En bøkkmaker og Hanseat fra Brehmen

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
gj19935
Sted: OSLO

En bøkkmaker og Hanseat fra Brehmen

Legg inn av gj19935 » 26. desember 2014 kl. 14.18

Det søkes etter noen som kan bistå med å finne tilbake til en som skal ha opphav fra Brehmen og som kom til Bergen ifm med Hansaforbundet, i den hensikt å starte opp
"Bøkkmakerindustri" på strekningen Bergen - Kirkenes. Jeg er gjort kjent med at det ikke var tillatt for disse Hanseatene å ha sosial eller "annen omgang" med de utenfor lauget - herunder å inngå forhold med norske - som det ser ut til å ha hatt mindre betydning for den jeg søker .... da min mormor het: Mary Sigvarda - vis pikenavn er ukjent. Hun var gift m/Hilmar Conrad Engen og de fikk to barn:

a) Mary Kristine (f.: 1931) - gift med Leif Larsen og de fikk 3 barn.
Hun er født i Trondheim og hadde en form for "hevd" på plass - på det som het Thommas Angels Stuer, som følge av hennes mors linje bak i tid - hvilket skulle ha noe med at den første fødte kvinne, etter denne Thommas Angel - var garantert plass på dette eldrehjemmet i dennes linje. Den ordningen er nå avsluttet.

b) Conrad Gideon (f.: 1932) - er født i Trondheim.
Han er gift med Greta Mørch T. (fra Svartlamon) og de har 3 barn.

Mary Sigvarda ..... (gift Engen) var født den: 9. November 1912 - d. 20 juli 1992 og skal ha vært bortsatt til en streng prestefamilie i Malm (som visstnok ikke hadde egne barn) i sine yngre år. Hvem kan bistå med noe bakover her?

Svar

Gå tilbake til «Nord-Trøndelag - ukjent sted»