Holk av Løvøya (Trøndelag)
Moderator: MOD_Slekter
Holk av Løvøya (Trøndelag)
"Magnhild Henriksdatter, Abbedisse i Reins Kloster, gjør vitterligt, at Ogmund (Omund) Anderssøn (Andersen) Holk (Hollich) har skjænket Klosteret Gaarden Løvøen (Løufføen) i Aafjorden, som dog hans Æt skal beholde til Brug mod at betale den aarlige Leding og Landskyld" - dato 16 april? 1479 (Dipl. Norv. v.VII p. 487).
Er dette en adelsslekt, og - i tilfelle - hvorfor?
[Tittelen endret 12.12 2004 av THV]
Er dette en adelsslekt, og - i tilfelle - hvorfor?
[Tittelen endret 12.12 2004 av THV]
Re: Holk av Løvøya
Velkjent adelsslekt, Holk av Løvøya, utredet bl a tidligere i Norsk slektshistorisk tidsskrift. (Jeg har endret tittelen ovenfor.)
-- Henning Sollied: Gamle ætter i Sogn. Soop-Holk, NST I (1927-1928), s. 201-216.
[rettet 12.12 2004]
-- Henning Sollied: Gamle ætter i Sogn. Soop-Holk, NST I (1927-1928), s. 201-216.
[rettet 12.12 2004]
Sist redigert av dn03022 den 12. desember 2004 kl. 19.26, redigert 2 ganger totalt.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
Men kjenner noen til forbindelsen mellom Per Peersen og tilbake til en "gamle" slekten Holch/Hollich på Løvøya?
Med hilsen
Øystein
Med hilsen
Øystein
Per Perssen ? Nå har du lagt frem et navn uten verken å plassere vedkommende inn i en topografisk / geografisk, kronologisk eller sosial sammenheng.
Vi har hatt tusenvis av personer med navnet som angis, og bare de færreste kan gjette hvilken av dem det her er skrevet om. (Jeg tror jeg vet det.)
Jeg håper et foreningsdrevet forum som dette, bør / må tilstrebe et høyere presisjonsnivå enn andre sammenlignbare fora, særlig tatt i betraktning at dette fremmer medlemmenes ferdigheter innen slektsforskningen. Derfor foreslår jeg at spørsmålsstilleren kommer tilbake med en presisering av hvilken Per Perssen som menes, med hva som er kildegrunnlaget for denne personen, og hva slags form for informasjon det skulle bygge på, at / hvis denne Per skulle være etterkommer til slekten Holk av Løvøya.
Vi har hatt tusenvis av personer med navnet som angis, og bare de færreste kan gjette hvilken av dem det her er skrevet om. (Jeg tror jeg vet det.)
Jeg håper et foreningsdrevet forum som dette, bør / må tilstrebe et høyere presisjonsnivå enn andre sammenlignbare fora, særlig tatt i betraktning at dette fremmer medlemmenes ferdigheter innen slektsforskningen. Derfor foreslår jeg at spørsmålsstilleren kommer tilbake med en presisering av hvilken Per Perssen som menes, med hva som er kildegrunnlaget for denne personen, og hva slags form for informasjon det skulle bygge på, at / hvis denne Per skulle være etterkommer til slekten Holk av Løvøya.
Ok, tar det fra begynnelsen.
Hans Persen Holch var bruker av Løvøya (f.1727-d.1684 samme sted). Hans var godseier og var i besittelse av omtrent 18 gårder.
Hans var sønn av Per Peersen og Barbro Hansdatter. Per Peersen førte "ett stort" hus på Løvøya og er nevnt som skipper, det betyr at han hadde fartøy og han drev med forretninger.
Per Peersen (f.1600-d.e. 1655) og Barbro er de eldste kjente driverne av Holch-slekten på Løvøya før man går lengre tilbake i tid.
Per Peersen sin far skal være kjent og det var Per Tøgersen (d. 1619-1624), men jeg har ikke sett at noen har knyttet ham til Holch slekten, det kan vel like godt være Barbro som nedstammer fra Holch?
Hans Persen Holch var bruker av Løvøya (f.1727-d.1684 samme sted). Hans var godseier og var i besittelse av omtrent 18 gårder.
Hans var sønn av Per Peersen og Barbro Hansdatter. Per Peersen førte "ett stort" hus på Løvøya og er nevnt som skipper, det betyr at han hadde fartøy og han drev med forretninger.
Per Peersen (f.1600-d.e. 1655) og Barbro er de eldste kjente driverne av Holch-slekten på Løvøya før man går lengre tilbake i tid.
Per Peersen sin far skal være kjent og det var Per Tøgersen (d. 1619-1624), men jeg har ikke sett at noen har knyttet ham til Holch slekten, det kan vel like godt være Barbro som nedstammer fra Holch?
Glemte kilde i forrige innlegg, kilden er ,
Åfjord og Jøssund gårdshistorie, bind 1, side 401-401. Forfatter; Lektor Hans K. Hansen.
Med vennlig hilsen
Øystein
Åfjord og Jøssund gårdshistorie, bind 1, side 401-401. Forfatter; Lektor Hans K. Hansen.
Med vennlig hilsen
Øystein
Henning Sollied nevner i sin ovenfornevnte artikkel (NST I s. 207) at den Peder Pedersson i Jørgensvåg og hans medarvinger som innen 1624 hadde pantsatt gården Tippen (Tipheim) til Elias Olufssøn Soop, "har mulig været efterkommere av hustru Botilda" -- og dermed etterkommere til slekten Holk. Jeg vet ikke om dette problemet er gransket etter Sollieds tid, hvis ikke, er vi kommet like kort (langt) i den saken.
Holch familien finnes på mitt anetre, og de opplysninger som jeg har så hette Hans Persen Holch`s far Peder Holchø Løvø/ Holch 1619 - 1625
Hans Persen Holch står oppført med 2 koner, Barbro Hansdatter og Margrethe Knudsdatter.

Hans Persen Holch står oppført med 2 koner, Barbro Hansdatter og Margrethe Knudsdatter.