Anne Saxesdatter, født 1730 i Høland
Moderator: MOD_Akershus
Anne Saxesdatter, født 1730 i Høland
Enkemann Gulbrand Hansen på Støvin, f. 1726 i Aurskog, mistet sin første hustru Marthe Halvorsdatter S. Hafsteen 9. mars 1759, antakelig i barsel etter tredje sønnen Anders. Med tre sønner under 5 år trolovet han seg snarest den 28. juli 1759 med Anne Saxesdatter Gangnes i Høland, døpt 2. februar 1730. Detaljer finnes i kirkebok Høland. De fikk antagelig en sønn Hans etter omlag et år, som døde på Sætra i Aurskog 31. august 1761 "1 aar gl". Gulbrand, som i Høland var constabel i artilleriet, hadde da flyttet tilbake til plassen Sætra under Haneborg Mellom, som faren Hans Madsen hadde hatt. I manntallet for ekstraskatten er han listet sammen med en (tredje) hustru Berte Tostensdatter.
I kirkebøkene for Høland og Aurskog finner jeg ikke dåp av nevnte Hans eller begravelse av Anne Saxesdatter. Er det noen som kjenner til disse to ?
I kirkebøkene for Høland og Aurskog finner jeg ikke dåp av nevnte Hans eller begravelse av Anne Saxesdatter. Er det noen som kjenner til disse to ?
- Gunnar Østegården
- Sted: Sverige
Re: Anne Saxesdatter, født 1730 i Høland
Du er sikker på at det her dreier seg om samme Gulbrand Hansen?
Du har kanskje sett det som står i bygdeboka, bind 1, side 187 på Sætra under Haneborg (?)
Det står at han var gift (1. gang) med Berte Torstensdatter og (2. gang) med Johanne Johannesdatter.
Mvh Gunnar.
Du har kanskje sett det som står i bygdeboka, bind 1, side 187 på Sætra under Haneborg (?)
Det står at han var gift (1. gang) med Berte Torstensdatter og (2. gang) med Johanne Johannesdatter.
Mvh Gunnar.
Takk for kommentar. Ja, jeg har studert bygdeboken temmelig grundig, og selvsagt også FS og kirkebøker, og det som du nevner lurte meg lenge. Selvsagt kan en aldri være helt sikker at riktig person finnes, men en rekke forhold jeg har funnet sannsynliggjør det jeg antar. Naturlig nok forfølger ikke bygdebøkene slektslinjer over sognegrenser, så for et tilfelle som her glipper det gjerne.
- Jeg har lært ikke å stole absolutt endog på gamle skriftlige kilder, fortrinnsvis bør alt kryss-sjekkes. I foreliggende tilfelle finnes f.eks. ikke vielse mellom Gulbrand Hansen og Berte Tostensdatter hverken i kirkebok for Aurskog eller i FS, kun i manntalllet for ekstraskatten 1762. Kunne det være at de praktiserte samboerskap (common law wife)?
- Jeg har lært ikke å stole absolutt endog på gamle skriftlige kilder, fortrinnsvis bør alt kryss-sjekkes. I foreliggende tilfelle finnes f.eks. ikke vielse mellom Gulbrand Hansen og Berte Tostensdatter hverken i kirkebok for Aurskog eller i FS, kun i manntalllet for ekstraskatten 1762. Kunne det være at de praktiserte samboerskap (common law wife)?

- Gunnar Østegården
- Sted: Sverige
Ja - det ser jo ut til at han var en 'gammel' mann da han kom til Sætra.
Men - du har kanskje søkt i skifteprotokoller også?
Mvh Gunnar.
Men - du har kanskje søkt i skifteprotokoller også?
Mvh Gunnar.
Ja, jeg har kikket på skifte etter faren Hans Madsen 21.8.1751, der det fremgår at hans eldste sønn Gulbrand Hansen var i tjeneste på Sandem i Høland. Riktig nok står det i rullene for "Nordske Artillerie Corps" datert 27.6.1756 at han som "Under Constabel" da hadde tjenestegjort i 6 3/4 år, men det er ikke nødvendigvis motstrid her. I kirkeboken er han angitt som "Constabel" ved vielsen i 1753 og påfølgende dåp 1754, 1756 og 1759 for sønnene. Jeg antar at yngste nylig fødte sønnen Anders ble igjen hos morens familie i Høland, mens Hans og Halvor fulgte med til Sætra i Høland omkring 1760-61, der en av husmennene Ole Nilsen nylig (1759) døde barnløs og gav plass.
Mens bygdeboken ikke nevner sønnen Halvor, så opplyses i Haneborg-slektens stamtavle av Aksel O. Haneborg at "Gulbrand Hansen hadde 2 sønner, der er utflyttet". Dette er Halvor og den yngste Hans f. 1792 med moren (og siste hustru) Johanne Johannesdatter. Første sønnen Hans døde på Sætra 15 år gammel. Halvor ble viet fra Sætra i 1782 og døpte eldste barnet Marthe der i 1783.
Men jeg skulle gjerne vite hvordan det gikk med Anne Saxesdatter....
Mens bygdeboken ikke nevner sønnen Halvor, så opplyses i Haneborg-slektens stamtavle av Aksel O. Haneborg at "Gulbrand Hansen hadde 2 sønner, der er utflyttet". Dette er Halvor og den yngste Hans f. 1792 med moren (og siste hustru) Johanne Johannesdatter. Første sønnen Hans døde på Sætra 15 år gammel. Halvor ble viet fra Sætra i 1782 og døpte eldste barnet Marthe der i 1783.
Men jeg skulle gjerne vite hvordan det gikk med Anne Saxesdatter....

-
- Sted: SANDEFJORD
Gulbrand var artillerist, kan han ha vært festningen i Halden ei tid. Han var vel på Høytorp fort da han giftet seg i Høland. FT 1801 Sætra, Haneborg mellom, der er det ei enke Johanne Eriksd. 60 år og betler. Johanne Johannesd. som var g.m. Gulbrand var ikke på Sætra i 1801. Deres siste fødte Gulbrand døpt 25/2 1798, døde på Sætra og ble begravet 6/4 1798. Mvh. Finn Sollien.
Hei Finn, takk for innspill. Wikipedia sier meg at Høytorp fort ble påbegynt 1912. Jeg hadde tenkt meg at det var kanskje Basmo festning som Gulbrand mønstret på, men dette ble visst revet fra 1745. - Johanne ble født 19.11.1763 i Aurskog og jeg fant henne i FT1801 i Nittedal, tror jeg, med sønn Hans Gulbrandsen 9 år og datter Kari 2 år. Johanne ble viet til Gulbrand 12.2.1789 og de fikk Hans 20.3.1792. Gulbrand ble begravet fra Sætra 26.12.1798 og angis 61 år gammel, som er 11 år for lite i forhold til dåpen i 1726. Men han må ha vært en sprek kar (!), og det var vel ingen etterlevende rundt ham som kjente særlig til hans ungdomstid. Sommeren 1798 var våningshus helt nedbrent , iflg bygdeboken, så enken kom i en vanskelig situasjon. mvh Halvor Bothner-By
-
- Sted: SANDEFJORD
Kari Gulbrandsd. 2 år i 1801, Nittedal er ikke døpt i Aurskog. Kirkeboka har ikke sivilstand på de som troloves/vies. På side 13 trolovet 12/12 1788 og viet 6/1 1789 Gulbrand Hansen og Johanne Johansd. Samme side trolovet 16/1 1789, viet 12/2 Gulbrand Hansen og Johanne Johansd. Moras farsnavn ved dåpen til Hans er Johansd. Ved dåpen til Gulbrand som døde er hennes farsnavn Johannesd. Mvh. Finn Sollien.
Svar til Finn Sollien. Graden av nøyaktighet i prestenes antegnelser i kirkeboken har i blant vist seg tvilsom for meg. To trolovelser med nøyaktig de samme navn nedskrevet så tett at bare to andre trolovelser finnes angitt mellom dem, må sies å vekke mistanke om dobbeltregistrering. Dessuten er hennes navn i begge tilfeller stavet med dobbelt "n"; Johanne istf. Johane som i dåpen hennes. Mht. Gulbrand Gulbrandsens dåp så kan nok farsnavnet her tydes til Johannes og hennes navn også her Johanne. Men fadderne er tett knyttet til folkene på Sætra. Slike unøyaktigheter i kirkebøkene har jeg sett en del ganger; det var jo slik at presten gjerne skrev ned etter den lyden han oppfattet, på denne tid før rettskrivning var innført.
En Kari Gulbrandsdatter ble døpt Nittedal 28.4 1799, men navn på foreldrene stemmer ikke. Men hva med Anne Saxesdatter, hun må da vel finnes et sted? mvh Halvor Bothner-By
Ved hennes vielse er det vanskelig å tyde gårdsnavnet; jeg ville tro det er Gromsrud, men i FS sies det Gangnes. mvh Halvor Bothner-By
En Kari Gulbrandsdatter ble døpt Nittedal 28.4 1799, men navn på foreldrene stemmer ikke. Men hva med Anne Saxesdatter, hun må da vel finnes et sted? mvh Halvor Bothner-By