Roald Amundsen
Moderator: MOD_Østfold
Roald Amundsen
Hei
Jeg søker etterkommere av Roald Amundsen (polfareren). I følge min oldemor var hun i slekt med ham, og det kunne vært gøy å finne ut om det stemmer. Jeg har klart å finne ut at Roald Amundsens far og farfar var fra Hvaler, det samme som mine forfedre fra denne tiden. Hans oldefar var fra Halden.
Hans oldeforeldre het Amund Olsen og Kristine Larsdatter, født hhv i 1754 og 1758 (+/- 1 år, basert på alder i folketelling). De hadde fem barn, Ole, Amund, Karen, Lars og Anne.
Ole giftet seg med Anne, og sammen fikk de Jens, Karen, Madgalene, Karoline og Olava.
Jens giftet seg med Gustava Zahlquist og sammen fikk de altså Roald Amundsen i 1872 da Jens var 52 og Gustava 35 (begge +/- 1 år).
Håper noen etterkommere av Amundsen tar kontakt.
Jeg kan treffes på 48012421 eller e-post akebakken (a) frisurf . no. Jeg leser også her.
Jeg søker etterkommere av Roald Amundsen (polfareren). I følge min oldemor var hun i slekt med ham, og det kunne vært gøy å finne ut om det stemmer. Jeg har klart å finne ut at Roald Amundsens far og farfar var fra Hvaler, det samme som mine forfedre fra denne tiden. Hans oldefar var fra Halden.
Hans oldeforeldre het Amund Olsen og Kristine Larsdatter, født hhv i 1754 og 1758 (+/- 1 år, basert på alder i folketelling). De hadde fem barn, Ole, Amund, Karen, Lars og Anne.
Ole giftet seg med Anne, og sammen fikk de Jens, Karen, Madgalene, Karoline og Olava.
Jens giftet seg med Gustava Zahlquist og sammen fikk de altså Roald Amundsen i 1872 da Jens var 52 og Gustava 35 (begge +/- 1 år).
Håper noen etterkommere av Amundsen tar kontakt.
Jeg kan treffes på 48012421 eller e-post akebakken (a) frisurf . no. Jeg leser også her.
Re: Roald Amundsen
Ifølge artikkelen om Roald Amundsen på wikipedia, kan det se ut til at han ikke fikk egne barn og derfor ikke har etterkommere. http://no.wikipedia.org/wiki/Roald_Amundsen
Venleg helsing Kjetil
Hei Pål
Roald Amundsen ble født på Gården Vesten Østre, (i 1872), Hvidsten,Borge.
Min morfar,og hans brødre vokste opp på Gården Vesten Mellem,f. (1874) og de var kamerater med Roald. Desverre ble han aldri gift, og døde altfor tidlig,i 1828. Min morfar levde til 1959.

Roald Amundsen ble født på Gården Vesten Østre, (i 1872), Hvidsten,Borge.
Min morfar,og hans brødre vokste opp på Gården Vesten Mellem,f. (1874) og de var kamerater med Roald. Desverre ble han aldri gift, og døde altfor tidlig,i 1828. Min morfar levde til 1959.
Mvh. Annette
Hei
Her får man jammen raskt svar
Kjenner du til noen etterkommere av eventuelle søsken Roald hadde? Eller av hans foreldre?
Her får man jammen raskt svar

Kjenner du til noen etterkommere av eventuelle søsken Roald hadde? Eller av hans foreldre?
-
- Sted: OSLO
Roald Amundsen hadde 4 søsken, alle brødre.
Jens Ole Antonius (Tonni) (1866-192) hadde barn og barnebarn
Gustav Sahlquist f 1868 hadde barn og barnebarn
Leon Henry Benham (1870-1934) hadde barn og barnebarn
Carl Ole f 1878 kjenner jeg ikke noe til.
De to midterste her har levende etterkommere idag.
Roalds far hadde 14 søsken, men 5 av dem døde som små. 3 av søstrene døde ugift, og to døde gift, men uten barn.
Brødrene Petter Christian (1805-1878), Johannes (1813-1895), Amund (1816-1898) og Carl (1823-1902) hadde alle barn og barnebarn.
Moren til Roald hadde ihvertfall 3 søsken, men om de hadde barn det kjenner jeg ikke til.
Anne
Jens Ole Antonius (Tonni) (1866-192) hadde barn og barnebarn
Gustav Sahlquist f 1868 hadde barn og barnebarn
Leon Henry Benham (1870-1934) hadde barn og barnebarn
Carl Ole f 1878 kjenner jeg ikke noe til.
De to midterste her har levende etterkommere idag.
Roalds far hadde 14 søsken, men 5 av dem døde som små. 3 av søstrene døde ugift, og to døde gift, men uten barn.
Brødrene Petter Christian (1805-1878), Johannes (1813-1895), Amund (1816-1898) og Carl (1823-1902) hadde alle barn og barnebarn.
Moren til Roald hadde ihvertfall 3 søsken, men om de hadde barn det kjenner jeg ikke til.
Anne
Takk for all info. Har du funnet ut dette selv? Er det i tilfelle fordi du har en spesiell grunn til å forske på hans familie?
-
Han er fjernt i slekt med meg. Veldig mange som har aner tilbake på Hvaler er i slekt med Roald Amundsen. Begge hans fars foreldre var derifra.
Anne
Anne
Kanskje vi også er i slekt? Mine forfedre er fra Herføl og Sandøyene (vet ikke hvilken av de to).
-
Sendte deg en privat melding
Anne
Anne