Lisbeth skrev:27. Oluf Bakke 1664-1717 g.m Helga Kristoffersdatter
26. Oluf Bakke 1636-85 g.m Marie Kolbjørnsdatter. Vestre Holm
25. Eline Olufsdatter g.m Nils Bakke, Våle
24. Oluf Gundersen Rød 1750.
23. Live Oliversdatter 1555 g.m Gunder Rød. Våle
22. Oliver Eilivson Hillestad 1535
21. Margrete Olavsdatter f. 1505 g.m Eiliv Ølnerson Ryk-Våle
20. Olav Olavson, Skjerven Våle, f. 1480
19. Olav Torgeirson Skjerven, gift år 1471 med Ragna Halvardsdatter, Hillestad.
18. Torgeir Olavson, Husvik, Slagen 1452
17. Olav Torgeirson Tanstad, Nøtterøy, 1432
16. Torgeir prest i Enebakk 1374-1418
15. Olav Torgeirson Bjølsen Oslo 1354
14. Margrete g.m Torgeir Audunson 1335
13. Tor Bonde i Agaten i Oslo 1310
Takk skal du ha. Kilden for denne lista er ganske sikkert boka "De eldste Vestfold-slekter" av Finn A. Wang (1974). Den er dessverre ikke til å stole på. Forfatteren har i hovedsak basert seg på navnlikhet for å koble personer nevnt i forskjellige kilder sammen i slektsrekker. Der det har vært nødvendig, har forfatteren funnet på manglende mellomledd.
Denne slektsrekka må i alle fall klippes av mellom nr. 20 og nr. 19. - Nr. 20 Olav Olavsson på Skjerven i Lardal (ikke Våle) er nevnt som lagrettemann i brev fra perioden 1515-1546. Hans foreldre er ikke kjent. Jeg ser ikke bort fra at nr. 19 Olav Torgeirsson faktisk har eksistert, men i tilfelle kan han ikke kobles til Skjerven. - Standard litteratur om Skjerven-ætta er Henning Sollieds artikkel "Nogen oplysninger om Schierven-slekten fra Lardal og dens forfedre" i
Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, bind 9 (1943), s. 111-131.
Det er heller ikke noe i kildene som tilsier at nr. 19 var sønn av nr. 18, at nr. 18 var sønn av nr. 17, eller at nr. 17 var sønn av nr. 16. Videre bakover kjenner jeg ikke til.
Nr. 20 Olav Olavsson er altså OK - jeg stammer selv fra ham. Når det gjelder nr. 21 er det riktig at ei datter av ham var gift med Eiliv Ølversson på Ryk i Våle, men navnet
Margrete Olavsdatter er funnet på. Hun er nemlig ikke nevnt ved navn i noen kilder.
Så er nr. 22 problematisk, for det eneste kjente barnet av Eiliv Ølversson og NN Olavsdatter, er Mattis Eilivsson på Skjerven. Det var ganske riktig en Ølver (ikke Oliver) på Hillestad i Hillestad, men han het Ølver
Tormodsson. Forfatteren har ikke kjent Ølvers fulle navn, og
Ølver Eilivsson blir dermed en konstruksjon for å få Ølver på Hillestad til å passe som sønn av Eiliv Ølversson.
Jeg har lest i Våle bygdebok, og nr. 27, nr. 26 og nr. 25 ser OK ut. Nr. 24 og nr. 23 skal ha bodd på Rød i Botne. Bygdeboka for Botne har jeg ikke, og jeg er usikker på forbindelsen mellom nr. 23 og nr. 22. Helt konkret tror jeg det er en feilslutning at Live Ølversdatter var gift med Gunder Rød. Hun var derimot gift med Engebret Ellingsson på Østre Grytnes i Våle.
Med andre ord mener jeg at slektsrekka er OK tilbake til nr. 24 Ola (Oluf) Gundersen på Rød i Botne, og at han nok var sønn av Gunder på Rød, men at nr. 23 Live Ølversdatter og alle hennes påståtte forfedre kan strykes.