Halvor Jørgensen

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Einar Knutsen
Sted: LARVIK

Halvor Jørgensen

Legg inn av Einar Knutsen » 5. mars 2008 kl. 20.18

Hei,

Jeg søker Halvor Jørgensen som iflg kirkebøkene i Tjølling flyttet til Ø.Halsen i 1878 for å gifte seg. Han skulle komme fra Fredriksvern ? og være født i Solum ? prestegjeld.
Under vielsen med Inger Jonsdatter i 1978 står det i kirkeboken at han kommer fra/er født på Elgesem (Sandar?) og at hans far er Jørgen Hansen.
Problemet er at jeg ikke finner Halvor hverken som født, døpt eller konfirmert under Sandar eller Solum.
Hans kone døde som enke i 1893, men jeg finner heller ikke Halvors død i perioden mellom hans datter Jenny Alvildes fødsel i 1884 og konas død i 1893.
Kan noen hjelpe meg ??

Mvh
Einar

Jon Erik Berg-Hansen
Sted: HORTEN

Re: Halvor Jørgensen

Legg inn av Jon Erik Berg-Hansen » 5. mars 2008 kl. 23.11

Denne karen har gjort det vanskelig for deg! Jeg finner ham heller ikke i Sandar eller Solum. Fødselsdato er den samme ved innflytting fra Fredriksvern og vielse (da står det vel bosted Skinmo i Hedrum?). Jeg finner dem ikke i lysningsprotokollen for Sandar eller han ført inn/ utflytta Fredriksvern, eller noen som passer i 1865 med kombinasjoner av Hal --- Jørgens --- f.1851 +- 1 år. HVOR ble Jenny Alvilde født/døpt? Hvor bodde Inger Jonsdatter i 1891 (folketelling!)?

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 6. mars 2008 kl. 0.52

Einar Knutsen skrev:Jeg søker Halvor Jørgensen som iflg kirkebøkene i Tjølling flyttet til Ø.Halsen i 1878 for å gifte seg. Han skulle komme fra Fredriksvern ? og være født i Solum ? prestegjeld.
Under vielsen med Inger Jonsdatter i 1978 står det i kirkeboken at han kommer fra/er født på Elgesem (Sandar?) og at hans far er Jørgen Hansen.
Problemet er at jeg ikke finner Halvor hverken som født, døpt eller konfirmert under Sandar eller Solum.
Hans kone døde som enke i 1893, men jeg finner heller ikke Halvors død i perioden mellom hans datter Jenny Alvildes fødsel i 1884 og konas død i 1893.
Kan noen hjelpe meg ??

Hei Einar!

Noen tid etter at vi holdt på med Halvor første gang (det må være ganske nøyaktig ti år siden nå), var det en annen bekjent i Larvik som spurte meg om Halvors svoger Hans Jørgensen (gift med Petrine Jonsdatter Sletsjø). Jeg tror dette må ha vært i 2002. Denne Hans Jørgensen skulle også være sønn av en Jørgen Hansen, og jeg tenkte meg at Hans og Halvor kunne være to brødre som giftet seg med to søstre.

I alle fall undersøkte jeg folketellinga 1891 på Riksarkivet, og der fant jeg at Hans skulle være født 1848 i Flåbygd i Telemark. Og - det viste seg å holde stikk, for jeg fant ham i Lunde mini II 1 (1845-1861), Ytre Flåbygd sogn, s. 7: Hans foreldre var omreisende arbeidsmann Jørgen Hansen og Anne Andersdatter "fra Laurvig".

Nå har jeg fremdeles ikke funnet Halvor Jørgensens dåp (fødselsdatoen skal altså være 7. oktober 1851), men dette med omreisende arbeidsmann kan jo være en årsak til all forvirringa med hensyn til fødested.

dn18868
Sted: SANDEFJORD

Legg inn av dn18868 » 6. mars 2008 kl. 11.24

Hei,

Jeg fant en Halvor Jørgensen konfirmert i Stavern 26.4.1868 nr. 8
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-197
(Født i Solum Prestegjeld?)

Vielsen til Halvor fant jeg i Tjølling par. nr. 4
NB: Se en Hans Jørgensen er forlover
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-173

Dåpen til Jenny Alvilde i Tjølling i 1884 Nr. 38 (pigene)
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-89

Vennlig hilsen
Bjørg Korsvoll

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 6. mars 2008 kl. 19.51

Bjørg Korsvoll skrev:Jeg fant en Halvor Jørgensen konfirmert i Stavern 26.4.1868 nr. 8
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-197
(Født i Solum Prestegjeld?)

Bjørg: Her traff du spikeren på hodet!

De to konfirmantene har navn og fødselsdato som stemmer med Hans Jørgensen og Halvor Jørgensen i Tjølling. Det er ingen tvil om at det er de rette konfirmantene som er funnet, og det er ikke lenger tvil om at de to var brødre (faren til Halvor er ført som "do. Jørgen Hansen", dvs ditto - den samme - Jørgen Hansen).

Selv om dåpen til Halvor Jørgensen ikke er funnet - ved konfirmasjonen er igjen Solum prestegjeld (nå Skien kommune) oppgitt som fødested - har vi i alle fall informasjon om foreldrene ved dåpen til broren Hans i 1848.

Det er ikke rart ikke konfirmasjonen er funnet før - brødrene er døpt i den voksne alder av 20 og 17 år. Dette har kanskje igjen å gjøre med foreldrenes omflakkende tilværelse - om de da ikke hatt "slått rot" på dette tidspunktet.

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 6. mars 2008 kl. 19.58

Kristian Hunskaar skrev:Selv om dåpen til Halvor Jørgensen ikke er funnet - ved konfirmasjonen er igjen Solum prestegjeld (nå Skien kommune) oppgitt som fødested - har vi i alle fall informasjon om foreldrene ved dåpen til broren Hans i 1848.

Siden foreldrene tydeligvis reiste rundt, kan det godt tenkes at Halvor var født i Solum, men at han ble døpt et (helt) annet sted. Vi kan heller ikke se bort fra at det gikk mer tid enn vanlig før han ble døpt. Jeg kjenner til sjeldne tilfeller der barna var 5-6 år før de ble døpt.

Jon Erik Berg-Hansen
Sted: HORTEN

Legg inn av Jon Erik Berg-Hansen » 6. mars 2008 kl. 20.36

Flott at dere klarte å finne dette! MEN : Hvor var disse folka (iallfall Hans og Halvor) i 1865?

Einar Knutsen

Legg inn av Einar Knutsen » 6. mars 2008 kl. 21.34

Hei alle gode hjelpere!

Mange takk for mye godt detektivarbeid !
'Jeg er imponert over engasjementet.

Mvh
Einar

Svar

Gå tilbake til «Vestfold - ukjent sted»