Legg inn
av gj02391 » 5. august 2008 kl. 20.46
Hei - nå er jeg her igjen, så får vi se om vi greier å rydde opp i slektsleddene våre bakover. Utgangspunktet mitt er min tipp-tipp-oldemor i Asker, som het Aasle Madsdatter. Hun levde fra 13.04.1774 til 09.04.1847. Hennes foreldre var Mari Johnsdatter og Mads Sørensen, som ved Aasles fødsel er oppført som Mads Valstad. Mari er muligens din Elis søster - jeg har ikke greidd å finne ut om de har felles foreldre. Det jeg har funnet ut om Mari, er at foreldrene het Aase Danielsdatter og Jon Billingstad, som jeg altså etterlyste her i DIS innledningsvis. Jeg har funnet at Mari Johnsdatter ble døpt 18.06.1741 og at hun døde 08.01.1816. Jeg har også funnet i kirkeboka for Asker 1767 - 1807 at John Eriksen, Billingstad, er død/begravet 03.08.1778. Grunnen til at jeg i utgangspunktet har andre døds-/begravelsesdatoer på dem, er at det på Riksarkivets lesesal står bøker med data utgitt av en amerikansk dame. Hun har samlet informasjon bl.a. for Asker, og det var der jeg fant de datoene som altså er blitt til diskrepansen på dine og mine data på ca. 10 år. Da vil jeg nok mene at kirkeboka er den kilden som er grei å bruke.
Ellers nevner du at Aase Danielsdatter er død/begravet 23.10.1778. Det jeg fant i den aktuelle kirkeboka på digitalarkivet, var at svigersønnen hennes, Mads Sørensen Valstad - som jeg har nevnt over - døde 27.10.1778 og ble begravet i Asker kirke 04.11.1778. Han er oppgitt å være 47 år. Det kan stemme med at han ble født/døpt 27.07.1731. Han var altså 10 år eldre enn sin kone.
Dette er det jeg kan bidra med så langt. Håper det kan føre oss nærmere en løsning på våre felles aner, som jeg faktisk går ut fra at de er. Når levde Eli?
(Aase Danielsdatter er min 4. tippoldemor).
Vennlig hilsen
Anne Benum