Dagny Mathilde Andreasdtr. Vevelstad/Tjøtta ?
Moderator: MOD_Nordland
Dagny Mathilde Andreasdtr. Vevelstad/Tjøtta ?
Søker opplysninger om min oldemor Dagny Mathilde Andreasdat. Hun hadde en datter med handelsreisende Johan Olsen. Tror hun også senere bodde l Oslo eller i nærheten. Det er mulig hun var pasient på en institusjon, sykehus eller lignende etter at hun flyttet sørover. Se mer info på etterlysning av Davida Johansen 16/4 1908
Mvh
Gerd Anny.
Mvh
Gerd Anny.
Re: Dagny Mathilde Andreasdtr. Vevelstad/Tjøtta ?
Hei.
Har tittet litt på dette med din oldemor Dagny M Andersdatter og kan gi disse opplysningene.
Det ser ut til at hun ble født på Dalenget i Vefsn av pike Marie Teresia Markusdatter og ungkar Anders Andersen fra Øksendal. Marie T Markusdatter var født på Kilholmen 30 mai 1863. Anders Andersen har jeg ikke funnet noe om.
Det virker som at mor og datter flyttet til Tjøtta etter at Dagny var døpt. I 1888 får Dagny en bror (halvbror) da Marie får et barn med ungkar og fisker Johan Bernhof Hansen, dette guttebarnet blir døpt Trygve.
Både Dagny og Trygve bor ved folketellingen i 1900 hos sin morfar Markus Sivertsen på Kilholmen i Tjøtta herad, Dagny er der oppsatt med etternavnet Nærvik og broren med Hansen.
Mvh
Ole-M Reinfjell.
Har tittet litt på dette med din oldemor Dagny M Andersdatter og kan gi disse opplysningene.
Det ser ut til at hun ble født på Dalenget i Vefsn av pike Marie Teresia Markusdatter og ungkar Anders Andersen fra Øksendal. Marie T Markusdatter var født på Kilholmen 30 mai 1863. Anders Andersen har jeg ikke funnet noe om.
Det virker som at mor og datter flyttet til Tjøtta etter at Dagny var døpt. I 1888 får Dagny en bror (halvbror) da Marie får et barn med ungkar og fisker Johan Bernhof Hansen, dette guttebarnet blir døpt Trygve.
Både Dagny og Trygve bor ved folketellingen i 1900 hos sin morfar Markus Sivertsen på Kilholmen i Tjøtta herad, Dagny er der oppsatt med etternavnet Nærvik og broren med Hansen.
Mvh
Ole-M Reinfjell.
Re: Dagny Mathilde Andreasdtr.Vevelstad/Tjøtta ?
Da er vi i slekt for Dagnys mor Teresia Maria var søster til min oldemor Pauline Anette Markusdatter.
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... ak=n#anker
Olav, Haftor og Astrid emigrerte til USA.
Trygve hadde familie og bodde i Sverige.
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... ak=n#anker
Olav, Haftor og Astrid emigrerte til USA.
Trygve hadde familie og bodde i Sverige.
Da Teresia Markusdatter døde i 1930, så var Dagny visstnok i Oslo.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =754#nedre
1900
Personliste Herad Krets Gardnr Bruksnr. Gard Uthus Korn, potet Kreatur Fjærkre Bikubar Kjøkkenhage Frukthage
114 10 Tjøtta 2 under 17 1, 2 Kilholmen n j j n n n n
Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år
754 1 Markus Sivertsen m b hf e Fisker 1828
755 Ole Markussen m b s ug Fisker 1870
756 Albine Markusdatter k b d ug Husholderske 1860
757 Ragna Paaske k b d ug Datter 1887
758 Dagny Nærvik k b d ug Datter 1886
759 Trygve Hanssen m b s ug Søn 1888
760 Marie Paaske k b d ug Datter 110599
Albine er halvsøsteren til Marie. Hun heter egentlig ikke Markusdatter.
Barna med Paasche som etternavn er Albine sine. Ikke gift med far til barna.
Dagny og Trygve er Maries barn.
1900
Personliste Herad Krets Gardnr Bruksnr. Gard Uthus Korn, potet Kreatur Fjærkre Bikubar Kjøkkenhage Frukthage
114 10 Tjøtta 2 under 17 1, 2 Kilholmen n j j n n n n
Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år
754 1 Markus Sivertsen m b hf e Fisker 1828
755 Ole Markussen m b s ug Fisker 1870
756 Albine Markusdatter k b d ug Husholderske 1860
757 Ragna Paaske k b d ug Datter 1887
758 Dagny Nærvik k b d ug Datter 1886
759 Trygve Hanssen m b s ug Søn 1888
760 Marie Paaske k b d ug Datter 110599
Albine er halvsøsteren til Marie. Hun heter egentlig ikke Markusdatter.
Barna med Paasche som etternavn er Albine sine. Ikke gift med far til barna.
Dagny og Trygve er Maries barn.
Sist redigert av dn19075 den 25. november 2009 kl. 13.52, redigert 2 ganger totalt.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 5183#nedre
1900
Personliste Herad Krets Gardnr Bruksnr. Gard Uthus Tal pers. Pers. tilstades Pers. heimehøyrande Korn, potet Kreatur Fjærkre Bikubar Kjøkkenhage Frukthage
722 7 Brønø 12 Under 82 4 Skille n 7 7 7 j j j n n n
Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf.
5182 1 Nikolai Edvardsen m b Hf g Husmand, fisker og skrædder m J 1863 T N S
5183 Marie Markusdatter k b Hm g Husgjerning 1863 Tjøttø. Nor N S
5184 Helga Nikolaisdatter k b D ug Datter 1890 T N S
5185 Aksel Nikolaisen m b S ug Søn 1895 T N S
5186 Johan Nikolaisen m b S ug Søn 1895 T N S
5187 Olav Johansen m b S ug Søn 1890 T N S
5188 Johan Johansen m b S ug Søn 1897 T N S
Marie er her i sitt 2. ekteskap.
1900
Personliste Herad Krets Gardnr Bruksnr. Gard Uthus Tal pers. Pers. tilstades Pers. heimehøyrande Korn, potet Kreatur Fjærkre Bikubar Kjøkkenhage Frukthage
722 7 Brønø 12 Under 82 4 Skille n 7 7 7 j j j n n n
Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf.
5182 1 Nikolai Edvardsen m b Hf g Husmand, fisker og skrædder m J 1863 T N S
5183 Marie Markusdatter k b Hm g Husgjerning 1863 Tjøttø. Nor N S
5184 Helga Nikolaisdatter k b D ug Datter 1890 T N S
5185 Aksel Nikolaisen m b S ug Søn 1895 T N S
5186 Johan Nikolaisen m b S ug Søn 1895 T N S
5187 Olav Johansen m b S ug Søn 1890 T N S
5188 Johan Johansen m b S ug Søn 1897 T N S
Marie er her i sitt 2. ekteskap.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =589#nedre
1875
Kretsnr Herad Bustad nr. Bustad Gardnr
78 2 Tjøtta 3 Kilholmen 13a
Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Kjønn Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Bostatus Kyr Sauer Bygg Poteter
589 1 1 Markus Sivertsen m Forældre g Husmand med Jord, Fiskeri og Jordbrug 1827 Thjøtø S. og Pr. b 1 7 1/4 1 1/2
590 2 Dorthea Johanna Larsdatter k Kone 1832 Thjøtø S. og Pr. b
591 3 Marie Teressi Markusdatter k Deres Datter Forsørges af sine Forældre 1862 Thjøtø S. og Pr. b
592 4 Mathilde Markusdatter k Deres Datter Forsørges af sine Forældre 1865 Vivelstads S. Thjoto Pr. b
593 5 Ole Tobias Markussen m Deres Søn Forsørges af sine Forældre 1870 Vivelstads S. Thjoto Pr. b
594 6 Pauline Anethe Markusdatter k Deres Datter Forsørges af sine Forældre 1874 Vivelstads S. Thjoto Pr. b
Pauline Anette er min oldemor, så hvis Dagny er din oldemor, så er jeg og din mor firmenninger.

1875
Kretsnr Herad Bustad nr. Bustad Gardnr
78 2 Tjøtta 3 Kilholmen 13a
Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Kjønn Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Bostatus Kyr Sauer Bygg Poteter
589 1 1 Markus Sivertsen m Forældre g Husmand med Jord, Fiskeri og Jordbrug 1827 Thjøtø S. og Pr. b 1 7 1/4 1 1/2
590 2 Dorthea Johanna Larsdatter k Kone 1832 Thjøtø S. og Pr. b
591 3 Marie Teressi Markusdatter k Deres Datter Forsørges af sine Forældre 1862 Thjøtø S. og Pr. b
592 4 Mathilde Markusdatter k Deres Datter Forsørges af sine Forældre 1865 Vivelstads S. Thjoto Pr. b
593 5 Ole Tobias Markussen m Deres Søn Forsørges af sine Forældre 1870 Vivelstads S. Thjoto Pr. b
594 6 Pauline Anethe Markusdatter k Deres Datter Forsørges af sine Forældre 1874 Vivelstads S. Thjoto Pr. b
Pauline Anette er min oldemor, så hvis Dagny er din oldemor, så er jeg og din mor firmenninger.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 2642#nedre
1865
Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Merknad (sokn) Gard Overskrift
360 6 144 Visten Vivelstad Tjøtø Giskaa Fol 7 med 14 Individer hører til Thjøtø Kilholmen 1
Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Stort kveg Får Geit Bygg Poteter
2642 14 1 Marchus Siverts. Husfader Husmand med Jord og Fisker g 37 m Tjøtø Præstegjeld 1 6 1/8 2
2643 15 Dorthea Larsd. hans Kone g 32 k Tjøtø Præstegjeld
2644 16 Konrathine Olsd. deres Datter ug 6 k Tjøtø Præstegjeld
2645 17 Marie Marchusd. deres Datter ug 3 k Tjøtø Præstegjeld
2646 18 Mathilde D. Marchusd. deres Datter ug 1 k Tjøtø Præstegjeld
2647 19 Johan B. Tohrs. Pleiesøn ug 15 m Tjøtø Præstegjeld
Jeg har mer om slekta også.
1865
Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Merknad (sokn) Gard Overskrift
360 6 144 Visten Vivelstad Tjøtø Giskaa Fol 7 med 14 Individer hører til Thjøtø Kilholmen 1
Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Stort kveg Får Geit Bygg Poteter
2642 14 1 Marchus Siverts. Husfader Husmand med Jord og Fisker g 37 m Tjøtø Præstegjeld 1 6 1/8 2
2643 15 Dorthea Larsd. hans Kone g 32 k Tjøtø Præstegjeld
2644 16 Konrathine Olsd. deres Datter ug 6 k Tjøtø Præstegjeld
2645 17 Marie Marchusd. deres Datter ug 3 k Tjøtø Præstegjeld
2646 18 Mathilde D. Marchusd. deres Datter ug 1 k Tjøtø Præstegjeld
2647 19 Johan B. Tohrs. Pleiesøn ug 15 m Tjøtø Præstegjeld
Jeg har mer om slekta også.
Tror nok at dette er min oldemor. Ragna Paaske hadde vi en del kontakt med i Oslo. Hun ble over 100 år. Dette er morro. Har ikke tenkt på at jeg kunne ha slekt igjen der oppe
Nå skal jeg bruke jula til å "summere" litt. Så tar jeg kontakt over jul.

Bare ta kontakt når du får tid. 

Dette er min tippoldemor. Hun giftet seg med Johan Malvik, Strinden, Sør-Trøndelag.
De fikk barna Oskar, Jenny (gift Skansen), Bjarne,og Ragnvald.
Ragnvald er min oldefar, som var gift med Undine Henora Grønbech Mathiasdatter.
Men hvem er Konrathine Olsdatter? Hun står oppført som datter?
Dette er min tippoldemor. Hun giftet seg med Johan Malvik, Strinden, Sør-Trøndelag.
De fikk barna Oskar, Jenny (gift Skansen), Bjarne,og Ragnvald.
Ragnvald er min oldefar, som var gift med Undine Henora Grønbech Mathiasdatter.
Men hvem er Konrathine Olsdatter? Hun står oppført som datter?
Med vennlig hilsen,
Tommy Munkvold
Tommy Munkvold
Hun er en eldre halvsøster Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A10 (1831-1865), Fødte og døpte kvinner 1860, side 275.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-278
Wilfred skrev:Hun er en eldre halvsøster Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A10 (1831-1865), Fødte og døpte kvinner 1860, side 275.
Takk Wilfred!
Ser henne som nr 72 på listen.
28 juli - Conradine Albin(e?) - Uekte - Dorthea Larsdatter ... også forstår jeg ikke mer.
Noen som vil tyde?
Liten ekstra notis:
Kjært barn mange navn, hun finnes i folketellinger under navnene:
1865 telling: Kontrathine Olsddatter
1875 telling: Konradine Albine Olsdatter
1900 telling: Albine Markusddatter (selv om hun ikke er hans)
1910 telling: ikke funnet
Sist redigert av gj11590 den 27. februar 2012 kl. 12.14, redigert 1 gang totalt.
Med vennlig hilsen,
Tommy Munkvold
Tommy Munkvold
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Conradine Albine mor pige Dorthea Joh. Larsdatter Tro (Fro), far Ole F. Jacoby. Den første fadderen er Nicolai Jacoby antagelig en slektning av Ole. Det står da vitterlig i anmerkningsfeltet at det er lyst til ekteskap. Dette ble tydeligvis ikke noe av ettersom hun fremdeles er pike når hun gifter seg med Marcus Sivertsen.
mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Jacoby? Er ikke forkortet for Jacobsen da?
Og Dorthea har en sønn som heter Ole Tobias med Marcus, kan jo være oppkalt etter denne Ole og at det er en T. og ikke F.
Og Dorthea har en sønn som heter Ole Tobias med Marcus, kan jo være oppkalt etter denne Ole og at det er en T. og ikke F.
Med vennlig hilsen,
Tommy Munkvold
Tommy Munkvold
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Kanskje du har litt rett Tommy at det skal være en forkortelse for Jacobsen. Jacoby er et navn som forkommer i Norge i 1900 er det 6 stk og pr i dag er det 30 i Gule sider. Det som villedet meg er at det var en prikk over siste slyngen og det ble gjerne gjort ved y-er.
Det at det ikke ble noe ekteskap har sin naturlige forklaring Ole dør 30. oktober s.å. nederst på siden
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-183
Forkortelsen Dr skal vel være for dreng.
Det at det ikke ble noe ekteskap har sin naturlige forklaring Ole dør 30. oktober s.å. nederst på siden
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-183
Forkortelsen Dr skal vel være for dreng.
mvh Eva Helene Erntsen
Tommy, da er vi i slekt. Min oldemor Pauline Anette var søster til Mathilde Markusdatter.
Tommy skrev:Kjært barn mange navn, hun finnes i folketellinger under navnene:
1865 telling: Kontrathine Olsddatter
1875 telling: Konradine Albine Olsdatter
1900 telling: Albine Markusddatter (selv om hun ikke er hans)
1910 telling: ikke funnet
Albine ble gift, og bosatt på Brastad (Mindlandet). http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6902001845