HVILKEN MINA F. 1868?
Moderator: MOD_Akershus
HVILKEN MINA F. 1868?
Hvor var den "riktige" Mina født 8.5.1868?
Jeg vet at hun i FT 1900 for Kristiania er registrert gift Mina Lauten med garverimester Laurits Lauten født i Ullensaker 8.2.1868.
Tilfeldighetene vil at det i FT 1875 for Høland finnes 2 stk Mina f. 1868 med far som "smed"
1. Christian M Berger f. 1833 i Hemnæs smed på Tuerud gård /"Bunæs s"?
gift m/Ellen Marie Pedersd. f. 1831 i Hemnæs
2. Syprian Gulbransen f 1821 Løken S Høland smed på Bjerkholt gård/"Skul(l)erud
gift med Rebækka Simensd. f. 1830 Løken S Høland.
Altså: begge disse ekteparene fikk i 1868 en datter døpt Mina (Løkenfamiliens Mina også registrert Juliane). Kan noen bekrefte at Mina gift Lauten v/FT 1900 Kristiania er den mina som er født på Tuerud?
Håper på svar!
geir
Jeg vet at hun i FT 1900 for Kristiania er registrert gift Mina Lauten med garverimester Laurits Lauten født i Ullensaker 8.2.1868.
Tilfeldighetene vil at det i FT 1875 for Høland finnes 2 stk Mina f. 1868 med far som "smed"
1. Christian M Berger f. 1833 i Hemnæs smed på Tuerud gård /"Bunæs s"?
gift m/Ellen Marie Pedersd. f. 1831 i Hemnæs
2. Syprian Gulbransen f 1821 Løken S Høland smed på Bjerkholt gård/"Skul(l)erud
gift med Rebækka Simensd. f. 1830 Løken S Høland.
Altså: begge disse ekteparene fikk i 1868 en datter døpt Mina (Løkenfamiliens Mina også registrert Juliane). Kan noen bekrefte at Mina gift Lauten v/FT 1900 Kristiania er den mina som er født på Tuerud?
Håper på svar!
geir
-
- Sted: JESSHEIM
Re: HVILKEN MINA F. 1868?
Mina Caspara f. 8-5-1868
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-125
Her i 1875 (feil f.år)
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 008&lnr=00
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-125
Her i 1875 (feil f.år)
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 008&lnr=00
-
- Sted: FOSSER
Hei
Har kikket litt på saken da Syprian Gulbrandsen og Rebækka Simensdatter bosatt på Bjerkholt, Nordre Høland, er mine tippoldeforeldre og jeg har vært inne på scannede kirkebøker for å dokumentere fødslene.
Syprian og Rebækka fikk bl.a datteren Mina Juliane født 2. januar 1868 og døpt i april s.å (datoene litt utydelige)
Syprian hadde en bror, (Carl) Gustav Gulbrandsen. Han var i 1975 bosatt på Bakker u/Moe i gamle Nordre Høland (ikke S.Høland som det går fram av forrige innlegg). Han var gift med Karen Elisabeth Torkilsdatter og de fikk som nevt i forrige innlegg Mina Caspara født 8. mai 1868 (ikke 1860 som det står i folketellingen) og døpt 5. juli s.å.
Noen Mina født på Tuerud i 1868 har jeg ikke greid å finne så langt.
Dette var nok ikke så mye nytt, men det virker jo som om Mina Caspara er "din" Mina.
Mvh Eva
Har kikket litt på saken da Syprian Gulbrandsen og Rebækka Simensdatter bosatt på Bjerkholt, Nordre Høland, er mine tippoldeforeldre og jeg har vært inne på scannede kirkebøker for å dokumentere fødslene.
Syprian og Rebækka fikk bl.a datteren Mina Juliane født 2. januar 1868 og døpt i april s.å (datoene litt utydelige)
Syprian hadde en bror, (Carl) Gustav Gulbrandsen. Han var i 1975 bosatt på Bakker u/Moe i gamle Nordre Høland (ikke S.Høland som det går fram av forrige innlegg). Han var gift med Karen Elisabeth Torkilsdatter og de fikk som nevt i forrige innlegg Mina Caspara født 8. mai 1868 (ikke 1860 som det står i folketellingen) og døpt 5. juli s.å.
Noen Mina født på Tuerud i 1868 har jeg ikke greid å finne så langt.
Dette var nok ikke så mye nytt, men det virker jo som om Mina Caspara er "din" Mina.
Mvh Eva
Takk Eva Marie,
Ikke noe er sikkert her enda. Jobber videre - men dine påpekinger av "feil" både her og der viser kanskje at vi fortsatt har "en vei å gå"?
Åpen for flere innspill!
geir
Ikke noe er sikkert her enda. Jobber videre - men dine påpekinger av "feil" både her og der viser kanskje at vi fortsatt har "en vei å gå"?
Åpen for flere innspill!
geir
Hei
Siden du har fødselsdato på Mina 8 mai 1868 (FT 1900) er det 100% sikkert at det er
Mina Caspara Gustavsdtr Bekken f. 8 mai 1868 døpt 5 juli i Høland krk.
far Carl Gustav Gulbrandsen, mor Karen Elisabeth Torkildsdtr.
Mina Caspara Lauten gift med Laurits Engebretsen Lauten
Mina døde 1916 gravlagt 4 mai 1916 Vestre Gravlund Oslo
Lauritz Lauten døde 1952 Oslo gravlagt 18 okt. 1952. se Gravminner i Norge
Mvh
Leif Mikalsen
Siden du har fødselsdato på Mina 8 mai 1868 (FT 1900) er det 100% sikkert at det er
Mina Caspara Gustavsdtr Bekken f. 8 mai 1868 døpt 5 juli i Høland krk.
far Carl Gustav Gulbrandsen, mor Karen Elisabeth Torkildsdtr.
Mina Caspara Lauten gift med Laurits Engebretsen Lauten
Mina døde 1916 gravlagt 4 mai 1916 Vestre Gravlund Oslo
Lauritz Lauten døde 1952 Oslo gravlagt 18 okt. 1952. se Gravminner i Norge
Mvh
Leif Mikalsen
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Ekteskapsinnføringen vil her gi det sikre beviset på hvem som er den rette Mina. (Selvom det her ser ut som Mina Caspara da er den rette. Ekteskapsinnføringen vil gi Minas fars navn, og da er mysteriet oppklart.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
-
- Sted: JESSHEIM
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt: