margrete er ei stående (riks?)løve med krone - samme motiv på hjelmen (farfar - Hans Breide).

Langt nede på Peders side (våpen nr 7) finnes en masteløs båt ("holk"). Nøyaktig samme motiv er kombinert med en blomstervase i et våpen benyttet av slekten Holk/Soop nordafjells ("holken" fra Holk og blomstevasen fra Soop). Ser ut som en masteløs hansa-kogg.

Våpen nr 4 på Margethes side er mursteinssparre-våpenet til en annen slekt Holk (mormor - Karen Wulfsdatter Holck). Dette våpen benyttet bl.a. Mattis Olssøn på Tønsberghus festning i tiden rundt 15 og 1600. Det er interessant å merke seg at Peder og Margrethe stilte som brursvenn og brurjente (eller hva det het) da Randi Lauridsd Holch giftet seg i Tønsberg 25.11.1593 (det samme gjorde forøvrig Aksel Ugerup og fru Helga Marsvin). Jeg prøver med dette å antyde en mulig link mellom Mattis på Tønsberghus og de seinere Tønsberg-Holchene.

Mattis (sysselmann, féhirde, dansk væpner, høvedsmann på Tønsberghus) førte forøvrig et såkalt "blåmannshode" på hjelmen mens mursteinssparre-våpenet til Margretes mormor har 7 vimpler på hjelmen.

Like før jeg skal til å sende innlegget, ser jeg nå at P.I. på sølvskeia like gjerne kunne stått for Peder Iernskjegg, men skitt au - nå har jeg jo skrevet en del annet her også, og det er vel bare å slå fast at han aldri brukte dette navnet.

Eller - da er det bedre å benytte følgende som støtte for at han ikke bar navnet "Jernskjegg": I Tanum kirke (Brunlanes) finnes en altertavle, der man ved hjelp av røntgen kan se at det har stått "Gud ver dig Peder Iversøn oc Margrete Breide blid. Som lod mig giøre oc gaff mig hid. Actum (?) Fridtsiø den 26. Augusti Anno 1601"

dn10058

Legg inn av dn10058 » 10. desember 2004 kl. 7.35

Jeg vet ikke hva som har skjedd her, men to innlegg er blitt borte. Men det er i hvertfall klart at det ikke er bryllupet til Randi Holck det er snakk om, men sønnens.
Sist redigert av dn10058 den 10. desember 2004 kl. 9.24, redigert 1 gang totalt.

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 10. desember 2004 kl. 7.50

Hei, du kom meg i forkjøpet, for disse to nevnte innleggene ble for et par minutter siden flyttet til et nytt emne, Holk (Holch), som ligger slekter A-. Det er det også lagt inn en melding fra meg om splittingen. Jeg skulle også legge inn en melding om splittingen i denne tråden (hvilket herved ansees som utført).

Det må vel ansees som mer logisk at en diskusjon om borgerslekten Holk, får overskriften Holk, enn at diskusjonen føres under andre adelsslekter, som de ikke var del av eller etterkommere til.
Sist redigert av dn03022 den 17. desember 2004 kl. 17.13, redigert 2 ganger totalt.

dn10058

Legg inn av dn10058 » 12. desember 2004 kl. 10.18

En av forfedrene til mennene på Fresje (Fritzø), har benyttet en "holk" (masteløs båt) i våpenet sitt (se lenger oppe).

Svale Reimarssøn ville på sitt dødsleie gi bort Myklebostad i Øie Skibrede i Nordfjord - på sin søster Cecilias bøn, noe hans søster Fru Elsebe motsatte seg, da gården iflg kong Magnus's brev var slegtens arvegods, og han ved pantsettelse av Fresje og Fresje gods "havde sikret hende saameget i andet Gods, som Tredingen deraf var værd" DN I 543 år 1435.

Det ser ut til at Holk i Trøndelag eide denne gården Myklebust i Nordfjord på et noe seinere tidspunkt. Noen av etterkommerne førte en "holk" (masteløs båt). Kan denne Svale Reimarssøn ha vært en Holk?

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 12. desember 2004 kl. 10.28

Arnstein, når du siterer Diplomatarium Norvegicum i en kortform, av typen "DN I 543", så husk at det ved denne henvisningsformen er vanlig (enerådende) å vise til *brevnummeret* i det gjeldende bind av DN. Din henvisning går til sidetall. Brevnumrene er 749 og 750.

De to brevene fra 1435 gjelder Fresje og Fresjegodset i Rygge. Slektskapssammenhengen mellom de omtalte personene, og innholdet i disse 1435-brevene, er tidligere behandlet inngående (nok) av Henning Sollied i Norsk slektshistorisk tidsskrift bind VI, og sist av Geirr I Leistad: Om ættene Rømer og Smør samt en seiglivet gjenganger i norsk middelaldergenealogi, NST xxx (1985), s. 124-130 (der du også finner referanser til eldre litteratur).

Innholdet vedkommer altså ikke Fresje ved Larvik, hvilket har vært kjent lenge. Den omtalte Svale Remarsson er identisk med Svale Ottesson Rømer, som sist er kjent i live i 1415, og som ikke etterlot seg etterslekt. For denne slekten henviser jeg til oppslagsordet "Rømer" eller andre oppslagsord.

dn10058

Legg inn av dn10058 » 12. desember 2004 kl. 11.37

Takk for det

dn10058

Legg inn av dn10058 » 1. mai 2005 kl. 0.26

Nils Pedersøn Lem var fogd for "Jernskjeggene" fra ca 1615 til ca 1620. Han var gift med Mette Pedersdatter og hadde tre sønner, den ene var Peder Nilssøn Lem, sogneprest i Fana, som var far til Ludvig Holbergs mor, Karen Pedersdtr Lem. Nils endte opp med en del av gårdene etter "Jernskjeggene" da Klaus Brockenhus solgte seg ut. I Tjølling Bygdebok står at det har vært spekulert i at kanskje var hans hustru et uekte barn av Peder Iverssøn Jernskjegg. Nils slo seg ned på Huseby i Tjølling (gamle Skiringssal?) og betraktet dette som sitt hovedsete. Han eide etter hvert ca 300 gårder/parter, inkl 7 i Tjølling og 3 i Hedrum.

Er det i det hele tatt noe hold i dette med at hustruens far kanskje var Peder "Jernskjegg" - eller er dette fortsatt bare spekulasjoner?

Svar

Gå tilbake til «Adelsslekter fra middelalderen til ca 1600»