Ny slektsbok Soknedal, Røros, Oppdal og Rennebu

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Lars Gisnås

Ny slektsbok Oppdal, Rennebu, Soknedal og Røros

Legg inn av Lars Gisnås » 20. oktober 2004 kl. 21.35

Ei ny bok om slekter i Oppdal, Rennebu, Soknedal og Røros er kommet.

Omtalte oppdalsslekter: Fagerhaug, Mjøen, Rønning, Loe, Sneve, Brenden, Lien, Nerlien, Snorroeggen, Halseth, Gissinger, Loeshaug, Nerlo, Nerhoel, Rise, Aune, Hindset, Bøe, Klett og Haugen,

Omtalte rennebu-/innsetslekter: Gisnås, Brattset, Rokkogjerd, Frank, Toset, Torsmyren, Hoel, Hæverli, Ilbru, Røås, Tverdalsbroen, Breivad, Rådmannshaugen, Sundset, Grendal, Uv og Vangseng.

Omtalte soknedalsslekter: Fossum, Dragset, Nyløkken, Bjerkset, Holm, Nyløkken, Vagnild, Røe, Holte, Østhusløkken, Holmen, Hugås, Aas, Hole, Gynnild, Sundli, Hugås, Haukås, Sundset og Fløttum.

Omtalte rørosslekter: Holm, Sommer, Krogen, Bru, Vintervoll, Kurås, Rugelsjøen, Rugeldal, Jempt og Gullikstad.

Kan bestilles på [email protected]

Pris; 350 kroner.

Den er på 221 sider,

Gunvor Fagerholt

Re: Ny slektsbok Oppdal, Rennebu, Soknedal og Røros

Legg inn av Gunvor Fagerholt » 20. oktober 2004 kl. 22.08

Hei,
dette virker spennende. Jeg er etterkommer etter Even Arntsen Halseth i Oppdal. Er dette samme Halseth-slekt? Han var født på Rise i 1699 og døde på Halseth i 1756,
vh Gun

Ingeborg Hjulstad

Re: Ny slektsbok Soknedal, Røros, Oppdal og Rennebu

Legg inn av Ingeborg Hjulstad » 20. oktober 2004 kl. 22.12

Det er flere Claus Sommer på Røros. Er noen av disse omtalt i boka?
Er det en anetavle eller et etterslektstre i boka?
Er det bilder i boka?
I så fall - gamle bilder?
Innbundet?

Vennlig hilsen Ingeborg Hjulstad

Lars Gisnås

Legg inn av Lars Gisnås » 22. oktober 2004 kl. 18.27

Hei Ingeborg,
Claus Clausen Sommer (1676-1731) og Claus Clausen Sommer (1796-1772) er med i med.

Boken har anetale for Oline og Ole Gisnås, og her omtales aner med de oppførte slektsnavnene. I tillegg har boken et register over Oline og Ole Gisnås' etterkommere.

Det er bilder i boken, av Oline og Ole Gisnås, foreldre, besteforeldre, onkler, tanter, barn og barnebarn. Tid; fra 1860 til 1960.

Boken er innbundet.

Beste hilsen Lars Gisnås

Lars Gisnås

Legg inn av Lars Gisnås » 22. oktober 2004 kl. 18.31

Ja, han er en del av anene som oppføres.

Det er brukt ei side på hvert par i boken, så også med Even Halseth og kona Ingrid. Her er det gjengivelse av utdrag fra panteboken for 1745 og skifteprotokollen for 1757.

Beste hilsen Lars Gisnås

Lars Gisnås

Legg inn av Lars Gisnås » 3. november 2004 kl. 21.11

Ja,

vh Lars

Lars Gisnås

Legg inn av Lars Gisnås » 3. november 2004 kl. 21.16

Hei Hallvard,

dette ble tull,
svaret er nei.

Men Arnt Tilset på Nordskogen, hvor Fagerhaug ligger, har nedtegnelser om gården og slekten til Arnt E Fagerhaug. I tillegg har Odd Magne Mellemseter i Oppdal kartlagt AEFs aner langt tilbake i tid. De er greie folk å prate med.

Lykke til,
vh Lars

dn05793
Sted: STEINKJER

Legg inn av dn05793 » 24. november 2004 kl. 16.39

Det er vel flere slekter Vangseng, derfor lurer jeg på om "min" slekt er med. Slekten går med Svend og Agrim i annenver generasjon og min ane er Ole Svendsen Vangseng som var født i ca 1744. Dersom han er med, er også hans ektefelles slekt med?

Brukeravatar
dn10392
Sted: HEIMDAL

Legg inn av dn10392 » 30. november 2004 kl. 16.43

Hei Lars

Jeg har noen løse tråder i disse kommunene og kunne tenkt meg å kjøpe boka. Imidlertid må jeg sjekke litt nærmere hvilke slekter det dreier seg om.
Har du lest innleggene under "Bersvend kapellan"?
Marit Snilsberg

Brukeravatar
dn10392
Sted: HEIMDAL

Legg inn av dn10392 » 30. november 2004 kl. 16.50

Hei igjen Lars. Her er litt korrespondanse vedr. to bergverksarbeidere som kom fra Innset hytteplass. Kanskje jeg kunne finne disse i boka?

To av mine aner: Berit Olsd (Fossum), f. ca. 1700-1782 bodde på gården Bakken i Flora, Selbu var 1. gang gift med bergverksarbeider Knut Persen fra Innset hytteplass, Kvikne - d. 1741.

Marit Olsd. Nesset, Flora i Selbu, f. ca. 1690-1736 var gift med Kristen Jensen, bergverksarbeider fra Innset hytteplass, f. 1692-1761.
Noen som kan gi meg noen opplysninger om disse to bergverksarbeiderne?
Ragnar Moslet 2003-11-18 09:30:36

Prøv Kvikne-boka. Det var en del innflytting til Selbu fra kobber-virksomhetene både i Kvikne og Alvdal. En av mine kom fra Alvdal i 1770-årene.
Dette kan også gjelde Siri Apsalonsdtr. som for øvrig også er en av mine aner.
Lars G, Trondheim 2003-11-28 13:42:46

Sjekk også Innsetboka b. II
Kanskje kan også Inger Bjørnaas i Rennebu hjelpe.
Marit Snilsberg 2003-12-08 11:31:18

Takk for respons. Jeg har kikket i Kvikneboka og Innsetboka, men uten resultat. Bør kanskje sjekke litt nærmere. Har imidlertid ikke sett etter Siri Apsalonsdatter. (min ane av ukjent opphav) Har hatt liten tid i det siste, men hvem er Inger Bjørnaas i Rennebu - har hun noen e-postadresse?
Inger Bjørnaas 2003-12-12 15:17:40

Ja, da. Jeg har e-postadresse:
[email protected]
Jeg skal se litt på saken, men det er ikke sikkert jeg rekker så mye akkurat nå før jul, men skal prøve så fort jeg kan.

Beste hilsen Inger

Inger Bjørnaas 2004-01-01 21:22:19

Godt Nytt År.

Beklager at det tok så lang tid. Det er heller ikke stort jeg kan hjelpe med. Når jeg sjekket etter så begynner kirkebøkene for Kvikne først i 1739. (Tynset 1722-32, men det er bare Tynset sogn. Disse ligger forresten på Digitalarkivet).

Jeg har imidlertid stor interesse for gruvefolk, og jeg skal ha saken i bakhodet når jeg er på leting i forskjellige kilder. Skjønt det kan være vanskelig når det er så langt tilbake i tid og kirkebøker mangler.

Beste hilsen Inger
Marit Snilsberg 2004-01-09 15:19:38

Takk skal du ha Inger, men jeg tror ikke det blir noen lett oppgave å finne disse to bergfolkene
Marit Snilsberg

Lars Gisnås

Legg inn av Lars Gisnås » 20. desember 2004 kl. 11.10

Dessverre, de to er ikke i boken.

vh Lars
[email protected]

Harald Anthonsen

Legg inn av Harald Anthonsen » 1. januar 2005 kl. 2.51

Går ut fra at også Riise slekten dekkes i boka - Rise/Riise fra Oppdal er vel samme slekten - eller ?

Lars Gisnås

Legg inn av Lars Gisnås » 22. februar 2005 kl. 11.18

Til Øystein: Marit og Angrim Vangseng er i boken ført opp som mulige foreldre av Arnt Angrimsen Ilbru, og boken følger en linje av hans etterslekt.
Til Harald; boken forteller om Steingrim Rise (f. 1634) i Oppdal, sønnen Arnt S. Rise og hans sønn Even A. Halseth. Det er tilfeldigheter som gjør om navnet skrives Rise eller Riise, navnet kommer fra samme grenda. Slektsforsker Odd Magne Mellemseter i Oppdal har en stor database over oppdalsslekter.

Lars Elvrum

Legg inn av Lars Elvrum » 11. april 2007 kl. 14.41

Kanskje av litt interesse for folk i Rennebu at eldre folk forteller fra barndommen, om gjeting osv i en sak som ligger i Statsarkivet, Orkdal sorensskr 10b37 fra 1901 ("Gissenåssaken" mellom Rennebu og Orkdal). En 82 år gammel utvandrer, Anders Johansen Gisnås, forteller at de bodde på Flatmo i Indset om vinteren og på Gisnås vår, sommer og høst, da var det gjeting. Bekreftet med stempel av notaren i Marinette County, Wisconsin (navn B. Gissenaas).

Mali Olsdatter Bratset opplyser at hun fra 1859 var tjenestepike hos Arnt Trondsen Gisnås, senere også onnepike på samme gård. Sommeren 1877 var hun budeie der. Hun måtte mange aftener avsted for å drive husdyra hjem til Åsbakken, for de hadde et stykke ut på sommeren for vane å begi seg lengre innover i marka.

Erik Birkakermo vokste opp på Vangsbro i Rennebu, om sommeren holdt familien til på underbruket Stubban i Oppdal, hvor han gjetet fra han var 6 til 13 år. Senere tjente han på Gisnås hos Arnt Johnsens bestefar.

Brukeravatar
dn16031
Sted: SPONGDAL

Legg inn av dn16031 » 12. april 2007 kl. 10.41

Er denne boka fremdeles mulig å få kjøpt? Jeg prøvde å sende mail til den mailadressa Gisnås oppga over her, men fikk mailen i retur...

T.
mvh Torill Aasegg, Byneset

Lars Gisnås

Legg inn av Lars Gisnås » 15. april 2007 kl. 10.44

Sorry,
jeg har byttet e-postaderesse og kan nå treffes på

[email protected]

Og boken er fortsatt å få kjøpt

vh Lars

Svein Gunnar Hage

Legg inn av Svein Gunnar Hage » 26. juni 2007 kl. 23.20

Hei Lars.
Den omtalte boka er av inntrese vist jeg forstår det rett er det bilde av Claus Clausen Sommer f.1706 d,1772. Er det bilde av Anders Clausen Sommer f.1745, og er det bilde av deres koner?

Mvh. Svein

Svar

Gå tilbake til «Sør-Trøndelag - ukjent sted»