BjøinnaPe Åndal.

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
dn14383
Sted: AVERØY
Kontakt:

BjøinnaPe Åndal.

Legg inn av dn14383 » 7. januar 2005 kl. 14.36

Leter etter søsken til Peder Pedersen Åndal.
Han var født på Akerjordet i Lesja i 1837. Flyttet til Nordmøre og døde på Åndal i 1929.
Søker opplysninger om følgende av hans søsken: Randi, som ble gift på Grip. Kristoffer som førs bodde i Batnfjord, men fikk senere sitt eget bruk, Skadalen, som vart utskilt fra Litjlia.
Johannes flyttet også til Nordmøre, men jeg vet ikke hvor.

Peder Pedersen var en stor bjørnejeger og fikk tilnavnet
"BjøinnaPe".
Han var intervjuet i aviser, og jeg vet det finnes en del bilder av ham. Kan noen hjelpe ang. hans søsken eller bilder av ham?

dn03613
Sted: OSLO

Re: BjøinnaPe Åndal.

Legg inn av dn03613 » 25. januar 2005 kl. 15.17

Ifølge Nils Tore Leivdal (Gjemnes bygdebok bd. 4) døde Peder Pedersen på Kjøl i Eide der han åpenbart hadde kjøpt seg ny gard. Han mista jo mye, bl.a. kona, i snøraset som tok Åndal i 1881. Du finner ham derfor også på Kjøl i 1900. http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... unnenr=353

Dette hjelper jo ikke til å finne hans søsken. På den annen side kan det vel ikke skade å få Peder Pedersens vita korrekt også. Det står som ventet ikke noe om søsknene hos Leivdal.

Hilsen
Torgeir Kvalvaag

Paul Asbjørn Bakkmyr
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Paul Asbjørn Bakkmyr » 8. februar 2005 kl. 23.46

Det har nok oppstått en feil hos Leivdal hva angår Peder Pedersens søster. Sansynlig vis var det hans søster Guri som kom til Grip, født ca 1827 i Lesja prestegjeld (FT 1865, Fredø og Grip sogn). Hun ble gift der ca. 1863 med Peder Larsen, f. 1839 på Grip. De to fikk en datter, Randi, f. 1864 på Grip. Stor etterslekt.
Paul Bakkmyr

Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Sted: VOLDA
Kontakt:

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 23. april 2005 kl. 11.39

Åkerjordet var i Dovre, som før 1861 var ein del av Lesja prestegjeld. Det er kome 2 band bygdebøker for Dovre, men eg har ikkje oversyn over om Åkerjordet inngår i desse. Det kan likevel vere lurt å legge spørsmålet ut på forumet for Dovre.

Magnar Husby
Sted: ELNESVÅGEN

Legg inn av Magnar Husby » 17. juni 2009 kl. 13.31

Den aktuelle bygdeboka for Dovre er no komen ut, og du finn alle søskena der. Eg har arbeidd ein del med etterkomarane etter alle, og med forfedrane. Eg har til og med vitja ein av etterkomarane til ein av søskena på Dovre no i år, og er har kontakt med andre. Eg er sjølv etterkomar etter Peder Pederson Åndal. Eg skal finne fram materialet mitt og setje opp søskena her så snart eg får tid.

Magnar Husby
Sted: ELNESVÅGEN

Legg inn av Magnar Husby » 17. juni 2009 kl. 22.51

Magnar Husby skrev:Den aktuelle bygdeboka for Dovre er no komen ut, og du finn alle søskena der. Eg har arbeidd ein del med etterkomarane etter alle, og med forfedrane. Eg har til og med vitja ein av etterkomarane til ein av søskena på Dovre no i år, og er har kontakt med andre. Eg er sjølv etterkomar etter Peder Pederson Åndal. Eg skal finne fram materialet mitt og setje opp søskena her så snart eg får tid.

Har sendt mykje materiell om dette direkte til Jan Erik. Viss andre er interessert, er det berre å ta kontakt.

Svar

Gå tilbake til «Nordmøre - ukjent kommune»