Møller-slekt i Fosen.

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Tor Stallvik

Re: Møller-slekt i Fosen.

Legg inn av Tor Stallvik » 23. februar 2006 kl. 22.37

Johan Arn Hansa Meyer gifta seg i 1713 med Ane Ågesdotter Møller.
Ho kunne seinast vere fødd først i 1690-åra.
Jakop Torbersa Høvågen brukar også familienamnet Møller. Han var fødd i 1764. Oldefar hans var Nils Hansa Fevåg, f. 1655. Det må vere gjennom han Møller-namnet har vorte overlevert. Faren Hans må vere død omkring 1666, for enka Ane Nilsdotter (Winther) gifta seg opp att rundt 1663 med Torber Mikkelsa Fevåg. Hans må ha vore fødd seinast 1630.
Endeleg har vi Arn Didriksa Møller i Frengen, fødd 1713.
Finst det betar i dette puslespelet som kan knyte desse tre slektsgreinene saman?
Helsing Tor Stallvik

Brukeravatar
Anne Guri Dragseth Brekke
Sted: FISKÅ

Legg inn av Anne Guri Dragseth Brekke » 28. februar 2006 kl. 19.14

Min tipp-tippoldemor het Lucia Jacobsdtr. Møller og ble gift med Ole Nilsen Håndnes fra Hitra. Jeg har til nå, ikke funnet noe om Lucia, eller hvor hun kom fra. Men det kan jo være en link med navnet Møller.
Mvh Guri

dn25511
Sted: BJUGN

Legg inn av dn25511 » 3. februar 2011 kl. 16.46

Hei Tor!
Ser at det er noen år siden du la inn denne forespørselen men jeg startet ikke slektsgransking før i 2007/2008 og medlem i Dis i 2010.
Jacob Torbersa er en av mine forfedre. Dersom du går på Tore Nygaards hjemmeside finner du mye opplysninger om familien. http://www.tore-nygaard.com Har ikke funnet sammenhengen med familiene du søker, men det ser ut til at Jacob Torbersen Møllers etternavn kommer inn med hans mor:

Kirsten Jacobsdatter Møller f. 1736 på Hellum (Hellem), Nes (ST) som datter av Jacob Aagesen eller Ovesen Hellum. Døpt 29.4.1736 i Næss kirke, Nes (ST). Død 1.2.1813 i Høyvåg, Råk Ytre, Stjørna (ST). Begravet 16.2.1813 i Ørland (ST).

Tore Nygaard skriver konsekvent Hellem som Hellum, har ikke kontrollert med kildene om det skrives slik.

Videre bakover ser det ut til at navnet stammer fra Mølnbukta.
Tore Nygaard er etterkommer etter Johan Arnt Møller, sønn av Jacob Torbersen Møller Høvaag og kone Anne Ellendsdatter Skanke fra Røros.
Jeg er etterkommer etter deres sønn Elling Møller

Jacob var gift tidligere med Kirsten Jacobsdatter Krohs f. ca 1772 d. 1806 begravd 27.4.1806, kun 34 år gammel, hun ligger begravet ved Viklem kirke. De fikk minst tre barn, den eldste tok navnet Møller.
Kirsten og Jacob fikk følgende barn:
(Rise) Kirstine f. 31.10.1800
Torber Andreas f. 22.4.1802
Regine Elisabeth f. ca. 1804

I tellingen av 1865 finner vi en Rise K Møller 66 år gift med Kristian Vernes 41år, under yrke er han betegnet som strandsitter og selveier på Ytre Raak gård 263e. Som merknad står det at han har ”kjøbt Strandsæde”, det var antakelig ikke vanlig. De har ingen hjemmeboende barn i tellingen. De har en logerende, Karen M Olsdatter ugift 47 år, fra Aure.

De andre barna er ikke funnet på nåværende tidspunkt.

Du Tor som driver med navneforskning kan kansje fortelle meg hvorfor det heter Ellingmøllerneset mellom Monsvold og Innerråk i indre Stjørna. Jeg er som du ser etterkommer etter Elling Møller og hobby-etymolog.

dn24162
Sted: STJØRDAL

Legg inn av dn24162 » 8. mars 2011 kl. 0.02

Hei! Ser at du etterlyser noe om Ellingmøllerneset! Jeg er godt kjent i området og kan muligens hjelpe deg. Se på dette:"På Monsvold har det vært mange bosettinger. I folketellingen for 1865 er det registrert en Elling Smith Hansen
f. 3. sept. 1821 i Høyvåg som strandsitter og fisker, og hans kone Nikoline Larsdatter Småvik, 36 år.
De hadde barna Ellen 7 år, Lars 5 år, Hansine 3 år, og Nikolina 1 år. De fikk også en sønn John, døpt i Hegvik Kirke 2. mai 1868. Familien emigrerte til Amerika den 13.mai 1869, til Sioux city, Iowa. Men Elling kom tilbake til gamlelandet alene. Han ble gravlagt 2.mai 1901 fra Hegvik Kirke.
I kart over området kan en finne at det heter Ellingmølnarneset der det gamle nothenget på Monsvold sto, samt at kleiva på nordsida kalles Ellingkleiva.
Det var også tre losjerende og en tjener med i tellinga fra denne bosettingen.
Det er tydelige rester etter hustufter i området mot sjøen enda idag."
Men det har også bodd en Elling på dette stedet mye tidligere enn dette, nærmere 1700-tallet. Kanskje det var Elling Møller.
Mvh
Turid Fjellvikås :)

Tore Nygaard
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av Tore Nygaard » 31. mars 2011 kl. 6.50

Hei

Vil gjerne ha kontakt vedrørende Møller-slekten på Fosen!

Om Hellem eller Hellum:
Jeg valgte Hellum slik presten skrev i kirkeboken, f.eks. ved dåpen til Jacob Hellums datter Kirsten 4 uke etter påske i 1736. Samme skrivemåte når Jacob Hellum er fadder et par år tidligere.

O. Rygh skriver om Hellem i «Norske Gaardnavne»:
Gård nr. 8, Hellem, Helle (NRJ II 46), Hellem (OE [Olav Engelbriktssons
rekneskapsbøker 1532-1538?] 26), Hellenn i 1559, Hellum i 1590 og 1630, Hellumb i 1626 og 1664, Hellem i 1723.
«Helleimr. Navnet kan her ikke have samme Oprindelse som Hellem i Inderøen, som i
16de Aarh. skrives Hall-, og hvor e maa være opstaaet ved uren Udtale af a (Thj. VSS. 1882 s. 26); men det maa sammenstilles med Hellem i Aasen («af Helleime», Aksel Bolt 30), i Lavik (i 1331 Hællæimr) og det i den Røde Bog nævnte Helleimr i Søndre Aurdal. Sidste Led er det almindelige heimr, 1ste Led er hella f., fladt Berg, især flad Klippe ved Søen, som er skikket til Landingsplads. Den sidste Betydning passer meget godt til Stedsforholdene».

Om jeg har skrevet av korrekt bruker Inge Rian som skrev Ørlandsboka Hellem (bind II, side 224). Så det er muligens mest korrekt å bruke Hellem?

Selv har jeg slitt med denne delen av slekta. Mine lokalkunnskaper er meget mangelfulle!

Hilsen Tore Nygaard
http://www.tore-nygaard.com (Se Trøndelag)

dn25511
Sted: BJUGN

Legg inn av dn25511 » 23. oktober 2011 kl. 8.08

Takker for tilbakemeldingen.
Beklager seint svar men jeg har ikke vært på denne siden i sommer og har vært opptatt med en annen grein av familien.
Elling Møller finnes ikke i tellingen for 1865 men i tellingen for 1875 finnes han og familien. Tellingen for 1875 er ikke lagt ut på digitalarkivet men jeg har lest tellingen på film, leid fra bibelioteket. I tellingen for 1875 er begge Elling nevnt og navnet på barna er forskjellig. Det jeg lurer på er hvor Elling Møller befinner seg ved tellingen av 1865? Trolig bor han på samme plass for barna er oppført i kirkeboka for området.

I folketellingen av 1875 finner vi på gården Monsvold matrikkelnr: 262a følgende familie:
Elling Møller f. 1812, Husfader, strandsitter og fisker
Karen Jørgensdatter Møller f. 1820 hans kone,
Gjørgine Ellingsd. Møller f. 1855 besvangret? datter, dagsarbeider
Johan Edvard Møller f. 1868 sønn
John Kristian Jakobsen f. 1875, Jørgines sønn.

Finner også i samme telling:
Jakob A Ellingsen Møller f. 1852, tjener, som ”sødreng”, hos Eduvard Frandsen, strandsitter og noteier i Høvaag (Råkvåg).

I samme telling finner vi Thrine Ellingsd. Møller f. 1858, som tjener og ”gaardsgjente” hos Anders Andersen på matrikkelnr, 261,a, c Inndre Raak.

I kirkeboken finnes en Jakob Andreas Ellingsen Monsvold med bosted Sannan paa Ørland d. 8.11.1877, gravlagt 2.12.1877 ved Hegvik kirke.
(Finner også en ungkar og skredder Jakob Andreas Møller f. 1843 d. 18.4.1904. Han bodde i Høybakken. Denne har antakelig feil fødselsår.)

Alle barna av Elling Jacobsen Møller som er nevnt over er funnet i kirkeboka og kan dokumenteres.
De forskjellige skrivemåtene på navn står skrevet slik i kildene.

Karen Johanne Jørgensdatter f. 1820 d. gift med Elling Christian Jacobsen Møller f. 18.11.1812 d. 2.1.1886.

I kirkebok for Ørland finnes under Ægdeviede: Ungk. Elling Christian Møller 30 år med Pige Karen Johanna Jørgensdatter 31 år. Brudgommens far er oppgitt til å være Jacob Torbersen Møller og brudens far er oppgitt til å være Jørgen Ransen? Monsvol

Karen Johanna Jørgensdatter’s fødsel og opphav er ikke funnet på nåværende tidspunkt.

Elling Christian Jacobsen Møller f. 1812 d. 2.1.1886 som sønn av Anne Ellendsdatter Schancke og Jacob Torbersen Møller/Høyvaag

1813: «3die Søndag efter Paaske Døpt Jacob Torbergsen Høevag og Hustruens Barns Hiemmedaab Bekreftet Elling Christian». Faddere var Ane, Ingeborg og Arent Brekstad, Halvar Østeraad og Hans Høevåg (Kirkebok nr. 3, inget folionr.).

Dette siste avsnittet er sakset fra Tore Nygaard, selv har jeg vansker med å lese Gotisk skrift.

Thrine Ellingsd. Møller f. 14.7.1858 i Indreråk d. 11.3.1936.
Hun ble gift med Thomas Eidsaune og er stammor til en stor del av Eidsaune slekten, som undertegnede er en del av.
Thrine og Thomas Eidsaune tok over husmannsplassen Porten under gården Eidsaune i Stjørna kommune, nå en del av Bjugn kommune, etter Thomas' far Gabriel Andersen. De fikk ti barn, en av dem Kristian Eidsaune var min farfar. Jeg bor over veien for stedet den gamle husmannsplassen Porten lå.

Dette ble kansje også et svar til Tore Nygaard. Jeg har også forsøkt å kontakte deg på din hjemmeside, jeg har alle etterkommere etter Thrine Ellingsdatter Møller.
Videre svar til Tore Nygaard: Stedet heter i dag Hellem og ligger i gamle Nes kommune, nå en del av Bjugn kommune, i slektsnavn brukes Hellem.

Jeg lurer fortsatt på hvorfor det heter Ellingmølnarneset, det jeg er ute etter er historien bak. Er det kun fordi det det var her Elling Møller bodde eller skjedde det noe som førte til at navnet ble tatt i bruk? Etter som navnet henger igjen må han ha vært en særegen person.

Svein E Eidsaune

dn24162
Sted: STJØRDAL

Legg inn av dn24162 » 8. februar 2012 kl. 23.59

Hei! Det er interessant å se at folketellingen for 1875 viser at Elling Møller bodde på Monsvold med sin familie, og at hans kone hette Karen. Like ovenfor det som heter Ellingmølnarneset er det nemlig en liten bakke/kneik som fra gammelt av er kaldt Karenkleiva (også Karenholet)! Jeg er født og oppvokst på Monsvold og vet at flere familier på 1800-tallet hadde boplasser der. Det er fortsatt spor etter hustufter både på Ellingmølnarneset og Torkjelvollen.
Mvh
Turid Fjellvikås

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 8. september 2012 kl. 13.00

Hei,

Tor skrev;
Johan Arn Hansa Meyer gifta seg i 1713 med Ane Ågesdotter Møller.
Ho kunne seinast vere fødd først i 1690-åra.

I 1708 ble det holdt skifte etter Åge Pedersen på Oldervik, Hitra. Lenke
Han etterlot seg enka Ingeborg Erichsdatter og barna;
Peder
Erich
Jacob
Anne
Kirsten

Erich og Jacob er å finne i "Legdsrulle for Fosen fogderi" fra 1724. De er henholdsvis 26 og 24 år gamle og fødested er oppgitt å være Trondheim.

I en annen debatt her på forumet Lenke skriver Terje;
Johan Arnt Meier ble andre gang gift med enken Margrete Eriksdatter Møller Rein (ca.1735 - 1806) fra Leksa. Hun var datter av Erik Ågesen Møller ( som brukte Budalen på Hitra), og av Gisken Fredriksdatter Leksen (bruker av halve Leksa).

Denne debatten omhandler samme familie;
Lenke

Videre søk på Hitra og i Trondheim vil sannsynligvis være nyttig i forhold til Åge Pedersen (Møller).

Mvh Aud

Svar

Gå tilbake til «Fosen - ukjent kommune / hele regionen»