Gårds- og slektshistorie for Ofoten

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Harry Oddvar Emil Aronsen
Sted: LILLEHAMMER

Gårds- og slektshistorie for Ofoten

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 20. oktober 2009 kl. 9.57

Finnes det planer eller igangsatte prosjekter for en gårds- og slektshistorie omfattende noen av (eller alle) Ofoten-kommunene? Jeg savner spesielt en sådan for gamle Evenes, og senere Ballangen, kommune. Noen som vet?

Mvh
Harry A.

Geir Moen
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Gårds- og slektshistorie for Ofoten

Legg inn av Geir Moen » 27. oktober 2009 kl. 13.20

:D Hei Harry!

Kan desverre ikke hjelpe deg der, men det hadde vært fint å hatt noe slikt.
Hva slektshistorien angår så har alle vi som har forsket og forsker på våre forfedre mer enn nok oppysninger til at en slektshistorisk utgivelse hadde vært mulig. Værre er det med gårdshsitoriene tror jeg, selv om disse slektene er knyttet opp mot dette.

Det burde være en jobb for innteresserte parter i Ofotenområdet å legge ut følere om dette. Andre kommuner har gjort det så det burde være mulig i Ofoten også. Her er de respektive kommuner og dets befolkning knyttet sammen så det måtte blitt ett samarbeide mellom kommunene i Ofoten.

Mvh. Geir Moen.

13434
Sted: NARVIK

Legg inn av 13434 » 28. oktober 2009 kl. 21.22

Hei Harry og Geir.
Kan glede Dere med å fortelle at for Narvik kommune ( tidligere Narvik og Ankenes) er dette arbeidet i gang. Kjenner ikke til fremdriften i prosjektet, men flere opplysninger kan sikkert fås ved kontakt av Ofoten museum.

mvh. Ketil I Bredeli

Geir Moen
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av Geir Moen » 28. oktober 2009 kl. 21.24

Ketil Iversen Bredeli skrev:Hei Harry og Geir.
Kan glede Dere med å fortelle at for Narvik kommune ( tidligere Narvik og Ankenes) er dette arbeidet i gang. Kjenner ikke til fremdriften i prosjektet, men flere opplysninger kan sikkert fås ved kontakt av Ofoten museum.

mvh. Ketil I Bredeli

Kjempebra!

Ett sted må en starte :D :D

Mvh. Geir Moen

Harry Oddvar Emil Aronsen
Sted: LILLEHAMMER

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 29. oktober 2009 kl. 11.07

Ja, det er glimrende. Men det er synd det ikke kunne legges opp til et samarbeid mellom alle Ofoten-kommunene, slik at det tilsist ville munne ut i et verk som omfattet hele Ofoten. Slektene her er jo fra gammelt av så innvevet i hverandre at dette ville være naturlig, og folk flyttet omkring i bygdene rundt fjorden.

Ellers så har jeg hørt at det engang var planer om en slik slektshistorie for Ofoten, men de ble stoppet fordi toneangivende personer oppdaget et foruroligende sterkt innslag av samiske forfedre i sin slekt! Om dette er sant, vet jeg ikke, men det skulle ikke forundre meg!

Mvh
Harry A.

dn16167
Sted: LILAND

Legg inn av dn16167 » 1. november 2009 kl. 15.45

Jeg har også ønsket dette i lang tid, og det burde vært satt på dagsorden igjen. Det er jo tross alt "kulturminneåret" i år, så det er vel betimelig å etterlyse dette arbeidet som ble igangsatt ivhertfall for over 10 år siden.

husker at det i sin tid ble bestemt Magnus Pettersen fra Ballangen fikk oppdraget med å skrive gårds og slektshistorie. Det er mulig det gjaldt for hele Ofoten. Arbeidet ble stoppet ukjent av hvilken grunn men det er kjempesynd at det ikke er blitt videreført.

dn09794
Sted: OSLO

Legg inn av dn09794 » 1. november 2009 kl. 22.16

Å skrive gårds- og sektshistorie for Ofoten er en svært langvarig og krevende jobb, som etter min mening krever langt mer enn kun amatørarbeid. Tenk bare på at Efjord er tillagt Ballangen, og at det store markesamiske befolkningsinnslaget krever ekstra arbeid i Sverige.

Jeg antar at vanskelig økonomi i Ofoten-kommunene, og liten forståelse for dette viktige
kulturarbeidet, er en viktig årsak til at dette arbeidet ikke er kommet i gang. Jeg vet at
Evenes kommune var i kontakt med Magnus Pettersen om gårds- og slektshistorie for nåværende Evenes kommune, men kunne ikke tilby betaling for arbeidet. Kanskje visste de heller ikke hvordan et slikt arbeid skulle publiseres.

Såvidt jeg forstår pågår det ikke noe arbeid i Ballangen historielag med gårds- og slektshitorier for nåværende Ballangen kommune. For Narviks vedkommende har jeg fått den forståelse at medlemmer i Ofoten (Narvik ?) slekts- og historielag skal skrive en gårds- og slektshistorie, som kanskje tenkes offentliggjort på internett av Ofoten Museum ?. Men blir dette godt nok, ref det som allerede er lagt ut ?

For Evenes vedkommende er det såvidt jeg vet ikke noe kommunalt initiativ på gang. Men
ivrige amatører offentliggjør nå og da noe i skriftet Fimbul.

Jeg har ikke hørt at et fellearbeide for hele Ofoten skulle ha stoppet opp pga samisk innslag i befolkningen. Men hvem vet - det er i alle fall klart at den eldgamle sjøfinske befolkningen i Ofoten gikk opp den etter hvert tallmessig større norske befolkningen.

Hilsen Alfred

Svar

Gå tilbake til «Ofoten - ukjent kommune»