Helene Hansen og Nils Olai Ludvigsen

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Østfold

Svar
dn20885
Sted: MOSS

Helene Hansen og Nils Olai Ludvigsen

Legg inn av dn20885 » 6. desember 2006 kl. 22.23

:) Jeg ønsker å komme videre med Helene Hansen f. i Østfold og Nils Olai Ludvigsen f. ca. mellom 1855-1865 i Kinn eller Flora i Sogn og Fjordane og reiste til Østfold og giftet seg før år 1900 ?
Deretter reiste de til Canada og bosette seg, ca. år 1900 - 1902 ?
En etterkommer i Canada, Lori Paintin i Winnipeg-Manitoba har tatt kontakt med alle Ludvigsen i Florø og vil gjerne komme videre med begges slekter, både Helenes og Nils Olai sine om det finnes noen slektsgreiner fortsatt.

med hilsen, for Lori :
Grethe Ludvigsen
Røysa
6900 FLORØ

[email protected]

Brukeravatar
Egil Sundelius
Sted: STOKKE

Re: Helene Hansen og Nils Olai Ludvigsen

Legg inn av Egil Sundelius » 6. desember 2006 kl. 23.42

Hei Grethe,

kan ikke hjelpe deg, men du har ikke noen 'alder'
på henne ?

Mange i Østfold med hennes navn i 1865 ! :-)

=Du har følgjande utval: fornavn: helene
etternavn: hans, hansd, hansdat, hansdatter, hansen, hanss, hanssen
det ble 140 stk. i Østfold (ft 1865)

( du har ikke funnet dem i noen utreise liste heller? )

mulig du må se over Der først (?). :-)

hilsen fra Egil S.

dn20561
Sted: HOVET

Legg inn av dn20561 » 7. desember 2006 kl. 1.17

Hei Grete,

mulig det er letetre med søk på denne NILS OLAI LUDVIGSEN, HAN STÅR NOK FØRT UTREIST TIL USA / og giftet seg med denne dama fra Østfold, i bygdebok/ARKIVENE i Oslo.

Ta kontakt og se på utreist til USA på den aktuelle tiden :!:

Dette ment som tips på denne nøtten...

Det er også lister på de forskjellige linkene til båtene som fraktet folk over til USA.

Mvh.

Helge

dn20885
Sted: MOSS

Legg inn av dn20885 » 7. desember 2006 kl. 12.57

Takk for raskt svar.
Jeg har liten informasjon om Helene Hansen men kunne tenke meg å finne litt mer ut om henne og slekten fra Østfold om det finnes opplysninger. Også om nårtid de reiste fra Oslo med båt.
Hennes mann, Nils Olai Ludvigsen, ble antagelig født ca mellom år 1860- 1865 ?, og det er gjerne mulig at hun er født innen de årene også.

Jeg fikk for mange år siden noen opplysninger fra en etterkommer i Canada som skrev brev til alle ved navn Ludvigsen i Florø.
Jeg sendte tilbakemelding og fikk brev fra denne personen, men hadde da liten erfaring med å finne ut om dette.
I år 2000 skulle kommunen her prøve å arrangere et utvandrerjubileum og jeg overleverte mine notater og bilde av Helene og Nils Olai, til kultur-etaten her. De tok kontakt med henne i Canada, men det var da vanskelig for henne å komme til Norge.
I ettertid har jeg angret svært på at de ikke nå vet hvor papirene og notatene er blitt av, men jeg vil med dette prøve å gå videre med denne utfordringen om å gjerne finne ut om hvilken utreise de tok, og helst også videre opplysninger om Helene Hansen og hennes slektsgrener i Østfold. Men i hvilken kommune ?
Kan evt. sende brev til etterkommeren i Canada om hun kunne sende meg nye papirer, men jeg tror ikke det var så mye om Helene der.

med hilsen Grethe Ludvigsen

Svar

Gå tilbake til «Østfold - ukjent sted»