Galle: noko samband til Galde, Bøverdalen i Lom?

Adelsslekter fra middelalderen til reformasjonstiden (inntil ca 1600)

Moderator: MOD_Slekter

Svar
Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Sted: VOLDA
Kontakt:

Galle: noko samband til Galde, Bøverdalen i Lom?

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 10. september 2007 kl. 13.45

Gerh. Schøning skriv i Reise ... 3. bind Gudbrandsdalen og Hedemarken (Tapir 1980) s. 67 saman med omtale av Galde: "mueligt har den fordum meget anseelige Norske Familie, Galde, derfra sit Navn".

Bygdefolket der viser til denne kjelda og ønsker at dette blir nemnt i bygdeboka, som eg redigerer og delvis skriv. Det er for så vidt eit rimeleg ønske, men eg ville gjerne supplere med ein merknad om graden av truverde i denne utsegna frå Schøning.

Er det nokon som kan avvise, evt. stadfeste, at denne hypotesa til Schøning har noko for seg?

dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Galle: noko samband til Galde, Bøverdalen i Lom?

Legg inn av dn03022 » 28. september 2007 kl. 17.17

På Schønings tid - og i en 200 årsperiode før dette - ble slektsnavnet Galle ofte skrevet Galde. Men vi ser av eldre kilder at slektsnavnet opprinnelig har vært Galle. Navnet må derfor i løpet av 1500-tallet blitt fordansket, i likhet med hele det norske skriftspråket. I gårdsnavnet Galde er vel bokstaven "d" opprinnelig, og dermed må slektsnavnet og gårdsnavnet ha ulike språklige utgangspunkt eller opprinnelse. Jeg har ikke støtt på kilder som viser at slekten Galle, eller noen av dens forfedre, har eid gods i Nord-Gudbrandsdalen, som kunne underbygge en språklig sammenheng, og derfor tror jeg heller ikke at navnene har noe med hverandre å gjøre. Det eldste personene med navnet Galle, omkr 1400, knyttes til Oslofjordområdet.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Sted: VOLDA
Kontakt:

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 1. oktober 2007 kl. 9.37

Takk for det, Tore. Da skal eg justere bygdebokteksten litt.

dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 1. oktober 2007 kl. 10.49

Jeg kan tilføye at den eldste kjente i slekten Galle, var ridderen herr Nikulas Sveinsson Galle på herregården Brunla på Brunlanes ved Larvik. Nikulas er kjent mellom 1388 og sin død 1398. Hans far, Svein, har noen ment var identisk med en Svein Rolvsson som nevnes noe tidligere. Den senere adelsslekten Galle på 1500- og 1600-tallet føres imidlertid ikke tilbake til Nikulas, for den eldste kjente i denne slektsgrenen var riksråden Svein Galle, kjent 1471-83, som knyttes til Østfold/Båhuslen. Den eldste slektsgrenen som førte samme våpen som Galle, men ikke hadde slektsnavnet, føres tilbake til Åsulv Kjetilsson på gården Buskerud i Modum (tidl Sigdal) 1322, gården som har gitt navn til Buskerud fylke.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
dn35625
Sted: Thailand

Legg inn av dn35625 » 14. september 2016 kl. 9.49

Jeg er langt fra noen ekspert på gamle adelslekter, så vil gjerne spørre ekspertene her til råds.

Det gjelder en mulig forbindelse mellom Svend Olufsen Galde til Tomb og Kristoffer Olufsen Store Fon, Ramnes. Forbindelsen er satt opp på Geni, og ja da - jeg vet vi må ta opplysninger på Geni med en klype salt - en stor klype salt.

Slektskapet er vist slikt:
Kristoffer Olufsen Store Fon (1562-1652)
gm
Ingeborg Albretsdatter Lang (1573-1645)

Og det er sagt at Ingeborg Albretsdatter Lang
var datter av
Albret Jonsøn Lang
gm
Karen Svendsdatter Galde til Tomb (f. 1550, Tomb, Råde)

og videre at
Karen Svendsdatter Galde
var datter av
Svend Olufsen Galde til Tomb (død 1577)
gm
Anne Pedersdatter Væbner

Jeg har bare tilgang til online kilder og finner lite der. Flott hvis noen kan hjelpe til med mer informasjon. Jeg har ingen ide om anene til Ingeborg Albretsdatter Lang bare er oppspinn, men håper at noen kan kaste lys på saken.
-----------------------------------
Forsker mest på slektninger fra områder rundt Lyngdal, Arendal, Stange, Kråkstad, Nøtterøy, og flere steder i Vestfold

Svar

Gå tilbake til «Adelsslekter fra middelalderen til ca 1600»