Gulbrand Larsen Skollerud
Moderator: MOD_Akershus
Gulbrand Larsen Skollerud
Kjenner noen til søsken og familie til Gulbrand Larsen Skollerud. Vet han er født i Lommedalen i 1843
-
- Sted: JESSHEIM
Re: Gulbrand Larsen Skollerud
Døpte i Asker
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =7351#ovre
på samme sted finner du 4 søsken
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =7351#ovre
på samme sted finner du 4 søsken
-
- Sted: JESSHEIM
Du finner 1 1/2 side om SKOLLERUD søndre, gnr. 114 bnr. 3 på side 164-165 i "Husmannsplasser i Bærum, del 3 Lommedalen", utgitt v/ Bærum bibliotek 1993.
Opplysninger fra 1793 til 1990. Bl.a. heter det: "Eldste sønn Gulbrand Larsen var i 1885 gårdbruker på Søndre Skollerud. Søsteren Karoline Larsdtr. var hjemme. Gulbrand Larsen ble gift med Karoline Andersdtr. Helgerud. Barn: Anna, Lars, Gulborg, Bernhardt og Hans. Datteren Anna ble senere gift med Karl Burud. Bernhardt kjøpte Søndre Belset etter onkelen Nils Larsen."
Opplysninger fra 1793 til 1990. Bl.a. heter det: "Eldste sønn Gulbrand Larsen var i 1885 gårdbruker på Søndre Skollerud. Søsteren Karoline Larsdtr. var hjemme. Gulbrand Larsen ble gift med Karoline Andersdtr. Helgerud. Barn: Anna, Lars, Gulborg, Bernhardt og Hans. Datteren Anna ble senere gift med Karl Burud. Bernhardt kjøpte Søndre Belset etter onkelen Nils Larsen."
Viser til forrige innlegg. Når det gjelder søsken til Gulbrand Larsen, så kan jeg sitere litt mere fra boken nevnt i forrige innlegg, om Gulbrands far Lars:
"I 1875 var Lars Gulbrandsen gårdbruker på Søndre Skollerud og Søndre Belset. Han var 64 og kona Mari Nilsdtr Skui 60 år. Sønnene Gulbrand 33, Nils 30 og Martin 22 år var alle hjemme og hjalp faren, og datteren Karoline, 25 år hjalp til i huset. Birgit Gutormsdtr, 32 år var tjenestepike. Karl Andersen, 11 år var på legd.
I 1883 overtok nest eldste sønn Nils Larsen gården Søndre Belset, og Lars Gulbrandsen fikk føderåd."
"I 1875 var Lars Gulbrandsen gårdbruker på Søndre Skollerud og Søndre Belset. Han var 64 og kona Mari Nilsdtr Skui 60 år. Sønnene Gulbrand 33, Nils 30 og Martin 22 år var alle hjemme og hjalp faren, og datteren Karoline, 25 år hjalp til i huset. Birgit Gutormsdtr, 32 år var tjenestepike. Karl Andersen, 11 år var på legd.
I 1883 overtok nest eldste sønn Nils Larsen gården Søndre Belset, og Lars Gulbrandsen fikk føderåd."
Takker for hjelp med opplysninger om min bestefar Gulbrand Larsen Skollerud.
Takk for hjelpen med opplysninger om min bestefar Gulbrand Larsen Skollerud. Hilsen Bjørg
Hans Gulbrandsen 1852 Skollerud
Ser at dere har mye informasjon om slekter rundt Skollerud. Jeg drister meg derfor til å spørre:
Er det noen som kjenner til min tippoldefar Hans Gulbrandsen født 1852 i Skollerud. Han var gift med Josefine Jakobine Jakobsen født i 1859.
Min oldefar var Hjalmar Kristian Hansen født 7. februar 1882.
Er det noen som kjenner til min tippoldefar Hans Gulbrandsen født 1852 i Skollerud. Han var gift med Josefine Jakobine Jakobsen født i 1859.
Min oldefar var Hjalmar Kristian Hansen født 7. februar 1882.