Legg inn
av dn11447 » 14. september 2014 kl. 21.32
Margretes bror Adolf bodde i mange år som fattigforsørget hos mine tippoldeforeldre, på Husmannsplassen Geitlia under gården Tørring i Beitstad (Steinkjer kommune). Tomta til denne plassen er fortatt synlig. Min oldemor, datter på husmannsplassen, ser ut til å ha hatt litt kontakt med søskena til Adolf, for hun har bilder av Margrete i et album hun hadde.
Her er noe av det jeg en gang skrev om dette:
"Peter Adolf Pedersen Benum bodde i Geitlia lenge, kanskje rundt 20 år. Han var bror til Margrete Petersdtr. Benum som var tjener på Østvik, og som fikk kår der i 1917 (Beitstadboka II s. 370). Margrete er det flere bilder av i et album som har tilhørt ei av døtrene i Geitlia, Anna Lovise Korneliusdtr. (Anna Overgård). Det er også bilde av Margretes tvillingbror, Martin Rudolf Benum. Disse søskena var fra Øvre Bentrøa under Benum nedre. Ved folketellinga i 1865 bor Adolf Pedersen 12 år og Margrethe Pedersdtr. 8 år på en Benumplass sammen med foreldre og søsken. I 1875 bor fortsatt Margrete Pedersdtr. f. 1857 i Trøen øvre (Benumplass), mens Adolf Pedersen f. 1854, er søfarende og fraværende. (I Beitstadboka II s. 431, står det at de to søskenas videre skjebne er ukjent.).
......
Far til Adolf P. Benum var født i Verdal, og tilhørte den store Leinslekta. Blant Adolfs forfedre var både lensmenn og prester, men selv endte han som fattigforsørget hos en husmann på Tørring. Siden han bodde der så lenge, må en anta at han hadde det bra der."