Maria Sofia Paulsdatter Kolberg f 16 apr 1899 Norge - kanske i Ra , Borre. Fader Paul Nielsen Kolberg. Moder Olava Marie Hansen Röd
Jag fann inte någon född 1899 i Borre, så då förstod jag inte om uppgifterna jag fått från USA och Finland var felaktiga.
Paul Nielsen Kolberg var född 1859 29 aug. Föräldrarna har tillnamnet Stene. För Kolberg sägs att han skulle vara född på Onsöy- Är det Östfold fylke?
Skulle vara tacksam om jag fick hjälp.
Vänligen Siri Olsson
Maria Sofia Paulsdatter Kolberg f 16 apr 1899 Norge
Moderator: MOD_Vestfold
-
- Sted: ÅSGÅRDSTRAND
Re: Maria Sofia Paulsdatter Kolberg f 16 apr 1899 Norge
Hei Siri
For å ta det siste først:
Stene er tydeligvis et navn fra Onsøy (Østfold)
Siden du tror at familien er fra Borre og Vestfold, har jeg konsentrert letingen der
I Folketellingen 1865 for Sem Sogn /Nabosogn til Borre i Vestfold) finner man en Syvert Stene, født i Onsøy! Kan kanskje være et spor?
Link:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =2899#ovre
Ifølge Family Search er det en Paul Nielsen født 29.8 og døpt 13.10.1859 i Ønsøy, Østfold!
(Akkurat i skrivende stund, er scannede kirkebøker nede)
I Folketellinga 1865 finner du dette under Kolberg gård
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... stnr=41#a0
Paul (Poul) er nr 849, sammen med foreldre og søsken
Rune Helland
For å ta det siste først:
Stene er tydeligvis et navn fra Onsøy (Østfold)
Siden du tror at familien er fra Borre og Vestfold, har jeg konsentrert letingen der
I Folketellingen 1865 for Sem Sogn /Nabosogn til Borre i Vestfold) finner man en Syvert Stene, født i Onsøy! Kan kanskje være et spor?
Link:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =2899#ovre
Ifølge Family Search er det en Paul Nielsen født 29.8 og døpt 13.10.1859 i Ønsøy, Østfold!
(Akkurat i skrivende stund, er scannede kirkebøker nede)
I Folketellinga 1865 finner du dette under Kolberg gård
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... stnr=41#a0
Paul (Poul) er nr 849, sammen med foreldre og søsken
Rune Helland
Rune,
Tack för hjälpen! Jag försökte med de scannade kyrkböckerna igår kväll och liksom du insåg jag att de låg nere. Nu har jag fått tag i Kolbergs gård och uppgifterna om Onsö familjen och ska försöka med Maria Sofia som så småningom kom till Sverige och sedan blev det USA. Jag ska även försöka med Stene. Är Röd ett soldatnamn?
Tacksammast
Siri
Tack för hjälpen! Jag försökte med de scannade kyrkböckerna igår kväll och liksom du insåg jag att de låg nere. Nu har jag fått tag i Kolbergs gård och uppgifterna om Onsö familjen och ska försöka med Maria Sofia som så småningom kom till Sverige och sedan blev det USA. Jag ska även försöka med Stene. Är Röd ett soldatnamn?
Tacksammast
Siri
-
- Sted: ÅSGÅRDSTRAND
Hei igjen Siri
Nei vi bruker knapt soldatnavn, slik dere gjør i Sverige.
Rød et et veldig vanlig gårdsnavn, finnes i alle (nesten) kirkesogn (forsamlinger)
Tisvarer det Danske -rup og kanskje det svenske -ryd?
Rune
Nei vi bruker knapt soldatnavn, slik dere gjør i Sverige.
Rød et et veldig vanlig gårdsnavn, finnes i alle (nesten) kirkesogn (forsamlinger)
Rune
Rune Helland skrev:Rød et et veldig vanlig gårdsnavn, finnes i alle (nesten) kirkesogn (forsamlinger)
Uenig med deg der, Rune. Danske -rup tilsvarer (omtrent) norsk og svensk torp og tysk dorf, jfr lenke.
Rød og Rud betyr derimot rydning. Svensk -ryd skal visst være det samme, som du foreslår.
-
- Sted: Gressvik
Hei Siri,
er du fortsatt interessert i opplysninger om denne kvinnen, som antakelig het Marthe Sofia Paulsdotter Kolberg, og var født i Onsø i 1899.
Vennlig hilsen
Nils Øy, i Onsøy
er du fortsatt interessert i opplysninger om denne kvinnen, som antakelig het Marthe Sofia Paulsdotter Kolberg, og var født i Onsø i 1899.
Vennlig hilsen
Nils Øy, i Onsøy
-
- Sted: Trofors
Hei igjen Siri!
Jeg har også mye informasjon om familien til Martha Sofie Kolberg g. Almstöm hvis du er interessert. Hun var min mormors kusine..
Mvh. Kari
Jeg har også mye informasjon om familien til Martha Sofie Kolberg g. Almstöm hvis du er interessert. Hun var min mormors kusine..
Mvh. Kari