Marte Olsdatter (d.1740) fra Store Hassum i Sem

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Brukeravatar
Knut Bryn
Sted: OSLO

Marte Olsdatter (d.1740) fra Store Hassum i Sem

Legg inn av Knut Bryn » 8. mai 2008 kl. 12.49

Marte døde på Kongsberg i 1740 og i skiftet etter henne får vi vite at hun hadde en søster som het Siri og som da var enke og bodde på Merchboe i Slaugens Annex (kan det være Markebo under Adamsrød?). Videre heter det om Siri at hun var barne Fød paa dend Gaard Store Hassem i Slaugens Annex.

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvem disse søstrene var? Foreldre og andre nøkkeldata?

Om Martes mann vet jeg det meste, så det har jeg ikke behov for flere opplysninger om.

På forhånd takk fra
Knut Bryn, Molde

Brukeravatar
Ketil Firing Hanssen
Sted: SANDVIKA
Kontakt:

Re: Marte Olsdatter (d.1740) fra Store Hassum i Sem

Legg inn av Ketil Firing Hanssen » 8. mai 2008 kl. 13.49

Her er lenke til skiftet på Kongsberg.

Sem og Slagen bygdebok er tilgjengelig på nett. Markebo er omtalt under Brattås, og der står det bl.a. følgende:

Kristen Kristensen. D. 1718, ektet 1714 enken Siri Olsdatter, f. på Søndre Hassum, d. 1742, 65 år. En datter: Inger; f. 1715, tjente i 1743 i Kristiania. Siri hadde tidligere vært gift med en sjømann ved navn Peder Pedersen fra Jylland, og hadde med ham datteren Margarete, f. 1703 på Markebo; ektet 1734 Kristen Helgesen Langebrekke. – Ved skiftet efter Siri i 1743 utgjorde arvesummen 37 rdl. En gammel stue blev taksert til 1 rdl. I skiftet opføres en arvelodd på 63 rdl. efter Siris søster Marte Olsdatter på Kongsberg (g. m. bergmann Nils Jonsen). To av Siris brødre var reist utenlands mange år tidligere.

Foreldrene er muligens Ole Auensen og Mari Jonsdatter på Søndre Hassum, men bygdeboka oppgir bare en datter - Dorte. Hun døde i 1750 og burde vel vært nevnt i skiftet på Kongsberg dersom hun var en søster.

Mer sannsynlig er de døtre av Ole Pedersen, sønn av oppsitteren Peder Hofvelsen 1664. http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 2775#nedre

Brukeravatar
Knut Bryn
Sted: OSLO

Re: Marte Olsdatter (d.1740) fra Store Hassum i Sem

Legg inn av Knut Bryn » 9. mai 2008 kl. 11.53

Takk skal du ha, Ketil. Jeg visste ikke at bygdeboka bare var noen tastetrykk unna. Da har jeg fått brukbare svar på det meste jeg lurte på. Når det gjelder far til Siri, så er jeg enig i at Ole Pedersen er en bedre kandidat enn Ole Auensen. Siri var trolig født en gang på 1670-tallet og Ole Auensen kom vel ikke til Hassum før på 1690-tallet.

Jeg vet ennå ikke noe om når Marte Olsdatter var født for jeg har ikke klart å finne begravelsen hennes. Det sies i skiftet at hun døde ved Mortensmesse (11. nov.) i 1740, men jeg kan ikke finne henne i kirkeboka for Kongsberg fra 1740. Kanskje hun døde i Sem? Hun må ha vært meget ulykkelig for den 9. april 1740 ble hennes 7 mnd. gamle sønn begravet. Et par uker senere døde mannen hennes etter en fallulykke i gruvene og bare to-tre uker dette døde hennes 10 år gamle datter. En trist skjebne som kanskje tok knekken på Marte?

Svar

Gå tilbake til «Tønsberg-Sandefjord-distriktet - ukjent kommune»