Store Re-ætta (fra Stange)

Adelsslekter fra middelalderen til reformasjonstiden (inntil ca 1600)

Moderator: MOD_Slekter

Svar
dn19793
Sted: RYGGE
Kontakt:

Legg inn av dn19793 » 20. november 2006 kl. 11.21

Hei !
Jeg har et lite problem som jeg ikke klarer å løse på egen hånd, derfor spør jeg dere som ev. har peiling.
Even Store Re hadde iallefall 2 barn, Mogens (Mons) og en datter. Datteren var g.m. Amund (Anund) Røtnes.
Hvor kom A.R. fra ?
Kan Amund og Evens datter ha fått sønnen Anders Amundsen som igjen fikk sønnen Erland Andersen ?
En plass har jeg sett at Erland Andersen er sønn til Anders Amundsen osv.. En annen plass har jeg lest at Erland kanskje var g.m. NN Evensdtr. Store Re.
Erland Andersen Røtnes V. er min 10. tippolderfar.
Dette er ikke til å bli klokere av så derfor spør jeg.
Mvh.
Thorbjørn

[tittelen endret 20/11 2006, THV]
Med vennlig hilsen
Thorbjørn Jensen

dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 20. november 2006 kl. 19.38

Det siste som er skrevet om slekten, er Per Reidar Christiansen: Frang, Vik og Store Re i Stange - brikker i ett og samme genealogiske puslespill?, trykt i Norsk slektshistorisk tidsskrift, bind XL hefte 2 (2005), s. 91-145.

Jeg kan ikke se at det er lagt frem argumenter for at slekten var adelig, så derfor tviler jeg på at denne debattråden blir liggende varig her under "Adelsslekter fra middelalderen til ca. 1600". Men inntil en nærmere avklaring om den sosiale statusen, så er det vel greit. Overskriften er endret fra "Eivind (Even) Mogensen Store Re i Stange (Sjønneætta)" til "Store Re-ætta (fra Stange)". Vi vet dessuten heller ikke om Even på Store Re hadde Mogensen som patronym.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

dn19793
Kontakt:

Re: Store Re-ætta (fra Stange)

Legg inn av dn19793 » 20. november 2006 kl. 22.35

Hei og takk for svar.
Det eneste jeg kan si er at jeg har det fra bygdebok 6, Nes på Romerike. Her står det på side 359 og 360 under Amundsætta at Amund, bruker av Røtnes visstnok var g.m. NN Eivindsdtr., datter til Eivind Mogensen på Store Re i Stange (Lensmann i Stange).
Amund hadde muligens en datter g.m. Erlend !???? (Enda en variant så jeg nå !!) Så som du skjønner, er det lite sense i disse variasjonene.
Th.
Med vennlig hilsen
Thorbjørn Jensen

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 20. november 2006 kl. 22.54

Hei Kanskje du kan finne noe her fra den digitaliserte bygdeboka fra Stange.
http://www.hedmarkslekt.no/Stangeboka/d ... #Ree_store

Mvh
Marit

dn19793
Kontakt:

Legg inn av dn19793 » 21. november 2006 kl. 15.02

Hei og takk Marit.
Nå kom jeg litt lenger, det var bra ! :D
Jeg ser i div. skriv til og fra at det er dissens on "Gyldenår" så da lar jeg det ligge.
Tillegg til Vigerust - Jeg hadde ingen anelse om hvor dette tilhørte så derfor la jeg det under slekter, og under tvil adelsslekter. Noen skriv sier at mine forfedre var av adelsslekt og andre mener ikke, så derfor ble der nogen forvirring hos mig. Adelsslekt eller ikke, det bryr jeg meg ingenting om, jeg er ikke interessert i å vite om jeg er i slekt med noen vikingekonge e.a.. Det får andre ta seg av. :D - Skrivet som Marit henviste til sier også at Even Store Re heter Mogensen/Monssen, sønn av Mogens Sjønnesson/Sjondesson.
I alle fall er jeg meget takknemlig for hjelpen jeg får/fått.
Thorbjørn
Med vennlig hilsen
Thorbjørn Jensen

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Legg inn av gj00026 » 21. november 2006 kl. 16.16

Thorbjørn Jensen skrev:Skrivet som Marit henviste til sier også at Even Store Re heter Mogensen/Monssen, sønn av Mogens Sjønnesson/Sjondesson.

Så vidt jeg kan se, står det ikke det! Derimot står det:

"I 1528 var Even Stor-Ree lensmann i Stange. 9/6 1537 var Eivind Mogensen lagrettemann i Stange (D.N. bind IV nr. 1110). 23/2 1533 var Eivind Mogensen tilstede på Nøkleby, da brødrene Mogens og Håkon Sjondesen (brødre av Dale Sjondesen på Frang) avsluttet handel om en tredjedel i Vik kvernstø. Denne Eivind Mogensen er antagelig den samme som Even Stor-Ree, og det er meget som taler for at Even Stor-Ree er av samme slekt som Dale-slekten på Frang."

Altså: Even Store Re var sannsynligvis, men ikke sikkert, den samme som Even/Eivind Mogensen.

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 21. november 2006 kl. 19.30

Jeg vil bare minne om Per Reidar Christiansens artikkel av 2005 som jeg ga referanse til i innlegget ovenfor. Her drøftes spørsmålet om Even på Store Re het Mogensson og om han tiolhørte slekten på Frang, og begge deler er inntil videre avvist. Den videre diskusjon MÅ forholde seg til Per Reidars artikkel.

dn19793
Kontakt:

Legg inn av dn19793 » 21. november 2006 kl. 20.14

Hei.
Jeg forkortet det lite grann, for går en til Frang ser jeg at Sjonde Magnussen/Mogensen arvet Frang, og han hadde tre sønner - Dale, Mogens og Håkon. Mulig at jeg har tatt det for gitt litt raskt, men sånn har jeg forstått at det er. Jeg trodde Eivind S. Re var sønn til Mogens Sjondesen. Jeg mener også at jeg leste i en av de andre Nes bøkene at Eivind/Even S. Re var sønn av Mogens Sjondesen og kom fra Nøkleby/Mykleby.
Til Vigerust, jeg skal få tak i artikkelen og lese den.
Takk igjen !
Thorbjørn
Med vennlig hilsen
Thorbjørn Jensen

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 21. november 2006 kl. 21.57

Nes bygdebøker, særlig det siste bindet (6) inneholder mengdevis med feil og er ikke noen god "kilde" for kunnskapen om middelalderslekter. Jeg har tidligere advart mot bruk av dette bindet, blant annet i NST.

dn19793
Kontakt:

Legg inn av dn19793 » 22. november 2006 kl. 16.26

[quote="Tore H. Vigerust"]Det siste som er skrevet om slekten, er Per Reidar Christiansen: Frang, Vik og Store Re i Stange - brikker i ett og samme genealogiske puslespill?, trykt i Norsk slektshistorisk tidsskrift, bind XL hefte 2 (2005), s. 91-145.

Hei.
Etter å ha lest artikkelen flere ganger sitter jeg igjen med en sterk fornemmelse at Even S. Re må være sønn av Mogens Sjondesen, - for mange tråder. Hva skal til for å påvise slektskapet som er avvist, med så mange relasjoner/tilknytninger til de andre i "slekta".
Hvor er Evens datter som er g.m. Amund Røtnes og den delen ? Hun er så vidt jeg kan se ikke nevnt.
Ellers virker det for meg som at artikkelforfatteren prøver å ta livet av andres hypoteser til fordel for egne. + Mye hvis, om, dersom, mulig at, osv.. (mitt synspunkt) - Kanskje tidligere artikkelforfattere hadde kilder som tillsa hva de skrev. Det var vel ikke bare gjetninger, anslag eller hypoteser alt som ble skrevet.
Han sier i starten at "arbeidet kom igang etter andres hypoteser ang. lensm. Even på Store Re." Det var igrunnen lite om Even og hans nærmeste, veldig mye om andres etterslekter o.a.. - (ønsker ingen videre tråd om dette, men gjerne mer om Even ev. Amund)
Legger denne del av slekta på hylla så lenge og håper på en fremtidig løsning.
Er også meget enig i det med bygdebøker, mye feil og rot i mange.
Thorbjørn
Med vennlig hilsen
Thorbjørn Jensen

Svar

Gå tilbake til «Adelsslekter fra middelalderen til ca 1600»