Omflakkende familie

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
dn25557
Sted: BRASKEREIDFOSS

Omflakkende familie

Legg inn av dn25557 » 27. august 2010 kl. 17.49

Min oldefar, født som Halvor Alvsen, seinere skrevet Alfsen, også registrert som Halvor Olsen (faren het Alv Olsen), var tydeligvis en mann med mange jern i ilden. Jeg ønsker å finne ut mer om ham og hans etterkommere, hvis det er mulig. Her følger hva jeg vet om ham:

Han var født den 2/1-1847 i Sannidal, på gården Lønne, Bærø på Skåtøy. I 1968 flytter familien til Brunlanes. Faren hadde solgt gården i Sannidal. Halvor kjøpte gården Enigheten (Nordre Grevle). Året etter, den 2/11-1869 gifter Halvor seg med Ingeborg Olsdatter Strand (f. 5/8-1845 i Sannidal) i Sannidal kirke og tar henne med til Enigheten. De fikk 5 sønner mens de bodde der og den yngste av dem, Harald var min bestefar. Faren, Alv Olsen dør der den 28/12-1874. Moren døde samme sted, den 1/9-1871.

I 1882 selger han Enigheten og kjøper en gård i Sandar, Nedre Hasle. I matrikkelen av 1886 Står han oppført som Halvor Olsen, Hosle nedre. En morsom merknad i dette dokument er: "Alm. skr. Hasle". Hele familien, inklusive den døvstumme broren Ole (f. 4/5-1838 i Sannidal), flytter dit i 1882.

I Brunlanes bygdebok, bind 3, del 1 finner vi følgende opplysninger om familien:
"... solg til Halvor Olsen Bærø, f. 1847, fra Sannidal, Telemark. Skipsreder. Eier og br. 1868-82. ... Det er ukjent hvor familien flyttet". Det siste medfører altså ikke riktighet!

Skipsreder? Det skulle være interessant å vite mer om den virksomheten.

Familiens videre skjebner er jeg ikke kjent med, annet enn at Halvor solgte gården Nedre Hasle i 1901, etter å ha flyttet til til Kristianiania ca. 1900, hvor han hadde kjøpt 2 bygårder. I Schweigaardsgate 57 bodde Halvor, Ingeborg og Harald i følge FT for Kristiania 1901. En sønn Adolf Nicolai August Hasle finnes også i denne FT, nemlig i Sofienbergg.8, hvor han er registrert med sin hustru, Anne Margrethe. Adolf Nicolai August reiser i 1905 til USA, hvor alle spor etter ham forsvinner. Jeg har heller ikke maktet å finne noen opplysninger om de to av de andre sønnene, Ole Christian (f. 26/5-1872) og Paul Halfdan Ingemann (f. 21/5- 1874). Den tredje sønnen Anton Hagbart Strand f. 29/9-1876 giftet seg med en svensk dame og de bodde senere i Berlin i Tyskland frem til 1945. Han og hans kone, Grethe, døde begge i Sverige. Sønnen Haralds og etterkommers skjebne har jeg full oversikt over.

Etter denne lange redegjørelsen har jeg ett spørsmål: Er det noen som vet mer om Halvor Alfsen Olsen Bærø Hasle, broren Oles, Ole Christians og Paul Halfdan Ingemanns skjebner og virker? Jeg ville være takknemlig for svar på, eller ledetråder til noe av dette! Uansett opplysninger eller ikke, takker jeg for besøket! :)

Brukeravatar
Hilde Elisabeth Wedde
Sted: KONGSBERG

Re: Omflakkende familie

Legg inn av Hilde Elisabeth Wedde » 28. august 2010 kl. 0.55

Er dette din Halvor som emigrerer 1905 ? Han står med Amerika som heimstad....
Hilde Wedde
Leder Slekt og Data Buskerud

Brukeravatar
Hilde Elisabeth Wedde
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Hilde Elisabeth Wedde » 28. august 2010 kl. 1.00

New York Passenger Lists, 1820-1957

Name: Halvor Olsen Hasle
Arrival Date: 24 Apr 1904
Birth Year: abt 1847
Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian
Port of Departure: Liverpool, England
Port of Arrival: New York, New York
Ship Name: Arabic
Skal reise til Uncle Theodor Olsen
Hilde Wedde
Leder Slekt og Data Buskerud

Vigdis Jøsang
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Vigdis Jøsang » 28. august 2010 kl. 1.24

En kandidat til Halvor?

1920 United States Federal Census
about Halvor Olson
Name: Halvor Olson
Home in 1920: Enderlin, Ransom, North Dakota
Estimated birth year: abt 1847
Birthplace: Norway
Relation to Head of House: Self (Head)
[Head]
Father's Birth Place: Norway
Mother's Birth Place: Norway
Marital Status: Widowed
[Widow]
Race: White
Sex: Male
Home owned: Rent
Able to read: Yes
Able to Write: Yes
Neighbors: View others on page
Household Members: Name Age
Halvor Olson 73

Vigdis Jøsang
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Vigdis Jøsang » 28. august 2010 kl. 1.28

En annen kandidat?

Cook County, Illinois Death Index, 1908-1988
about Halvor Hasle
Name: Halvor Hasle
Death Date: 1 Aug 1916
Death Location: Cook County, IL
File Number: 6021996
Archive collection name: Cook County Genealogy Records (Deaths)
Archive repository location: Chicago, IL
Archive repository name: Cook County Clerk

Fødselsdato ikke oppgitt.

dn25557
Sted: BRASKEREIDFOSS

Legg inn av dn25557 » 28. august 2010 kl. 11.22

Hilde Wedde: Ditt annet innlegg er rett Halvor, og han reiser over flere ganger for å lete etter sin sønn, Adolf Nicolai August, som forsvinner der borte. Det er altså sønnen som emigrerer. Han skulle nok også reise til sin grandonkel. Din første opplysning kan jeg ikke sjekke, siden Digitalarkivet er nede (igjen! :? ).

Vigdis Jøsang: Jeg tviler på at en av eller begge disse er min oldefar. På den annen side, jeg har ennå ikke funnet noen dødsdata for ham eller hans kone, Ingeborg, f. Olsdtr. Strand den 5/8-1845 i Sannidal. Jeg vet dog at begge var døde da min bestefar døde i 1911 i Kristiania.

Til begge: Tusen takk for innspill!

Svar

Gå tilbake til «Larvik-distriktet - ukjent kommune»