Kirkebøker Mo
Moderator: MOD_Telemark
-
- Sted: RASTA
Kirkebøker Mo
Hei!
Hvor finner jeg døpte i "Mo i Thelemarken" for perioden 1892-1900? Tror jeg har en vielse på samme sted, sannsynligvis i 1891 eller 92 også. Dette er tatt fra FT 1900.
I FT 1910 står det at dåpen i 1899 foregikk i Skafse (Aamdalsverk), men jeg finner ikke kirkebøker derfra heller.
Er det jeg som ikke ser skogen for bare trær, eller finnes det virkelig ikke noen kirkebøker for denne perioden?
Mvh
Elisabeth Skaret
Hvor finner jeg døpte i "Mo i Thelemarken" for perioden 1892-1900? Tror jeg har en vielse på samme sted, sannsynligvis i 1891 eller 92 også. Dette er tatt fra FT 1900.
I FT 1910 står det at dåpen i 1899 foregikk i Skafse (Aamdalsverk), men jeg finner ikke kirkebøker derfra heller.
Er det jeg som ikke ser skogen for bare trær, eller finnes det virkelig ikke noen kirkebøker for denne perioden?
Mvh
Elisabeth Skaret
Re: Kirkebøker Mo
Kirkebøker for Mo finner du i den nevnte perioden her http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=5636
Kjell
Kjell
-
Hei!
Takk skal du ha. De bøkene har jeg sett igjennom tidligere. Men ingen av mine fem barn finnes der.
I de kirkebøkene der står det veldig få døpte. Skulle tro at det ble født en del barn der, når det var ansatt så mange gruvearbeidere.
Finnes det noen egne kirkebøker for Åmdals Verk?
Mener jeg engang har lest om det, men husker ikke hvor.
Mvh
Elisabeth Skaret
Takk skal du ha. De bøkene har jeg sett igjennom tidligere. Men ingen av mine fem barn finnes der.
I de kirkebøkene der står det veldig få døpte. Skulle tro at det ble født en del barn der, når det var ansatt så mange gruvearbeidere.
Finnes det noen egne kirkebøker for Åmdals Verk?
Mener jeg engang har lest om det, men husker ikke hvor.
Mvh
Elisabeth Skaret
-
- Sted: SVENE
Da blir det kirkebøkene for Mo/Skafså, og de er ikke innlevert ser det ut til
Hei Elisabeth
Kirkeboken for Mo i Telemark, har en egen periode fra 1892-1914, hauavis av døpte
ongar.
Jeg har både gård/ættabøkene fra Mo og Skafså.
Send navnene, så hjelper jeg gjerne...

Kirkeboken for Mo i Telemark, har en egen periode fra 1892-1914, hauavis av døpte
ongar.

Jeg har både gård/ættabøkene fra Mo og Skafså.
Send navnene, så hjelper jeg gjerne...

Mvh. Annette
-
Hei og takk!
Jeg tar det som står i FT 1900 for Hollen. Det er det eneste jeg har som viser bakover.
Gunleik Olsen (Gullik/Gullick). Han er født i Kviteseid, men jeg tror kanskje at de giftet seg i Skafså. I FT 1891 for Mo var han ugift, så da giftet de seg kanskje rett etterpå.
Signe Jørgensdatter (konen).
Så er det barna. De står alle oppført som fødte i Mo i Thelemarken:
Ingeborg Gunleiksd født 1892
Aase født 1893
Oline født 1895 (jeg kjente henne som Lina, men det stemmer sikkert at hun er døpt Oline)
Johanne født 1897
Helga (farmor) født 19/8 1899.
Mvh
Elisabeth
Jeg tar det som står i FT 1900 for Hollen. Det er det eneste jeg har som viser bakover.
Gunleik Olsen (Gullik/Gullick). Han er født i Kviteseid, men jeg tror kanskje at de giftet seg i Skafså. I FT 1891 for Mo var han ugift, så da giftet de seg kanskje rett etterpå.
Signe Jørgensdatter (konen).
Så er det barna. De står alle oppført som fødte i Mo i Thelemarken:
Ingeborg Gunleiksd født 1892
Aase født 1893
Oline født 1895 (jeg kjente henne som Lina, men det stemmer sikkert at hun er døpt Oline)
Johanne født 1897
Helga (farmor) født 19/8 1899.
Mvh
Elisabeth
Hei Elisabeth
Du skriver at de er Født i Mo.........
Men, de er ikke døpt i Mo kirke. Jeg finner dem heller ikke i de nærmeste Kirker....
Foreldrene er ikke g. i Skafså, heller ikke i de nærliggende kirker..........
Jeg jobber videre..............

Du skriver at de er Født i Mo.........
Men, de er ikke døpt i Mo kirke. Jeg finner dem heller ikke i de nærmeste Kirker....
Foreldrene er ikke g. i Skafså, heller ikke i de nærliggende kirker..........
Jeg jobber videre..............

Mvh. Annette
-
- Sted: SVENE
Vi har fremdeles ikke kirkebøkene for Skafså i denne periode å leite i!!
Klokkerboka går frem til 1890.
Klokkerboka går frem til 1890.
Hei. Jeg vet ikke helt hva du er ute etter, men om det kan hjelpe deg så finner du din slekt i Mo bygdebok, av Steinar Marvik. Og det står bl. a. på side 338 : Gulleik Olavson Verket 248 a (1871-) gifter seg i 1891 med Signe Jørgensdatter Verket (1865-) frå Plassen under Gryte i Fyresdal.Born: a.Ingebjørg 1892, b. Åse 1893, c. Oline 1895, d. Johanne 1897, c. Helga 1897.
På side 362 finner du Gulleik 1871 som eldste sønn av Olav Gullikson (1838-) frå Vinje og Ingebjørg Andersdatter (1848-) frå Kviteseid.
Signe finner du igjen i Fyresdal Gards- og ættesoge, bind II, av Steinar Marvik på side 963 på Plassen under Gryte. Signe er eldste datter og faren heter Jørund Tarjeison Juvet (1833-1925) og mor Åse Olavsdatter Bergedalen (1841-1925) frå Åverket 2a.
Det er også satt inn et bra bilde av Jørund.
Vennlig hilsen
Bernt Knutsen
På side 362 finner du Gulleik 1871 som eldste sønn av Olav Gullikson (1838-) frå Vinje og Ingebjørg Andersdatter (1848-) frå Kviteseid.
Signe finner du igjen i Fyresdal Gards- og ættesoge, bind II, av Steinar Marvik på side 963 på Plassen under Gryte. Signe er eldste datter og faren heter Jørund Tarjeison Juvet (1833-1925) og mor Åse Olavsdatter Bergedalen (1841-1925) frå Åverket 2a.
Det er også satt inn et bra bilde av Jørund.
Vennlig hilsen
Bernt Knutsen
Hei Bernt
Dette står ikke i Bygdeboka for Mo, derimot finner man det i Bygdeboka for
Skafså s. 338
Elisabeth leter etter hvor barna ble døpt............., og hvor foreldrene g. seg...........

Dette står ikke i Bygdeboka for Mo, derimot finner man det i Bygdeboka for
Skafså s. 338

Elisabeth leter etter hvor barna ble døpt............., og hvor foreldrene g. seg...........

Mvh. Annette
Hei Elisabeth
På s. 322 i Skafså bygdebok han du lese om Verkets historie...........

På s. 322 i Skafså bygdebok han du lese om Verkets historie...........
Mvh. Annette
-
Hei!
Jeg har sett det som står i bygdeboken, men jeg ville gjerne ha det fra kirkebøkene også.
Det bildet skulle jeg forresten likt å få tak i en kopi av.
Jeg synes det er så få som blir født i den kirkeboken for Mo som ligger på nett. Skulle tro at det ble født en del barn på et sted som Aamdals Verk.
Kan Mo i Thelemarken være et annet sted?
Men det står jo i FT 1910 at farmor (Helga) ble født i Skafse (Aamdals Verk) så da må det være der.
Jeg må bare fortsette å lete.
Takk for all hjelpen forresten!
Mvh
Elisabeth
Jeg har sett det som står i bygdeboken, men jeg ville gjerne ha det fra kirkebøkene også.
Det bildet skulle jeg forresten likt å få tak i en kopi av.
Jeg synes det er så få som blir født i den kirkeboken for Mo som ligger på nett. Skulle tro at det ble født en del barn på et sted som Aamdals Verk.
Kan Mo i Thelemarken være et annet sted?
Men det står jo i FT 1910 at farmor (Helga) ble født i Skafse (Aamdals Verk) så da må det være der.
Jeg må bare fortsette å lete.
Takk for all hjelpen forresten!
Mvh
Elisabeth
Annette: I slektsforskning skal man være presis bl.a. med kildeangivelser. Det er ikke noe som heter "Skafså bygdebok" av Steinar Marvik.
Steinar Marvik har skrevet "Mo Bygdebok, Gard og Ætt". Bind I omhandler Mo sokn, bind II omhandler Skafså sokn.
Mo var hovedsoknet i den tidligere egne kommunen Mo før sammenslåing i 1964 med Lårdal kommune til Tokke kommune. Skafså var anneks til Mo.
Elisabeth: Åmdals verk (eller Verket) er ikke eget sokn, har ikke egen kirke eller kirkebok, Åmdals verk sogner til Skafså kirke.
Steinar Marvik har skrevet "Mo Bygdebok, Gard og Ætt". Bind I omhandler Mo sokn, bind II omhandler Skafså sokn.
Mo var hovedsoknet i den tidligere egne kommunen Mo før sammenslåing i 1964 med Lårdal kommune til Tokke kommune. Skafså var anneks til Mo.
Elisabeth: Åmdals verk (eller Verket) er ikke eget sokn, har ikke egen kirke eller kirkebok, Åmdals verk sogner til Skafså kirke.
Venleg helsing Kjetil
Og et lite tips, Elisabeth: Hvis du legger inn lenker til de kilder (kirkebok og folketelling) som du har gitt opplysninger fra ovenfor i denne tråden, kan det hende at noen der vil kunne se spor som kan lede videre i letingen.
Venleg helsing Kjetil
Farmor Helga er konfirmert i Holla kirke 27.09.1914 og døpt 1.10.1899 i Skafså. Du finner antagelig fler av hennes søsken som døpt og konfirmert i Holla.
Som du kanskje vet, kan din slekt føres tilbake til Thore Olsen Ågset (1764-1839). Ågset er i Laudal, Marnardal.
Mvh
Bernt K
Som du kanskje vet, kan din slekt føres tilbake til Thore Olsen Ågset (1764-1839). Ågset er i Laudal, Marnardal.
Mvh
Bernt K
Det er ganske mye å finne om slekta i Holla kirkebøker, bl.a. Ingeborg som dør i 1901 og Gullik Olsen (Olafsen) som dør 12.8.1906.
Og ikke å forglemme den utrolig flotte slektssiden til Nils Buverud:
http://www.holla-og-lundeslekt.org/slek ... o?IId=7595
hvor du bl.a. finner Åse Gulliksen som gift og med hennesbarn o.s.v.
Mvh
Bernt K K
Og ikke å forglemme den utrolig flotte slektssiden til Nils Buverud:
http://www.holla-og-lundeslekt.org/slek ... o?IId=7595
hvor du bl.a. finner Åse Gulliksen som gift og med hennesbarn o.s.v.
Mvh
Bernt K K
Hei Bernt
På hvilken side i kirkeboken for Skafså finner du Helga døpt 01.10.1899 ?

På hvilken side i kirkeboken for Skafså finner du Helga døpt 01.10.1899 ?
Mvh. Annette
-
Hei!
Nå føler jeg meg helt overveldet. Har ikke den minste anelse om slekten min på farmors side. Det eneste jeg vet har jeg fra FT 1900. Så har jeg så smått begynt å nøste derfra, men jeg har ikke kommet noe særlig langt av gårde.
Jeg er helt satt ut. Hvordan i alle dager vet du at jeg kommer fra Marnardal? Jeg sprekker nesten av nysgjerrighet.
Vet jeg skulle hatt lenker. Må bare beklage at jeg ikke har det, men det er noe feil med pc-en min så det er helt umulig å få til. Den kræsjer snart. Forumet her for data har prøvd å hjelpe meg, men det går ikke, så da må jeg levere den til service. Men nå greier jeg ikke levere den før jeg får greie på hvem jeg stammer fra.
Mvh
Elisabeth Skaret
Nå føler jeg meg helt overveldet. Har ikke den minste anelse om slekten min på farmors side. Det eneste jeg vet har jeg fra FT 1900. Så har jeg så smått begynt å nøste derfra, men jeg har ikke kommet noe særlig langt av gårde.
Jeg er helt satt ut. Hvordan i alle dager vet du at jeg kommer fra Marnardal? Jeg sprekker nesten av nysgjerrighet.
Vet jeg skulle hatt lenker. Må bare beklage at jeg ikke har det, men det er noe feil med pc-en min så det er helt umulig å få til. Den kræsjer snart. Forumet her for data har prøvd å hjelpe meg, men det går ikke, så da må jeg levere den til service. Men nå greier jeg ikke levere den før jeg får greie på hvem jeg stammer fra.
Mvh
Elisabeth Skaret
- Eirik Dørdal Nord
- Sted: SØRREISA
- Kontakt:
Har forsøkt å sende pm, men får feilmelding om at siden ikke finnes:-(
Det er tydelig flere her som har bygdebøkene for Mo. Jeg er avhengig av å låne på biblioteket og siden det blir fjernlån og lang leveringstid er det vanskelig å kikke i bøkene:-)
Kan noen hjelpe med hva som står om fam. Lars Olavsson Nord og kona Karen som begge var født i Branvold og kom til Skafså ca 1863. Ta gjerne kontakt på mail.
Uff, sånn er det når man ikke var flink til kildeangivelser i starten på gravingen
Det er tydelig flere her som har bygdebøkene for Mo. Jeg er avhengig av å låne på biblioteket og siden det blir fjernlån og lang leveringstid er det vanskelig å kikke i bøkene:-)
Kan noen hjelpe med hva som står om fam. Lars Olavsson Nord og kona Karen som begge var født i Branvold og kom til Skafså ca 1863. Ta gjerne kontakt på mail.
Uff, sånn er det når man ikke var flink til kildeangivelser i starten på gravingen

Hei Elisabeth
Oldeforeldrene dine finner du på s.338 (farmor Helgas foreldre)
Her er dine Tipp -Oldeforeldre: (farmor Helgas side.)
s. 362 i Skafså Sogn.Mo bygdenok b.II av Steinar Marvik
Olav Gulliksen f. (1838- ) Vinje...................
Ingebjørg Andersdtr. f. 19.06.1849 , døpt 22.07.1849, fra Kviteseid.
[/bTippx2 :
[b]Anders Olsen f..................,Vinje
Gunnhild Nilsdtr.
................................................................................................................................................
Her er Oldemor Signe Jørgensdtr.f.08.12.1865, døpt 01.01.1866, konf. 1880, fra Fyresdal.
Oldefar Gulleik Olavson f. 1871-................................, fra Verket
...............................................................................................................................................
Her er Tippoldemor Åse Olsdtr. f.1841-1925
Tippoldefar Jørgen Tarjesen f.1833-1925

Oldeforeldrene dine finner du på s.338 (farmor Helgas foreldre)
Her er dine Tipp -Oldeforeldre: (farmor Helgas side.)
s. 362 i Skafså Sogn.Mo bygdenok b.II av Steinar Marvik
Olav Gulliksen f. (1838- ) Vinje...................
Ingebjørg Andersdtr. f. 19.06.1849 , døpt 22.07.1849, fra Kviteseid.
[/bTippx2 :
[b]Anders Olsen f..................,Vinje
Gunnhild Nilsdtr.
................................................................................................................................................
Her er Oldemor Signe Jørgensdtr.f.08.12.1865, døpt 01.01.1866, konf. 1880, fra Fyresdal.
Oldefar Gulleik Olavson f. 1871-................................, fra Verket
...............................................................................................................................................
Her er Tippoldemor Åse Olsdtr. f.1841-1925
Tippoldefar Jørgen Tarjesen f.1833-1925
Mvh. Annette
- Eirik Dørdal Nord
- Kontakt:
Annette Skaarstad skrev:Hei![]()
Jobbet de på verket eller.............
Joda, jeg husker ikke hvilket nr de er registrert med, men både de og barna er i boka. Problemet er som sagt at det ikke ble notert ned så veldig mye når jeg begynte for endel år siden, og nå er boka ganske vanskelig å få tak i for meg..
(Han var stiger i gruvene)
Her er det nå blitt sammenblanding av to ulike spørsmålsstillinger fra to personer i den samme tråden. Det er fornuftig å lage en ny tråd for spørsmålet fra Eirik Dørdal Nord.
Venleg helsing Kjetil
Hei Eirik
Fra 1869-1900
Lars Olavson Nord f.1837-1894 og kona Karen Torkildsdtr. 1841-........... kom fra
Kongsvinger i 1869, og hadde bodd en tid på Ringeriket. I 1875 budde de i Brakke 27.
Lars var tømmermann og gruvestiger. Enka budde i arbeiderstua 3-4 i 1900
Barn:
Oline, f. 1861 g.m. Anton Gunerius N.Verket 35
Hanna f. 1863 g.m. Helleik Olavson Brårjordet H.4
Laurits f. 1865-1892, døde som gruvearbeider
Tea Kristine f. 1868-1888
Karen Louvise f. 1870 g.m. Gunnar olavson Verket 78
Anne Maria f.1872 g.m. Edvard Olai H. Brårjordet H.5
Karl Ludvik f. 1875......Bergskoleelev i Kongsberg, 1902 . Til Holla samme året.
Laura Karine f. 1877 g.i 1898 m. Åsmund J.Berge verket 363
Hans Teodor f. 1879....................
Ole f. 1882-1882
Elevine f. 1883---- Utvandret til Amerika i 1907
Ole f. 1885
Det var alt det sto om dem. Hvem er di Ane?

Fra 1869-1900
Lars Olavson Nord f.1837-1894 og kona Karen Torkildsdtr. 1841-........... kom fra
Kongsvinger i 1869, og hadde bodd en tid på Ringeriket. I 1875 budde de i Brakke 27.
Lars var tømmermann og gruvestiger. Enka budde i arbeiderstua 3-4 i 1900
Barn:
Oline, f. 1861 g.m. Anton Gunerius N.Verket 35
Hanna f. 1863 g.m. Helleik Olavson Brårjordet H.4
Laurits f. 1865-1892, døde som gruvearbeider
Tea Kristine f. 1868-1888
Karen Louvise f. 1870 g.m. Gunnar olavson Verket 78
Anne Maria f.1872 g.m. Edvard Olai H. Brårjordet H.5
Karl Ludvik f. 1875......Bergskoleelev i Kongsberg, 1902 . Til Holla samme året.
Laura Karine f. 1877 g.i 1898 m. Åsmund J.Berge verket 363
Hans Teodor f. 1879....................
Ole f. 1882-1882
Elevine f. 1883---- Utvandret til Amerika i 1907
Ole f. 1885
Det var alt det sto om dem. Hvem er di Ane?
Sist redigert av dn24337 den 17. februar 2011 kl. 19.40, redigert 1 gang totalt.
Mvh. Annette
- Eirik Dørdal Nord
- Kontakt:
Takk til dere begge
jeg forsøkte faktisk å starte med en pm, men fikk feilmelding om at siden ikke finnes:-) derfor ble innlegget mitt liggende her..

God kveld, Eirik, da skjønner jeg.
Et PM går nok ikke i denne sammenheng. Prøv istedet i "Slektsforum" og gå inn på "Etterlysninger", velg deretter Telemark, og så Vest-Telemark. Her velger du aktuell kommune. Så kan du trykke på knappen oppe til venstre for "nytt emne". Her legger du problemstillingen (temaet) inn i emnefeltet, og så kan du skrive ditt spørsmål i tekstfeltet og trykke på OK. (Du kan eventuelt først trykke på "forhåndsvisning", slik at du ser at innlegget er blitt slik du vil ha det).
Lykke til med neste gang du vil legge inn et spørsmål!
Et PM går nok ikke i denne sammenheng. Prøv istedet i "Slektsforum" og gå inn på "Etterlysninger", velg deretter Telemark, og så Vest-Telemark. Her velger du aktuell kommune. Så kan du trykke på knappen oppe til venstre for "nytt emne". Her legger du problemstillingen (temaet) inn i emnefeltet, og så kan du skrive ditt spørsmål i tekstfeltet og trykke på OK. (Du kan eventuelt først trykke på "forhåndsvisning", slik at du ser at innlegget er blitt slik du vil ha det).
Venleg helsing Kjetil
- Eirik Dørdal Nord
- Kontakt:
Kjetil Straume skrev:God kveld, Eirik, da skjønner jeg.
Joda, jeg er nok litt "rusten " her på forumet, men siden jeg fant en tråd om skafså forsøkte jeg som sagt en pm til en av dere, det var da det streiket. når forsøkte jeg på nytt med pm til den samme og det funket:-), men neste gang skal du se det kommer egen tråd

Hei Elisabeth. Prøv å sende meg en mail på denne adressen:
bernk(krøllalfa)online.no
Så sender jeg deg en aneliste i såkalt bokformat hentet fra min database i Brother's Keeper
(et forøvrig utmerket slektsprogram).
Mvh
Bernt K.K.
bernk(krøllalfa)online.no
Så sender jeg deg en aneliste i såkalt bokformat hentet fra min database i Brother's Keeper
(et forøvrig utmerket slektsprogram).
Mvh
Bernt K.K.
-
Hei alle sammen!
Ble en del rot på slutten her. Går det an å få bort det som ikke tilhører meg? Det kan virke litt forvirrende for oss alle sammen.
Ser ut til at dere har ført meg et stykke videre på veien. Takk skal dere ha for all hjelpen.
Mvh
Elisabeth
Ble en del rot på slutten her. Går det an å få bort det som ikke tilhører meg? Det kan virke litt forvirrende for oss alle sammen.
Ser ut til at dere har ført meg et stykke videre på veien. Takk skal dere ha for all hjelpen.
Mvh
Elisabeth
- Eirik Dørdal Nord
- Kontakt:
Elisabeth Skaret skrev:Hei alle sammen!
Mvh
Elisabeth
Elisabeth, beklager at min tråd kom inn her, men det skal være rettet opp nå. Det som allerede er inne her blir nok stående, men det skal ikke komme mer