Tordenstjerne (Nils Sveinssons ætt)

Adelsslekter fra middelalderen til reformasjonstiden (inntil ca 1600)

Moderator: MOD_Slekter

Svar
gj01081
Sted: De Forente Stater

Tordenstjerne (Nils Sveinssons ætt)

Legg inn av gj01081 » 30. mars 2005 kl. 17.05

Seminar om Tordenstjerne - 500 år siden adling av stamfaren

I forbindelse med at det den 20. juli 2005 er nøyaktig 500 år siden adlingen av Nils Sveinsson, stamfar for slekten som senere er kjent under navnet Tordenstjerne, ønsker undertegnede å samle deltakere til et sommerseminar om denne slekten.

Selve adelsbrevet er trykket flere steder, bl.a. i Norges Gamle Love og i Diplomatarium Norvegicum. Dermed er selve teksten også tilgjengelig på Internett: http://www.dokpro.uio.no/perl/middelald ... s=764&str=

Forskning omkring Nils Sveinssons opphav har stått relativt stille siden Bjørn J. Rosenberger publiserte sine to artikler Nils Svenssøn Tordenstierne i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift i 1967 og 1970. Det er allikevel flere i det slektshistoriske miljø som for øyeblikket arbeider med problemstillinger rundt denne slekten. Selv har jeg befattet meg en del med opphavet til væpnerens ektefelle, hustru Ingebjørg Torsteinsdotter, mens andre arbeider vesentlig med etterslekten.

Seminaret er tenkt lagt opp som et uformelt møte mellom innledere og deltakere, hvor det vil bli muligheter for en ekskursjon i distriktet for å bese slektens viktigste gårder, deriblant setegårdene Haneval og Solum i Skoger, Gullaug i Lier og Stenshorne på Eiker. Sted og dato er ennå ikke fastlagt, men fortrinnsvis bør seminaret legges til Drammen omkring den 20. juli 2005, gjerne nærmeste helg da den 20. juli i år faller på en onsdag. Foreløpig har jeg fått tilsagn fra to andre innledere, slikt at det nå er grunnlag for å avholde et seminar med et faglig utbytte.

De som er interessert i å delta på et slikt seminar bes om å ta kontakt med undertegnede pr. brev eller e-post.

Are S. Gustavsen
Chr. Michelsensgt. 7
5012 Bergen
E-post: [email protected]

dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Tordenstjerne (Nils Sveinssons ætt)

Legg inn av dn03022 » 30. mars 2005 kl. 21.35

Spørsmålet er også om ikke navnet Tordenstjerne kun skal anvendes om slekten fra og med den tiden de tok dette navnet i bruk, dvs ca 1730-årene (?). Da var også våpnet endret ved at den opprinnelige stjernen hadde fått følge med lyn-og-torden-tegn. Jeg mener at [stjerne] er det beste navnet før lyn og torden tas inn i våpnet og slektsnavnet etableres.

Men dette kan vi kanskje diskutere på seminaret ?
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

gj01081
Sted: De Forente Stater

Legg inn av gj01081 » 3. april 2005 kl. 20.27

Jeg må først få opplyse at det har meldt seg flere interesserte denne uken, hvilket er gledelig. Seminaret er fortsatt i planleggingsfasen, slik at forslag til program først vil foreligge om noen uker, trolig medio mai måned.

Til det Tore skriver om navnet til denne slekten, er det mulig å ha flere syn. Jeg mener at bruken av Tordenstjerne som slektsnavn har vunnet såpass stor hevd at slekten som sådan må kunne få fortsette å kalles ved dette navn.

Nyere konstruksjoner så som [stjerne] kan gjerne anvendes i et engere forskningsmiljø, men som referanser overfor den store skare av slektsinteresserte vil dette kunne skape forvirring. Jeg har sansen for å kalle slekten for "Nils Sveinssons ætt", slik den forslagsvis er rubrisert i det nå sovende adelsprosjektets upubliserte manus. Men det vil jo kun gjelde inntil man finner ut av Nils Sveinssons opphav, så vil det da være duket for en ny runde med navngivning.

Trolig vil dette med navnet kunne bli et tema på det planlagte seminaret. Så her gjelder det å forberede seg.

Are

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 3. april 2005 kl. 22.46

Jeg har i regi av Adelsprosjektet anvendt navnet "[stjerne], Nils Sveinssons ætt".

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 30. juli 2005 kl. 8.41

Hvordan gikk det ? Jeg kom ikke over informasjon om tid og sted, program mv.

gj01268
Sted: SOLBERGELVA

Legg inn av gj01268 » 5. august 2005 kl. 7.54

Vedrørende slektens navn. I innlegg av 03.04.2005 skriver Tore H. Vigerust "Jeg har i regi av Adelsprosjektet anvendt navnet "[stjerne], Nils Sveinssons ætt"."

Stjerne vil jeg tro er valgt ut i fra våpenet. Nils Sveinssons ætt er vel valgt ut i fra nåværende eldste agnatisk kjente person. Hva med den dagen en kan dokumentere Nils sit opphav, skal slektens navn da endres?

Jeg kan ikke se noe grunn til og gi slekten et nytt navn, når en rekke av slektens personer i samtiden var kjent med navnet Tordenstjerne. I nåtid er og slekten kjent under dette navnet.

Navnet kom riktignok ikke i bruk før på 1600-tallet (det jeg kjenner til), og ble brukt i flere grener av slekten.

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 5. august 2005 kl. 14.19

1). Hvis navnet er kjent allerede på 1600-tallet, kommer jeg antageligvis i fremtiden til å anvende navnet Tordenstjerne, jeg og. Men da vil jeg først se bevisene for dette. Hittil har jeg antatt at Tordenstjerne først fremtrer på 1740-tallet, muligens et par tiår tidligere. Og på den tiden var våpnet blitt endret slik at "lyn-og-torden"-objektene var lagt til i våpnet.

Derfor, Jan: kom med dine nærmere argumenter for 1600-allet !

2). Hvis en enda eldre agnatisk stamfar enn Nils Svensson (Sveinsson) blir påvist, kan oppslagsnavnet endres eller beholdes. Det som da vil avgjøre endring eller ikke, er om det oppdages en stamfar som er mer betydningsfull enn Nils Svensson. Prinsippet med å lage slektsnavn for oppslag ut i fra våpenbilde, med supplering av person+ætt-navn, er i hovedsak å velge ættens eldste stamfar *eller* ættens betydningsfulleste stamfar.

Når du hevder at mange i slekten i egen samtid var kjent under navnet Tordenstjerne, mener du sannsynligvis etter ca 1740. Men alle de virkelig *viktige* personene i slekten (subjektivt oppfattet) levde på 1500- og 1600-tallet, før navnet Tordenstjerne oppsto for første gangen. De ble altså, etter mitt syn, ikke kalt Tordenstjerne i egen samtid.

Brukeravatar
Elisabeth Solberg
Sted: SVELVIK

Legg inn av Elisabeth Solberg » 5. august 2005 kl. 21.40

Hei.

ANG dette seminaret. Det er veldig lenge siden jeg leste om dette og fant det interresant, da jeg har Tordenstierne i mitt slektstre.
Jeg sendte en mail til Gustavsen, men mottok aldri noe svar. Ei har jeg heller klart å skaffe meg informasjon om sted og tid.
Ble ikke seminaret noe av?
Ble ikke seminaret annonsert?

Har forsøkt å følge med på Dis, Buskerud- og Vestfold lokallag, Drammenstidene mm.

Hva skjer/har skjedd?

Med vennlig hilsen Elisabeth Solberg

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 6. august 2005 kl. 12.01

Jeg antar at det ikke ble noe av. Det er aldri lett å holde seminarer i juli måned. Men temaet var bra, så kanskje det kan bli noe siden.

gj01356
Sted: BERGEN

Legg inn av gj01356 » 2. november 2005 kl. 14.29

Jeg ser at jeg har glemt å gi skikkelig beskjed i denne tråden om endringene vedrørende seminaret, som ble avlyst i sommer, men nå er satt opp medio november.

Tordenstjerne-seminar

Torsdag 17. november 2005, kl. 18.00-20.00, Norsk Slektshistorisk Forenings bibliotek, Ullevålsveien 1.

Nils Sveinsson fikk adelsbrev 20. juli 1505. Mye senere tok etterslekten på Gullaug navnet Tordenstjerne. Ætten er knyttet til setegårdene Solum og Haneval i Skoger, Gullaug i Lier, Stenshorne på Eiker og Haukvik i Sauherad 1505-1771.

Innlegg ved Anders Bjønnes, Are S. Gustavsen og Bjørn J. Rosenberger, deretter åpen diskusjon. Vi ser nærmere på forskningsstatus, herunder ulike fremstillinger i litteraturen. Hvor kommer jordegodset fra og hva er mulighetene på 1300- og 1400-tallet? Hva er forskjellen på våpnene til Tordenstjerne og Lystrup? Forskjellige muligheter for hustru Ingebjørg Torsteinsdotters opphav. Kompendium utdeles ved fremmøte. NOK 60,- til dekning av kopiering og kaffe. Om du har muligheten til å delta vil vi gjerne ha et vink på forhånd, slik at det blir kompendier nok til alle. Send kort melding til: [email protected]

De som allerede har sendt meg e-post om sommerseminaret (og siden om dette seminaret 17. november) vil motta separat e-post. Se for øvrig kort artikkel av undertegnede: "Store Solum i skyggen av Tordenstjerne" i Genealogen 2/2005, s. 45-47. Genealogen vil foreligge hos medlemmer av Norsk Slektshistorisk Forening omkring 14. november.

Are S. Gustavsen
seminarleder

Per Vidar Barth Lilje

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 25. februar 2008 kl. 10.58

I 1722 og 1723 ble det på vegne av frøken Marthe Livia Bache, datter av den da avdøde sogneprest i Hurum, Rasmus Bache, ført rettsaker mot premierløytnant ved det hurumske kompani August Friderich von Rappe (døpt 6/9-1692 på godset Pentzlin i Kuppentin sogn, Mecklenburg) og mot kapellan Abraham Flinthoug i Sande. Bakgrunnen var at kapellan Flinthoug i august 1722 hadde, hjemme på sin gård Nordre Steen i Skoger, i hemmelighet viet August Friderich og Kirsten Pedersdatter Lund fra Hyggen (enda det var lagt ned forbud mot at de skulle vies). Kirsten var datter av Peder Mathiassen som igjen var sønn av den tidligere sorenskriver i Lier, Røyken og Hurum, Mathias Pedersen. Dette fordi frøken Marthe Livia Bache var blitt lovet ekteskap av August Friderich, og han hadde hatt beviselig omgang med henne.

Sammenhengen med Tordenstjerne er at den forsmådde frøken Marthe Livia den 9. august 1731 ble gift med Nils Auensen Tordenstjerne (f. 1681) på Søndre Gullaug ("Velædle og velbyrdige Niels Tornstierne Copuleret hjemme i Huuset paa Syndre Gulloug med Madmoiselle Marthe Livia Bakke fra Hurum", vielsen ble foretatt av Franz Bache, sogneprest i Hurum og bror av Marthe Livias far, den forrige sognepresten) og ble mor til den siste Tordenstjerne der, hoffjunker Auen Nilsen Tordenstjerne (1734-1771).

Når det står skrevet "bevist omgang" betyr vel det normalt at det har blitt barn av det, men jeg har ikke klart å finne noen spor av at Marthe Livia Bache har hatt et uekte barn før ekteskapet med Nils Tordenstjerne. Er det noen andre som kjenner til dette?

Svar

Gå tilbake til «Adelsslekter fra middelalderen til ca 1600»