Lærer Andreas Aslaksen gm Maria von Dagenborg/Marie Thomasen
Moderator: MOD_Finnmark
Lærer Andreas Aslaksen gm Maria von Dagenborg/Marie Thomasen
Lærer Andreas Aslaksen var far til Ingvald Andreassen født rundt 1870-1880 (min olderfar).
Det svirrer litt forskjellige navn om hvem som var min Oldemor et er Maria von Dagenborg, og et annet er vel kanskje mer sansynlig. Marie Thomassen.
Men i følge "ryktene" skal denne delen av familien opprinnelig komme fra Finland, ett navn som har vært nevnt er Beldo. Men hverken lærerudannelse eller et "von navn" er vel særlig forenelig med det? Eller? Har noen kanskje "pyntet" på historien her?
Ingvald Andreassen var høyt oppe i militæret og gift med en rikmannsdatter fra Lofoten (Lindegaard?) -Han desserterte fra militæret, offesielt pga han var uenig med regjeringens politikk ovenfor på Finland, dette pga hans Finske bakgrunn. Han ble da oppsynsmann i Kjøllefjord.
Jeg finner ingen av disse personene ved folketellingene på 1800 tallet eller 1900.
Noen som kjenner til disse personene og historiene rundt dem?
Det svirrer litt forskjellige navn om hvem som var min Oldemor et er Maria von Dagenborg, og et annet er vel kanskje mer sansynlig. Marie Thomassen.
Men i følge "ryktene" skal denne delen av familien opprinnelig komme fra Finland, ett navn som har vært nevnt er Beldo. Men hverken lærerudannelse eller et "von navn" er vel særlig forenelig med det? Eller? Har noen kanskje "pyntet" på historien her?
Ingvald Andreassen var høyt oppe i militæret og gift med en rikmannsdatter fra Lofoten (Lindegaard?) -Han desserterte fra militæret, offesielt pga han var uenig med regjeringens politikk ovenfor på Finland, dette pga hans Finske bakgrunn. Han ble da oppsynsmann i Kjøllefjord.
Jeg finner ingen av disse personene ved folketellingene på 1800 tallet eller 1900.
Noen som kjenner til disse personene og historiene rundt dem?
-
- Sted: FLAKTVEIT
Re: Lærer Andreas Aslaksen gm Maria von Dagenborg/Marie Thom
Hei !
I FT 1865 for Loppens pr.gjeld, Gård Nøisomheden står oppført Andreas Aslaksen kirkesanger og skolelærer 34 år, f. i Talvik, hans kone Marie C. (?) Johannesdatter 22 år fra Altens, barn er Andreas og Richard 2 og 1 år.
Samme familie finnes i Loppen 1875.
I skannet kirkebok for Loppen / Øksfjord, konfirmerte, 28. juni 1896, gutter nr. 9
Ingvald Bernhard Aslaksen f. 1/10 1880, døpt 26/6 1881,
Foreldre: Fisker, forhv. skolelærer og kirkes. Andreas Aslaksen
hustru Marie Erika Johansdatter.
Vielser i Loppen 1861, 15. sept.:
Kirkesanger og skolelærer Andreas Aslaksen, Langfjord 29 1/2 år
Pige Marie Erikke Johannesdatter, Aten 17 1/2 år
Hans far: Aslak Amundsen
Hennes far: Johannes Salomonsen Køysigangas.
Lykke til !
mvh Trond Madsen
I FT 1865 for Loppens pr.gjeld, Gård Nøisomheden står oppført Andreas Aslaksen kirkesanger og skolelærer 34 år, f. i Talvik, hans kone Marie C. (?) Johannesdatter 22 år fra Altens, barn er Andreas og Richard 2 og 1 år.
Samme familie finnes i Loppen 1875.
I skannet kirkebok for Loppen / Øksfjord, konfirmerte, 28. juni 1896, gutter nr. 9
Ingvald Bernhard Aslaksen f. 1/10 1880, døpt 26/6 1881,
Foreldre: Fisker, forhv. skolelærer og kirkes. Andreas Aslaksen
hustru Marie Erika Johansdatter.
Vielser i Loppen 1861, 15. sept.:
Kirkesanger og skolelærer Andreas Aslaksen, Langfjord 29 1/2 år
Pige Marie Erikke Johannesdatter, Aten 17 1/2 år
Hans far: Aslak Amundsen
Hennes far: Johannes Salomonsen Køysigangas.
Lykke til !
mvh Trond Madsen
Andreas Aslaksen var kirkesanger og lærer i Øksfjord i Loppa. Han var gift med Marie Erikka
Johannsdtr. Kausigangas som var f. i Alta av kvenske foreldre. De hadde mange barn.
1. Magda Ludovikke Debora, f. 1862. 2. Andreas Johannes, f. 1864. 3. Richard Ferdinand Peter, f. 1866. 4. Magda Lusovikka, f. 1870. 5. Jenny Mathea, f. 1872. 6. Dora Laurentze Regine, f. 1875. 7. Karl Hjalmar Emil, f. 1878. 8. Ingvald Bernhard, f. 1880. 9. Ludvig Johannes, f. 1882. 10. Mathilde Kristine, f. 1885. 11. Filippa Alida, f. 1888. 12. Alida Maria, f. 1890. Etterkommere etter dette paret lever fortsatt i Øksfjord. Du finner familien på folketellingene for Loppa. De hadde sitt hjem på Danielsnes. Hjalmars sønn var gift med en nær slektning av meg, og Marie Erikkas bror, Karl Johannessen Kausigangas var gift med en annen slektning av meg. Deler av Kausigangasfolkene finnes også i Alta.
Med hilsen Gullbjørg.
Johannsdtr. Kausigangas som var f. i Alta av kvenske foreldre. De hadde mange barn.
1. Magda Ludovikke Debora, f. 1862. 2. Andreas Johannes, f. 1864. 3. Richard Ferdinand Peter, f. 1866. 4. Magda Lusovikka, f. 1870. 5. Jenny Mathea, f. 1872. 6. Dora Laurentze Regine, f. 1875. 7. Karl Hjalmar Emil, f. 1878. 8. Ingvald Bernhard, f. 1880. 9. Ludvig Johannes, f. 1882. 10. Mathilde Kristine, f. 1885. 11. Filippa Alida, f. 1888. 12. Alida Maria, f. 1890. Etterkommere etter dette paret lever fortsatt i Øksfjord. Du finner familien på folketellingene for Loppa. De hadde sitt hjem på Danielsnes. Hjalmars sønn var gift med en nær slektning av meg, og Marie Erikkas bror, Karl Johannessen Kausigangas var gift med en annen slektning av meg. Deler av Kausigangasfolkene finnes også i Alta.
Med hilsen Gullbjørg.
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Hei
Her er Andreas og Marie med barn i 1900
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=911#ovre
Marit
Her er Andreas og Marie med barn i 1900
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=911#ovre
Marit
Takk Gullbjørg.
Jeg ser du skriver etternavnet anderledes enn Trond Madsen.
Jeg forsøkte å søke på navnet generelt på internett men fant ingen treff.
Så stemmer det at dette navnet da har død ut?
Igjen tusen takk for bra informasjon
Yngvild
Jeg ser du skriver etternavnet anderledes enn Trond Madsen.
Jeg forsøkte å søke på navnet generelt på internett men fant ingen treff.
Så stemmer det at dette navnet da har død ut?
Igjen tusen takk for bra informasjon

Yngvild
Sist redigert av gj04836 den 17. april 2007 kl. 16.04, redigert 1 gang totalt.
Tusen takk, veldig informativt. Jeg er jo helt ny her, og forstår lite av dataprogrammene - men dette var imponerende!
Ser forøverig at det kun finnes en Aslak Amundsen under ft 1865 - en nomade, dvs same regner jeg med. Det kan jo forklare enkelte famile trekk.
Jeg finner ingen Johannes Salomonsen Køysigangas, hvor fant du han, og Aslak Amundsen?
Takk for super hjelp
Yngvild
Ser forøverig at det kun finnes en Aslak Amundsen under ft 1865 - en nomade, dvs same regner jeg med. Det kan jo forklare enkelte famile trekk.

Jeg finner ingen Johannes Salomonsen Køysigangas, hvor fant du han, og Aslak Amundsen?
Takk for super hjelp

Yngvild
-
- Sted: LAKSELV
Ingvald Bernhard Andreassen, f. 01.10.1880 (NB: feil fødselsdato 31. i dåpsregister) i Dánelnjárga, Øksfjord, Loppa, d. 04.01.1942 i Kjøllefjord, Lebesby, var gift 1. gang 1906 i Øksfjord med Inga Eline Jakobsdatter (1887-1930) fra Vågan og ble gift 2. gang 1938 i Kjøllefjord med Johanne Marie Stenersen (1898-1979) fra Kifjord i Lebesby.
Ingvard Bernhards foreldre var Andreas Aslaksen og h. Marie Erikka Johannesdatter.
Andreas Aslaksen var født 31.03.1831 i Langfjord, Alta, som sønn av fjellsame Aslak Amundsen Pulk (1806-1844) fra Kautokeino og pike Rebekka Maria Andreasdatter fra Langfjord, Alta. Andreas var skolelærer, kirkesanger samt «Lappisk og Kvænsk» rettstolk i Øksfjord.
Aslak Amundsen Pulks forfedre i rett oppadstigende mannslinje kan føres tilbake til Eira-slektas stamfar Aikasarria Kuffiasen som var fjellsame og bodde i Peltojärvi i Enontekö, Finland, på slutten av 1500-tallet.
Marie Erikka Johannesdatter Köysikangas var født ca. 1843/44 i Alta. Har ikke funnet henne døpt, men ved konfirmasjonen 1859 i Talvik er hun opplyst å være 15 år og født i Alta/Talvik. Hennes foreldre var Johannes Salomonsen Köysikangas og Regine Johannesdatter. Köysikangas er kvænsk/finsk og betyr taustoff eller reipmo.
Jeg er interessert i å komme i kontakt med etterkommere etter Ingvald Bernhard Andreassen. Ta kontakt med e-post.
Geir Wulff
9711 LAKSELV
[email protected]
Ingvard Bernhards foreldre var Andreas Aslaksen og h. Marie Erikka Johannesdatter.
Andreas Aslaksen var født 31.03.1831 i Langfjord, Alta, som sønn av fjellsame Aslak Amundsen Pulk (1806-1844) fra Kautokeino og pike Rebekka Maria Andreasdatter fra Langfjord, Alta. Andreas var skolelærer, kirkesanger samt «Lappisk og Kvænsk» rettstolk i Øksfjord.
Aslak Amundsen Pulks forfedre i rett oppadstigende mannslinje kan føres tilbake til Eira-slektas stamfar Aikasarria Kuffiasen som var fjellsame og bodde i Peltojärvi i Enontekö, Finland, på slutten av 1500-tallet.
Marie Erikka Johannesdatter Köysikangas var født ca. 1843/44 i Alta. Har ikke funnet henne døpt, men ved konfirmasjonen 1859 i Talvik er hun opplyst å være 15 år og født i Alta/Talvik. Hennes foreldre var Johannes Salomonsen Köysikangas og Regine Johannesdatter. Köysikangas er kvænsk/finsk og betyr taustoff eller reipmo.
Jeg er interessert i å komme i kontakt med etterkommere etter Ingvald Bernhard Andreassen. Ta kontakt med e-post.
Geir Wulff
9711 LAKSELV
[email protected]
Hei
Er det noen som kan svare på om Ingvald Bernhard Andreassens første kone
- Inga Eline Jakobsdatter (1887-1930) fra Vågan
- er den samme som man finner i folketellingen fra 1900-tellingen for 1865 Vågan. Registrert på gården Hopen. Hvor hun evt. bor sammen med ekteparet:
Ingeborg og Samuel Haavik. Disse er litt over 20 år, og aldersmessig kunne vært foreldrene, men hvor kommer Jakobsdatter evt. fra? Født uten for ekteskapet?
Hun hadde visnok i voksen alder ingen kontakt med foreldrene, fordi hun "giftet seg under sin stand".. Men mamma hadde en tante fra Lofoten, dvs. hun hadde sansynlig en søster hun beholdt kontakt med.
Kjempe fint om noen vet om dette, eller fortelle meg hvor jeg skal lete
Er det noen som kan svare på om Ingvald Bernhard Andreassens første kone
- Inga Eline Jakobsdatter (1887-1930) fra Vågan
- er den samme som man finner i folketellingen fra 1900-tellingen for 1865 Vågan. Registrert på gården Hopen. Hvor hun evt. bor sammen med ekteparet:
Ingeborg og Samuel Haavik. Disse er litt over 20 år, og aldersmessig kunne vært foreldrene, men hvor kommer Jakobsdatter evt. fra? Født uten for ekteskapet?
Hun hadde visnok i voksen alder ingen kontakt med foreldrene, fordi hun "giftet seg under sin stand".. Men mamma hadde en tante fra Lofoten, dvs. hun hadde sansynlig en søster hun beholdt kontakt med.
Kjempe fint om noen vet om dette, eller fortelle meg hvor jeg skal lete

-
- Sted: LAKSELV
Inga Eline er datter av ungkar/selvholder Peter Andreas Jakobsen (1858-) fra Kabelvåg i Vågan og pike Elen Anna Jensen (1860-) fra Storvågan i Vågan. Vågan KB døpte 1888/12 K.
Geir Wulff
9711 LAKSELV
[email protected]
Geir Wulff
9711 LAKSELV
[email protected]
Dette var artig å finne. Jeg er i slekt med Andreas Aslaksen i direkte linje. Han er min tipp-oldefar på morssiden. Vi har meg -> min mor Britt -> hennes mor Magda E.-> hennes far Karl Hjalmar-> Andreas A.
Kjempegøy å finne slike detaljer om slekta.
Og Yngvild, vi er visst firmenninger hvis jeg ikke tar helt feil. Artig.
Kjempegøy å finne slike detaljer om slekta.
Og Yngvild, vi er visst firmenninger hvis jeg ikke tar helt feil. Artig.