Anna Dalfoss, Rakkestadsetra under Flåtukken på Setskog.

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Kåre Petter Hansen Hammeren
Sted: SØRUM

Anna Dalfoss, Rakkestadsetra under Flåtukken på Setskog.

Legg inn av Kåre Petter Hansen Hammeren » 9. desember 2006 kl. 14.36

Dineus Andreasen skal i følge Aurskog kirkebok, MINI I 8 1878-1937, 6.06.1885
ha fått en en datter, Anna Emilie, med Oline Engebretsdtr. Hun ble døpt 20.09.1885 som nr 31( Det er bilde 65/330 på de skannede kirkebøkene).
Oline kom fra plassen Høgmoen i Aurskog. I det fotografiske opptrykket av bygdeboken er det på side 168 i bind 1. Oline flyttet 11.12.1890 Vestmarka til Eidskog. (Dette er på side 296 i samme kirkebok)Det står ingen ting om datteren, Anna Emilie. Oline Engebretsdtr inngikk ekteskap med Milian Johansen(Bosted Dalfoss), 21/5-1891, bilde 88 i Eidskog/Vestmarka 1884 - 1897 MINI 4.

De flyttet senere til Rakkestadsetra under Flåtukken på Setskogen i Høland. I bygdeboken boken for Høland og Setskog, bind I, står det på side 116 om Rakkestadsætra bl.a: "Oline haddde en datter: Anna. 1885, tok navnet Dalfoss".
Det står en hel del ting ellers om folkene der, men jeg rakk bare å ta en liten titt.
Hun er ikke nevnt sammen med ekteparet i FT 1900.
Jeg har lett i kirkebøker for Aurskog og Vestmarka og finner henne ikke som konfirmert. Jeg kan heller ikke finne hennne i kirkebøkene for Høland, men har ikke lett like nøye der. Jeg har i tilegg forsøkt meg hos medlemmer av Eidskog slektshistorikerlag, og under Eidskog i forumet, uten resultat. Jeg takker for all hjelp så langt. Er det noen som vet noe om Anna Emilies skjebne?

MVH

K.P. Hansen

dn20561
Sted: HOVET

Re: Anna Dalfoss, Rakkestadsetra under Flåtukken på Setskog.

Legg inn av dn20561 » 6. januar 2007 kl. 9.48

Hei Kåre,

har du funnet noe om Anna Dalfoss, Flåtluken?Ser du ikke har fått svar her så lurte på status på søket?Har søkt en del på denne damen ANNA uten noe funn, lurer på om hun har et annet etternavn også? DVS. 2.Var damen født annet sted??

Rart når vi ikke finner den vi søker?? Noe som ikke stemmer?

Godt Nytt år til deg og.

Mvh.

Helge Raudalshovde :wink:

Legg inn av Kåre Petter Hansen Hammeren » 23. januar 2007 kl. 17.21

Hei Helge,

Takk for at du følger med og hjelper til. Jeg tror for det første at man ikke kan stole helt og fullt på folketellingene, dernest er det slik at det kan være at hun brukte et annet etternavn i 1900. Det kan ha vært Høgmoen eller Høymoen etter moren, men ingen ting stemmer. Hun kan være ført opp med feil fødested. Det gjelder jo for moren og stefaren i 1900. Fødested er byttet om på de to der.
Jeg vet når moren døde og i lokalavisen "Indre Akershus Blad" står det sikkert noe. Jeg må derfor se de der når jeg får tid. Fortsatt Godt Nytt år.

MVH

K.P. Hansen :wink:

dn20561
Sted: HOVET

Legg inn av dn20561 » 29. januar 2007 kl. 14.57

Hei Kåre,

har søkt en del å denne damen din du søker , men ikke så lett om det er snakk om en feil føring/tolkning av prest/el. feil i Telling i FT.Digitalarkivet.
.......................
Har selv noen slike søk der ting ikke helt stemmer med oppl. og da stopper det ofte litt opp...

Lykke til videre med søket ditt Kåre.

Mvh.
Helge R. :D

Legg inn av Kåre Petter Hansen Hammeren » 9. april 2007 kl. 10.50

Til Helge og andre,

En hjelpsom dame, har forklart at Anna Dalfoss døde ugift i Setskog. Hun ble ikke konfirmert der, men i Kristiania. Det kan være årsaken til at hun ikke finnes i FT 1900.
Jeg takker for hjelpen så langt.

MVH

Kåre Petter

Svar

Gå tilbake til «Aurskog-Høland»