Edvard og Albertine Christensen og barna

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
Bjørn Rossen Christensen
Sted: OSLO

Edvard og Albertine Christensen og barna

Legg inn av Bjørn Rossen Christensen » 18. februar 2006 kl. 8.49

Søker opplysninger om Edvard Christensen (Sefrinsen), født 29 mai 1837 og døpt 4 juni i Sem i Vestfold og hans hustru Albertine Petrine Olsdatter født i Trondheim (1839 - 1841). Finner begge i folketellingene for Tronheim i 1865 og Strinda i 1875, men etter det har jeg ikke funnet spor etter hverken Edvard og Albertine eller barna. Edvard var i 1865 smed ved jernbanen og i 1875 oppgis han som søfarende maskinist.

I 1875 er de oppgitt å bo i Colonien i Strinden. Er det noen som kan fortelle meg hva Colonien er?

De barna jeg kjenner er:

- Edevarda Albertine Edvardsdatter (Christensen), født i Trondheim 1865 og døpt i 1 oktober 1865 i Whitfield, Northumberland, England
- Karl Markus Edvardsen Christensen), født i 1867 i Trondheim, Domkirkesognet
- Harald Edvardsen (Christensen), født 14 juni 1869 og døpt 11 juli 1869 i Orkdalen
- Haralde Edvardsdatter, født i Orkdalen i 1871
- Oline Andrea Edvardsdatter, født i Trondheim, Domkirkesognet i 1873

Bortsett fra datteren Oline Andrea som muligens er den samme som vi finner i 1900 tellingen for Kristiania som Oline Andrea Pedersen, gift med Joachim Andreas Pedersen, har jeg ikke funnet spor etter noen. Muligens har de emigrert til Amerika, men jeg har heller ikke funnet noen ledetråder her.

Dersom noen har opplysninger om denne familien og hvor de ble av ville jeg sette pris på å få høre om dette. Jeg kjenner anene til Edvard Christensen, men ikke foreldre og søsken til Albertine.

Brukeravatar
dn19753
Sted: MAURA
Kontakt:

Re: Hvor ble det av Edvard og Albertine Christensen og barna

Legg inn av dn19753 » 16. mai 2008 kl. 15.20

hei sann!
jeg kan iallefall svare deg på hvor Colonien var hen!
Colonien var et boligstrøk på Lademoen i trondheim. Det ble utbygd i 1873 av Selskapet til arbeiderboligers anskaffelse. Selskapet ble grunnlagt i 1873 av Helmer Lundgren som var banksjef. Carl Muller og Carl Roosen. Dette skulle skaffe arbeiderne billige boliger.det ble reist 7 tomannsboliger på stedet som hver hadde sin lille hageflekk. Arbeiderne kjøpte sin bolig ved å betale renter og avdrag via husleien.
Colonien omfatter kvartalene mellom Aktiebryggeriet i øst og Leistadgt. i vest. Strandveien eller Lamofjæra og jernbanelinjen.
I 1904 var det 69 hus på stedet og de bygde stadig ut.
I de første 20 årene lå Colonien under Strinda.
mange hilsner fra Torill

17887
Sted: OPPHAUG

Legg inn av 17887 » 16. mai 2008 kl. 19.32

Familien bor i Trondheim i 1885 i alle fall - da blir Haralda konfirmert på Lade i Strinda 11. oktober - nr 31 av jentene:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-256

mvh Aud Marion Røen

Arne Langås
Sted: ÅSEN

Legg inn av Arne Langås » 17. mai 2008 kl. 16.14

Jeg kan ikke hjelpe med videre opplysninger om hvor det ble av familien, men har en kommentar angående dattera Edvarda Albertine. Du oppgir at hun ble døpt i 1 oktober 1865 i "Whitfield, Northumberland, England". Dette kan neppe stemme, for dåpen er innført i kirkebok for Trondheim domsokn: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-44

Har du funnet opplysningene på familysearch.org (IGI records)? Jeg var borti en liknende sak der, hvor et barn fra Trondheim ble oppgitt å være døpt i England (tror faktisk det kunne være samme sted, Whitfield, Northumberland). Også i det tilfellet kunne barnet gjenfinnes i kirkebok for Trondheim, og jeg har en mistanke om at det kunne ha skjedd en feil med stedsangivelsene under registrering eller ved konvertering til Familysearch.

Svar

Gå tilbake til «Strinda og Selbu-distriktet - ukjent kommune / hele regionen»