Han var født den 2/1-1847 i Sannidal, på gården Lønne, Bærø på Skåtøy. I 1968 flytter familien til Brunlanes. Faren hadde solgt gården i Sannidal. Halvor kjøpte gården Enigheten (Nordre Grevle). Året etter, den 2/11-1869 gifter Halvor seg med Ingeborg Olsdatter Strand (f. 5/8-1845 i Sannidal) i Sannidal kirke og tar henne med til Enigheten. De fikk 5 sønner mens de bodde der og den yngste av dem, Harald var min bestefar. Faren, Alv Olsen dør der den 28/12-1874. Moren døde samme sted, den 1/9-1871.
I 1882 selger han Enigheten og kjøper en gård i Sandar, Nedre Hasle. I matrikkelen av 1886 Står han oppført som Halvor Olsen, Hosle nedre. En morsom merknad i dette dokument er: "Alm. skr. Hasle". Hele familien, inklusive den døvstumme broren Ole (f. 4/5-1838 i Sannidal), flytter dit i 1882.
I Brunlanes bygdebok, bind 3, del 1 finner vi følgende opplysninger om familien:
"... solg til Halvor Olsen Bærø, f. 1847, fra Sannidal, Telemark. Skipsreder. Eier og br. 1868-82. ... Det er ukjent hvor familien flyttet". Det siste medfører altså ikke riktighet!
Skipsreder? Det skulle være interessant å vite mer om den virksomheten.
Familiens videre skjebner er jeg ikke kjent med, annet enn at Halvor solgte gården Nedre Hasle i 1901, etter å ha flyttet til til Kristianiania ca. 1900, hvor han hadde kjøpt 2 bygårder. I Schweigaardsgate 57 bodde Halvor, Ingeborg og Harald i følge FT for Kristiania 1901. En sønn Adolf Nicolai August Hasle finnes også i denne FT, nemlig i Sofienbergg.8, hvor han er registrert med sin hustru, Anne Margrethe. Adolf Nicolai August reiser i 1905 til USA, hvor alle spor etter ham forsvinner. Jeg har heller ikke maktet å finne noen opplysninger om de to av de andre sønnene, Ole Christian (f. 26/5-1872) og Paul Halfdan Ingemann (f. 21/5- 1874). Den tredje sønnen Anton Hagbart Strand f. 29/9-1876 giftet seg med en svensk dame og de bodde senere i Berlin i Tyskland frem til 1945. Han og hans kone, Grethe, døde begge i Sverige. Sønnen Haralds og etterkommers skjebne har jeg full oversikt over.
Etter denne lange redegjørelsen har jeg ett spørsmål: Er det noen som vet mer om Halvor Alfsen Olsen Bærø Hasle, broren Oles, Ole Christians og Paul Halfdan Ingemanns skjebner og virker? Jeg ville være takknemlig for svar på, eller ledetråder til noe av dette! Uansett opplysninger eller ikke, takker jeg for besøket!