Forlis på Hustadvika i 1918, "Ørna" av Melbu
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Forlis på Hustadvika i 1918, "Ørna" av Melbu
Flere i slekten omkom samtidig i et forlis i Hustadvika på Sunnmøre 1918 på "Ørna" av Melbu.
Dette gjelder Martin Pedersen (født Kristiansen), født 1889, og hans bror Jentoft Pedersen (født Kristiansen), født 1881, bodde en periode i Ålesund. Begge var fra Vesterålen.
Foreldrenes navn var Kristian Pedersen, født 18.01.1854-55, død 12.03.1937 i Hadsel, og hustru Sara Oline Pedersen (født Olsdatter), født 24.05.1858, død 17.07.1950 i Hadsel i følge gravstøtten (FT-1900 sier at hun er født 1861).
Er det noen som har noen opplysninger om forliset og de omkomne?
M v h
Bjørn
Dette gjelder Martin Pedersen (født Kristiansen), født 1889, og hans bror Jentoft Pedersen (født Kristiansen), født 1881, bodde en periode i Ålesund. Begge var fra Vesterålen.
Foreldrenes navn var Kristian Pedersen, født 18.01.1854-55, død 12.03.1937 i Hadsel, og hustru Sara Oline Pedersen (født Olsdatter), født 24.05.1858, død 17.07.1950 i Hadsel i følge gravstøtten (FT-1900 sier at hun er født 1861).
Er det noen som har noen opplysninger om forliset og de omkomne?
M v h
Bjørn
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Forlis i Hustadvika, Sunnmøre i 1918, "Ørna" a
Hei,
Nå vet ikke jeg hva slags båt "Ørna" av Melbu var ...
Men har du kikket på skipsforlisene på websiden til Norsk Skipsfartshistorisk Selskap eller Warsailors.com ?
Vil tro at det er skrevet artikler om dette forliset i et og annet tidsskrift, så du får sikkert mer hjelp av "lokalkjente"
Nå vet ikke jeg hva slags båt "Ørna" av Melbu var ...
Men har du kikket på skipsforlisene på websiden til Norsk Skipsfartshistorisk Selskap eller Warsailors.com ?
Vil tro at det er skrevet artikler om dette forliset i et og annet tidsskrift, så du får sikkert mer hjelp av "lokalkjente"

Vennlig hilsen Gry
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
I "Folk ved havet - fiskarsoge for Sunnmøre og Romsdal" (b.3) av Bjarne Rabben er mange forlis omtala - men "Ørna" 1918 er ikkje nemnt.
Slike forlis vart omtala i avisene, sjølv om det vanlegvis ikkje var førsteside-oppslag med krigstypar. Sunnmørsposten ville vere ein naturleg stad å leite. Men då må du vite når det var, å leite gjennom ein heil årgang tek ein del timar.
Ein ende å byrje med, er å finne kvar dei var busette. Då skal du kunne finne dødsfalla i kyrkjeboka/-bøkene der. Der står ofte namnet på båten også. Dersom du ikkje veit kvar dei budde, må du byrje med dei mest sannsynlege stadane. Det føreset naturlegvis at årstalet er rett.
Lenkja til Norsk skipsfartshistorisk selskap fører til ei liste over forliste båtar/skip, men er ikkje fullstendig. For 1914 er "Rap" (frå Brandal, nr. 1 på lista) med, medan "Issporven" (også frå Brandal, og om lag like stor) som forsvann på same tid og same området, er ikkje med. (Stormen og forlisa er omtala i Sunnmørsposten dei første dagane i 1914).
Elles: I tilfelle du skulle kome nær ein nærtakande Romsdaling..... Hustadvika høyrer til Romsdal, ikkje Sunnmøre.
Slike forlis vart omtala i avisene, sjølv om det vanlegvis ikkje var førsteside-oppslag med krigstypar. Sunnmørsposten ville vere ein naturleg stad å leite. Men då må du vite når det var, å leite gjennom ein heil årgang tek ein del timar.
Ein ende å byrje med, er å finne kvar dei var busette. Då skal du kunne finne dødsfalla i kyrkjeboka/-bøkene der. Der står ofte namnet på båten også. Dersom du ikkje veit kvar dei budde, må du byrje med dei mest sannsynlege stadane. Det føreset naturlegvis at årstalet er rett.
Lenkja til Norsk skipsfartshistorisk selskap fører til ei liste over forliste båtar/skip, men er ikkje fullstendig. For 1914 er "Rap" (frå Brandal, nr. 1 på lista) med, medan "Issporven" (også frå Brandal, og om lag like stor) som forsvann på same tid og same området, er ikkje med. (Stormen og forlisa er omtala i Sunnmørsposten dei første dagane i 1914).
Elles: I tilfelle du skulle kome nær ein nærtakande Romsdaling..... Hustadvika høyrer til Romsdal, ikkje Sunnmøre.
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Og da har jeg som moderator/(nærtagende.....
) flyttet dette emnet fra Sunnmøre-ukjent kommune til Møre og Romsdal-ukjent sted.
Her er en henvisning til hvor Hustadvika ligger.
Følg rådet til Ivar Ertesvåg og sjekk hva avisene skrev om forliset. Avisene finnes på mikrofilm og kan lånes inn til ditt lokale bibliotek. I Molde utkom Romsdals Budstikke og i Kristiansund kom Romsdalsposten, Tidens Krav og Romsdals Amtstidende ut.
Deretter kan det nok være at du må til Statsarkivet for å finne mer informasjon om forliset.

Her er en henvisning til hvor Hustadvika ligger.
Følg rådet til Ivar Ertesvåg og sjekk hva avisene skrev om forliset. Avisene finnes på mikrofilm og kan lånes inn til ditt lokale bibliotek. I Molde utkom Romsdals Budstikke og i Kristiansund kom Romsdalsposten, Tidens Krav og Romsdals Amtstidende ut.
Deretter kan det nok være at du må til Statsarkivet for å finne mer informasjon om forliset.

-
- Sted: VESTNES
Re: Forlis på Hustadvika i 1918, "Ørna" av Melbu
Mitt forslag er å ta kontakt med Leonard Oterhals i Molde. Det som er av forlis og skipsfart på Mørekysten det vet han.
Hilsen L.S. Kleive
Hilsen L.S. Kleive
-
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Forlis på Hustadvika i 1916, D/S "Ørnen" av Melbu
Det viste seg at det var noen feil i min opprinnelige etterlysning. Rette navnet på dampskipet var D/S "Ørnen"; ikke "Ørna", og datoen var 12. desember 1916; ikke året 1918. Forliset skjedde utenfor Kristiansund N.
Jeg fikk et hyggelig svar fra "Museum Nord - Vesterålsmuseet" på Melbu etter å ha rettet en henvendelse dit.
Sjøforklaringen etter forliset ble holdt i Ålesund 14.02.1917, og er omtalt i lokalhistorisk årsskrift "Hofdasegl" sidene 288-296, årbok for Hadsel Historielag, dessverre ukjent år, skrevet av Kaare Haug.
Skipet var bygget i Kristiansand S. 16.10.1907, 104 fot lang, 19 fot bred, bygget for havfiske. Bruttotonnasje 107 23/100, netto 40 34/100 tonn.
Skipet gikk trolig på en mine, og en større eksplosjon ble sett og hørt av andre fiskere i området. En hornmine ble observert drivende i området.
Hele mannskapet på 19 mann omkom. Alle mannskapene hørte hjemme i Hadsel.
Her er mannskapslisten:
Fører: Anton Haug, gift, 3 barn
Maskinist: David Andersen, gift, ingen barn
Bestmann: Jentoft Pedersen, Flatseth, ugift
Stuert: Petter Ludvigsen, gift, 9 barn, derav 7 mindreårige
Fyrbøter: Kristian Pettersen, ugift
Fiskere:
Oluf Pedersem, gift, 6 barn
Gerhard Gundersen, gift, 7 barn, derav 6 mindreårige
Martin Olsen, ugift
Oluf Olsen, ugift
Sigurd Hansen, Fiskebøl, ugift
Theodor Hansen, Holdø, ugift
Jens Kobberstad, gift 3 barn
Fredrik Olsen, gift, 5 barn
Nikolai Olsen, ugift
Seidragere:
Ole Antonsen, gift, 6 barn, derav 3 mindreårige
Alfred Schultz, gift, 4 barn
Einar Larsen, Flatset, ugift
Martin Pedersen, ugift
M v h
Bjørn Marum Olsen
Jeg fikk et hyggelig svar fra "Museum Nord - Vesterålsmuseet" på Melbu etter å ha rettet en henvendelse dit.
Sjøforklaringen etter forliset ble holdt i Ålesund 14.02.1917, og er omtalt i lokalhistorisk årsskrift "Hofdasegl" sidene 288-296, årbok for Hadsel Historielag, dessverre ukjent år, skrevet av Kaare Haug.
Skipet var bygget i Kristiansand S. 16.10.1907, 104 fot lang, 19 fot bred, bygget for havfiske. Bruttotonnasje 107 23/100, netto 40 34/100 tonn.
Skipet gikk trolig på en mine, og en større eksplosjon ble sett og hørt av andre fiskere i området. En hornmine ble observert drivende i området.
Hele mannskapet på 19 mann omkom. Alle mannskapene hørte hjemme i Hadsel.
Her er mannskapslisten:
Fører: Anton Haug, gift, 3 barn
Maskinist: David Andersen, gift, ingen barn
Bestmann: Jentoft Pedersen, Flatseth, ugift
Stuert: Petter Ludvigsen, gift, 9 barn, derav 7 mindreårige
Fyrbøter: Kristian Pettersen, ugift
Fiskere:
Oluf Pedersem, gift, 6 barn
Gerhard Gundersen, gift, 7 barn, derav 6 mindreårige
Martin Olsen, ugift
Oluf Olsen, ugift
Sigurd Hansen, Fiskebøl, ugift
Theodor Hansen, Holdø, ugift
Jens Kobberstad, gift 3 barn
Fredrik Olsen, gift, 5 barn
Nikolai Olsen, ugift
Seidragere:
Ole Antonsen, gift, 6 barn, derav 3 mindreårige
Alfred Schultz, gift, 4 barn
Einar Larsen, Flatset, ugift
Martin Pedersen, ugift
M v h
Bjørn Marum Olsen
-
Re: Forlis på Hustadvika i 1916, D/S "Ørnen" av Me
Da var det lettere å finne opplysninger om forliset, når du fikk en dato.
Jeg legger ved utklipp fra Romsdalsposten i Kristiansund. På den tida var den dagsavis og den største avisa i området. Kanskje Sunnmørsposten i Ålesund hadde større dekning.
Dette er jo også et eksempel på at tidene har forandret seg. Det tok en del dager før leteaksjonen ble satt i gang.
Jeg lette i Romsdalsposten i februar 1917, men de hadde ingenting om sjøforklaringa. Ikke rart heller, siden den foregikk i Ålesund. Båten var kanskje forsikret der? Men jeg fant derimot ei anna lita notis angående Ørnen.
Jeg legger ved utklipp fra Romsdalsposten i Kristiansund. På den tida var den dagsavis og den største avisa i området. Kanskje Sunnmørsposten i Ålesund hadde større dekning.
Dette er jo også et eksempel på at tidene har forandret seg. Det tok en del dager før leteaksjonen ble satt i gang.
Jeg lette i Romsdalsposten i februar 1917, men de hadde ingenting om sjøforklaringa. Ikke rart heller, siden den foregikk i Ålesund. Båten var kanskje forsikret der? Men jeg fant derimot ei anna lita notis angående Ørnen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

-
Re: Forlis på Hustadvika i 1916, D/S "Ørnen" av Me
Det er visst ikke mulig å legge til flere enn 3 vedlegg, så jeg lager et nytt innlegg med de siste vedleggene.
Du kan jo kanskje finne noe i Adresseavisa også. Siden Ørnen gikk ut fra Titran, kan det jo hende at de også har skrevet om forliset.
Du kan jo kanskje finne noe i Adresseavisa også. Siden Ørnen gikk ut fra Titran, kan det jo hende at de også har skrevet om forliset.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.