Prøver å finne ut hvor følgende plasser lå i tidsrommet 1780 til 1820 i Stadsbygd , tror det er ved Rissa en plass.
"Schøraas", "Bustadøen"og "Gemsen".Dette er nok noen småplasser som det bodde folk på, de hadde i hvertfall disse navnene som etternavn.
Eller har noen noe tips om hvor jeg kan lete for å bli litt klokere?
Wenche
At Sjøråsen låg under Baustad, nord for austre del av Botnen, stemmer med opplysningar eg har frå folk som ættar derifrå. Som slektsnamn i Rissa heiter det no Sørås (eller Søraas). Eg reknar med at det kan finnast i Bind 3 av Gårds- og slektshistorie for Rissa.
Så flott med respons!Takker så mye Men hva kan "Gemsen" være for noe??
Ikke noe jeg synes høres naturlig ut.Er det kanskje feil tolket/lest?Er det noen som har noe forslag på hva det kan være i stedet?For damen er jo født der!?Eller?
Wenche
Beklager,jeg er ikke helt med .Ovenstående er egentlig henv.til mitt innlegg lagt under Rissa "Kan noen hjelpe å tyde skrift?"fra 11okt.2008 (har ikke helt lært meg teknikken med å lime inn det jeg burde ha kunnet )
Damen jeg viser til er Karen Olsdtr. gift d.31.7.1810 med Jacob Olsa.
Wenche
Hei!
Tusen Takk for masse fine opplysninger.Dette var et langt steg i videre "forskning" Håper jo selvsagt å få noe napp på det siste også:"Gemsen". Men her går jeg utfra at det ligger tett ved samme sted.?
M.v.h.Wenche