Johan Andresen f. 1866 sansynligvis i Hedmark.
Moderator: MOD_Akershus
- Tore Løvnæseth
- Sted: MOSS
Johan Andresen f. 1866 sansynligvis i Hedmark.
Hei.
Jeg søker opplysninger om min kones farfar:
Johan Andresen f. ca 1866 ukjent sted; d. ca 1929 på Mellum, Øverland gård, Bærum.
Hustru 1: Ukjent
Barn 1: Minda
2: Vilmi
Hustru 2: Anna Antonsdtr. Langseth f. 27.06.1889 Engebakken, Stange; d. ca. 1937 på Mellum, Øverland gård, Bærum.
Hennes barn fra første ekteskap med Jens Martinussen f. 1877/8:
1: Sigrid f. 30.10.1909 i Hestsveen, Romedal, Hedmark
Barn 1: Hjørdis f. 1913 d. 1943
2: Johan f. 18.01.1915 d. 1965 på Mellum, Øverland gård, Bærum
3: Gunnar f. 09.10.1917 i Moss d. 18.02.1991på Ørland, Sør-Trøndelag
4: Annie Helene f. 19.03.1924 på Mellum, Øverland gård, Bærum
Kjenner noen til Johan Andresen, hans familie eller første ekteskap?
Eller kan noen gi meg tips om hvordan jeg skal finne frem til dette?
Jeg har søkt i folketellinger, kirkebøker og bygdebøker, men kun funnet Gunnar Andresen i en kirkebok i Moss ifm dåp.
Jeg er meget takknemmelig for alle svar.
Mvh
Tore Løvnæseth
Jeg søker opplysninger om min kones farfar:
Johan Andresen f. ca 1866 ukjent sted; d. ca 1929 på Mellum, Øverland gård, Bærum.
Hustru 1: Ukjent
Barn 1: Minda
2: Vilmi
Hustru 2: Anna Antonsdtr. Langseth f. 27.06.1889 Engebakken, Stange; d. ca. 1937 på Mellum, Øverland gård, Bærum.
Hennes barn fra første ekteskap med Jens Martinussen f. 1877/8:
1: Sigrid f. 30.10.1909 i Hestsveen, Romedal, Hedmark
Barn 1: Hjørdis f. 1913 d. 1943
2: Johan f. 18.01.1915 d. 1965 på Mellum, Øverland gård, Bærum
3: Gunnar f. 09.10.1917 i Moss d. 18.02.1991på Ørland, Sør-Trøndelag
4: Annie Helene f. 19.03.1924 på Mellum, Øverland gård, Bærum
Kjenner noen til Johan Andresen, hans familie eller første ekteskap?
Eller kan noen gi meg tips om hvordan jeg skal finne frem til dette?
Jeg har søkt i folketellinger, kirkebøker og bygdebøker, men kun funnet Gunnar Andresen i en kirkebok i Moss ifm dåp.
Jeg er meget takknemmelig for alle svar.
Mvh
Tore Løvnæseth
Sist redigert av Tore Løvnæseth den 1. januar 2006 kl. 15.08, redigert 1 gang totalt.
Re: Søker opplysninger om Johan Andresen f. 1866
I denne boken på Bærum bibliotek finner du ihvertfall en masse om folkene på/fra Øverland gård i Bærum:
http://www.barum.folkebibl.no/cgi-bin/websok
http://www.barum.folkebibl.no/cgi-bin/websok
Henvisningen ovenfor fungerte ikke helt. I Feltet Tittel skriver du: øverlandsslægten
Jeg har funnet denne familien bosatt i Skoger kommune i 1900:
http://www.rhd.unit.no/folketellinger/f ... 090&lnr=00
Far er født i 1865 og en av døtrene heter Minda, men ingen Vilmi i 1900.
Søk på FS har ikke gitt flere opplysninger, så det er ikke sikkert dette er den familien du etterspør.
God nyttår - håper du får bedre hjelp enn det jeg kan bidra med
mvh
Aud Marion
http://www.rhd.unit.no/folketellinger/f ... 090&lnr=00
Far er født i 1865 og en av døtrene heter Minda, men ingen Vilmi i 1900.
Søk på FS har ikke gitt flere opplysninger, så det er ikke sikkert dette er den familien du etterspør.
God nyttår - håper du får bedre hjelp enn det jeg kan bidra med
mvh
Aud Marion
Lenken funger ikke, med dersom du søker på Johan Andressen, vil du finne ham og familien bosatt på Løkka i Skoger kommune. Johan er tømmerhugger.
Han er født i 1865 i Rakstad Sm
Kona Maren Andressen er også født i Rakstad i 1871
Barna er:
Jørgine Johannesdatter, født i Rakstad i 1888
Minda Sofie Johansen, født i 1898 og
Aagot Natalie Johansen, født i 1899: begge i Skoger.
Han er født i 1865 i Rakstad Sm
Kona Maren Andressen er også født i Rakstad i 1871
Barna er:
Jørgine Johannesdatter, født i Rakstad i 1888
Minda Sofie Johansen, født i 1898 og
Aagot Natalie Johansen, født i 1899: begge i Skoger.
- Tore Løvnæseth
Kjell Eidet
Takk.
Boka er utgitt i 1913.
Men familien Andresen flyttet fra Moss til Øverland etter 1917 men før 1924.
Gunnar Andresen døpt i Moss kirke 1917 mens Annie Helene er født i Bærum i 1924.
Så det er nok ikke noe om familien her, men jeg kan muligens finne noe bakgrunnsstoff om huamannsplassene på Øverland.
Tore L.
Takk.
Boka er utgitt i 1913.
Men familien Andresen flyttet fra Moss til Øverland etter 1917 men før 1924.
Gunnar Andresen døpt i Moss kirke 1917 mens Annie Helene er født i Bærum i 1924.
Så det er nok ikke noe om familien her, men jeg kan muligens finne noe bakgrunnsstoff om huamannsplassene på Øverland.
Tore L.
Sist redigert av Tore Løvnæseth den 1. januar 2006 kl. 15.52, redigert 1 gang totalt.
- Tore Løvnæseth
Aud Marion Røen
Takk for tipset. Jeg har også funnet dette. Opplysningene er lagt på vent da det er lite som bekrefter at dette er riktig familie.
Min svigermor som var gift med Gunnar Andresen mener at Johan kom fra traktene der hans andre kone Anna Antonsdtr. Langset kom fra, nemmelig Romedal øst for Mjøsa.
Tore L.
Takk for tipset. Jeg har også funnet dette. Opplysningene er lagt på vent da det er lite som bekrefter at dette er riktig familie.
Min svigermor som var gift med Gunnar Andresen mener at Johan kom fra traktene der hans andre kone Anna Antonsdtr. Langset kom fra, nemmelig Romedal øst for Mjøsa.
Tore L.
- Egil Sundelius
- Sted: STOKKE
Hei,
kan du finne ut hvor Hjørdis (1913) er født,
for da og kunne spore event. når / hvor vielsen var i 2. ekteskap?
mange hilsen Egil S.
Godt nytt år..
pist. prøver ei lenke til den i ft 1900 ( disse er jo fra Østfold )
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=460#ovre
kan du finne ut hvor Hjørdis (1913) er født,
for da og kunne spore event. når / hvor vielsen var i 2. ekteskap?
mange hilsen Egil S.
Godt nytt år..
pist. prøver ei lenke til den i ft 1900 ( disse er jo fra Østfold )
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=460#ovre
Er han fra Romedal er det sikkert noen som kan sjekke bygdeboka for deg. Er kona derfra står hun sikkert i bygdeboka. Lykke til!
http://www.stange-historielag.no/
http://www.stange-historielag.no/
- Tore Løvnæseth
Re: Johan Andresen f. 1866 sansynligvis i Hedmark.
Fra Tore L.
Til alle som har vist interesse for mitt ettersøk.
Jeg har tilbragt de to siste dagene på biblioteket og studert kirkebøker på mikrofilm.
Ved å sammenfatte tidligere opplysninger med nye, og følge opp nye ideer har jeg funnet mange nye fakta.
Familien fra folketellingen 1900 bosatt i Skoger var virkelig min kones farfar's første familie. Så nå er hans fødested (Rakstad i Smaalenene), Hans 1te kone (Maren Lovise Antonsdatter, også Rakstad) og to fra før ukjente døttere (Jørgine og Aagot Natalie) kjent.
De fleste opplysningen ble funnet i konfirmasjonsregistreringene til Minda og Vilmi i Moss kirkebøker. Johan Andresen er her registrert både som Andresen, Andreassen og Andressen.
Det som står igjen er opplysninger om Sigrid f.ca 1909 og Hjørdis f.ca 1913.
Forskning videre vil bli i kirkebøker fra Skoger, Eidsberg og Rakkestad.
Takk for all hjelp og et godt nytt år til dere alle.
Tore L.
Til alle som har vist interesse for mitt ettersøk.
Jeg har tilbragt de to siste dagene på biblioteket og studert kirkebøker på mikrofilm.
Ved å sammenfatte tidligere opplysninger med nye, og følge opp nye ideer har jeg funnet mange nye fakta.
Familien fra folketellingen 1900 bosatt i Skoger var virkelig min kones farfar's første familie. Så nå er hans fødested (Rakstad i Smaalenene), Hans 1te kone (Maren Lovise Antonsdatter, også Rakstad) og to fra før ukjente døttere (Jørgine og Aagot Natalie) kjent.
De fleste opplysningen ble funnet i konfirmasjonsregistreringene til Minda og Vilmi i Moss kirkebøker. Johan Andresen er her registrert både som Andresen, Andreassen og Andressen.
Det som står igjen er opplysninger om Sigrid f.ca 1909 og Hjørdis f.ca 1913.
Forskning videre vil bli i kirkebøker fra Skoger, Eidsberg og Rakkestad.
Takk for all hjelp og et godt nytt år til dere alle.
Tore L.
- Egil Sundelius
Hei Tore,
svarer deg her
Skal se om KB for Rakkestad ca 1888 er her lokalt ( V F BIB).
Du har ikke funnet event. ekteskap (nei) ?
hilsen Egil S.
svarer deg her

Skal se om KB for Rakkestad ca 1888 er her lokalt ( V F BIB).
Du har ikke funnet event. ekteskap (nei) ?
hilsen Egil S.
- Tore Løvnæseth
Svar til Egil Sundelius.
Dato og sted for begge ekteskap er ukjente.
Johan Andresen/Andreassen flyttet rundt med familiene sine og har vært vanskelig å spore.
Her er en oppdatering av det jeg vet om familiene:
Johan Andresen f. ca 1866 Rakstad, Smaalenene; d. ca 1929 på Mellum, Øverland gård, Bærum.
Hustru 1: Maren Lovise Antonsdtr. f. 02.07.1871 Rakkestad. (Far:Anton Larsen Røsægplads og mor: Marie Johannesdtr.)
Gift sted og dato ukjent.
Barn 1: Jørgine f.ca. 1888 Rakkestad
2: Minda Sofie f. 23.04.1898 Skoger, Vestfold. Konf. Moss 07.12.1913
3: Aagot Natalie 05.07.1899 Skoger
4: Vilmi Alice f. 28.12.1903 Eidsberg, Østfold. Konf. Moss 11.05.1919
Barn 1: Sigrid f.ca.1910 på ukjent sted var gift med Olaf Bråthen død på ukjent sted.
2: Hjørdis f. 1913 på ukjent sted var gift med Olaf Messel og d.1943 på ukjent sted.
3: Johan f. 18.01.1915 i Moss og d. 1965 på Mellum, Øverland gård, Bærum
4: Gunnar f. 09.10.1917 i Moss og d. 18.02.1991på Ørland, Sør-Trøndelag
5: Annie Helene f. 19.03.1924 på Mellum, Øverland gård, Bærum (Ikke bekreftet)
Familie 1 er oppgitt i folketelling for Skoger, bosted Løkka for 1900.
Johan dukker så opp igjen i Moss med hustru 2, Anna Antonsdtr. og med Minda og Vilmi og to nye barn, Sigrid og Hjørdis.
Hva som er skjedd med første kone og de andre barna vites ikke.
Jeg er takknemlig for alle utfyllende opplysninger.
Mvh
Tore L.
Dato og sted for begge ekteskap er ukjente.
Johan Andresen/Andreassen flyttet rundt med familiene sine og har vært vanskelig å spore.
Her er en oppdatering av det jeg vet om familiene:
Johan Andresen f. ca 1866 Rakstad, Smaalenene; d. ca 1929 på Mellum, Øverland gård, Bærum.
Hustru 1: Maren Lovise Antonsdtr. f. 02.07.1871 Rakkestad. (Far:Anton Larsen Røsægplads og mor: Marie Johannesdtr.)
Barn 1: Jørgine f.ca. 1888 Rakkestad
2: Minda Sofie f. 23.04.1898 Skoger, Vestfold. Konf. Moss 07.12.1913
3: Aagot Natalie 05.07.1899 Skoger
4: Vilmi Alice f. 28.12.1903 Eidsberg, Østfold. Konf. Moss 11.05.1919
Barn 1: Sigrid f.ca.1910 på ukjent sted var gift med Olaf Bråthen død på ukjent sted.
2: Hjørdis f. 1913 på ukjent sted var gift med Olaf Messel og d.1943 på ukjent sted.
3: Johan f. 18.01.1915 i Moss og d. 1965 på Mellum, Øverland gård, Bærum
4: Gunnar f. 09.10.1917 i Moss og d. 18.02.1991på Ørland, Sør-Trøndelag
5: Annie Helene f. 19.03.1924 på Mellum, Øverland gård, Bærum (Ikke bekreftet)
Familie 1 er oppgitt i folketelling for Skoger, bosted Løkka for 1900.
Johan dukker så opp igjen i Moss med hustru 2, Anna Antonsdtr. og med Minda og Vilmi og to nye barn, Sigrid og Hjørdis.
Hva som er skjedd med første kone og de andre barna vites ikke.
Jeg er takknemlig for alle utfyllende opplysninger.
Mvh
Tore L.
Sist redigert av Tore Løvnæseth den 17. januar 2006 kl. 19.44, redigert 1 gang totalt.
- Egil Sundelius
Hei Tore,
( ang. 1888 +/-)
fant ikke noe som passet i KB for Rakkestad (film nor1-471 R. 1878-1893)
heller ikke i nor 1-7 = Rak./Degernes 1887-1909!
på den siste er også R. Os, men fikk ikke sett i den (filmrullen er defekt
)
Har du funnet Jørgine noen sted etter 1888. ( svarer før jeg har lest alt)
hilsen Egil S. ( Nauven i Vestf.)
( ang. 1888 +/-)
fant ikke noe som passet i KB for Rakkestad (film nor1-471 R. 1878-1893)
heller ikke i nor 1-7 = Rak./Degernes 1887-1909!
på den siste er også R. Os, men fikk ikke sett i den (filmrullen er defekt

Har du funnet Jørgine noen sted etter 1888. ( svarer før jeg har lest alt)
hilsen Egil S. ( Nauven i Vestf.)
- Tore Løvnæseth
Hei Egil.
Det eneste jeg har funnet om Jørgine er under folketellingen for Skoger år 1900 under bostedet Løkka.
Hilsen
Tore L.
Det eneste jeg har funnet om Jørgine er under folketellingen for Skoger år 1900 under bostedet Løkka.
Hilsen
Tore L.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4935#ovre
- kan dette være Johan Andressens (Andreasens) foreldre ?
I RHD er det oppgitt at denne Johan P. Andreasen er født i 1865.
- kan dette være Johan Andressens (Andreasens) foreldre ?
I RHD er det oppgitt at denne Johan P. Andreasen er født i 1865.
- Tore Løvnæseth
Hei Aud.
På fredag var jeg en tur innom Fredrikstad bibliotek. Der har de alt tilgjengelig materiale på mirofilm som finnes om Østfold. Jeg kikket på kirkebøker fra Rakkestad og Degernes og jeg fannt en rekke med Johan og Johannes som var født i årene 1864 til 1865.
Den Johan P. som du viser en link til kan godt være min kones farfar.
Neste gang jeg tar en tur til Fredrikstad vil jeg pøve å finne et av giftemålene til Johan. Vanligvis er jo begges fedre oppgitt ved vielsen. Da er det mye enklere å finne den rette Johan Andersen(Andreasen).
Takk for tipset. Jeg skal sjekke videre på denne familien.
Mvh
Tore L.
På fredag var jeg en tur innom Fredrikstad bibliotek. Der har de alt tilgjengelig materiale på mirofilm som finnes om Østfold. Jeg kikket på kirkebøker fra Rakkestad og Degernes og jeg fannt en rekke med Johan og Johannes som var født i årene 1864 til 1865.
Den Johan P. som du viser en link til kan godt være min kones farfar.
Neste gang jeg tar en tur til Fredrikstad vil jeg pøve å finne et av giftemålene til Johan. Vanligvis er jo begges fedre oppgitt ved vielsen. Da er det mye enklere å finne den rette Johan Andersen(Andreasen).
Takk for tipset. Jeg skal sjekke videre på denne familien.

Mvh
Tore L.
Hei Tore
- jeg har fortsatt å lete etter familien, men denne var jammen vanskelig !
Det jeg har funnet (så langt ?) er dødsfallet til Annas far; Anton Johannesen Langseth, "snedker", bopel: Engebakken. Han døde 20. desember 1897. Ved dåpen til barna Johan og Anna er han oppført med yrke hhv husflidslærer og sløidlærer. Dette er vel sikkert opplysninger du alle rede har.
Jeg legger merke til at det er stor aldersforskjell på Jørgine (som forresten også er en "Johannesen", mens de andre er "Johansen") og de yngre søsken. Kanskje en datter Maren hadde før hun ble gift (men HVOR ?) med Johan ?
Jeg har ikke lykkes med å finne flere opplysninger på FamilySearch heller ... det må da finnes spor etter denne familien !
mvh
Aud M
- jeg har fortsatt å lete etter familien, men denne var jammen vanskelig !
Det jeg har funnet (så langt ?) er dødsfallet til Annas far; Anton Johannesen Langseth, "snedker", bopel: Engebakken. Han døde 20. desember 1897. Ved dåpen til barna Johan og Anna er han oppført med yrke hhv husflidslærer og sløidlærer. Dette er vel sikkert opplysninger du alle rede har.
Jeg legger merke til at det er stor aldersforskjell på Jørgine (som forresten også er en "Johannesen", mens de andre er "Johansen") og de yngre søsken. Kanskje en datter Maren hadde før hun ble gift (men HVOR ?) med Johan ?
Jeg har ikke lykkes med å finne flere opplysninger på FamilySearch heller ... det må da finnes spor etter denne familien !
mvh
Aud M
- Tore Løvnæseth
Hei igjen Aud.
Jeg takker for innsatsen.
Langseth-slekten er rimelig dokumentert. Opplysninger om denne familien har jeg funnet i Romedal bygdebok og et skriv av Jan Habberstad i Trondheim, kallt" Langset(h)-slekter fra Sør-Norge." Han må ha lagt ned utrolig mye arbeid i dette skrivet. Det er proppfullt av opplysninger vedrørende denne slekten.
Når det gjelder Johan Andresen (Andreassen, Andressen) så har jeg vært innom kirkebøker for Rakkestad og funnet 7 stk. Johan/Johannes døpt i Rakkestad 1864-66.
Når det gjelder aldersforskjellen på 10 år mellom barna Jørgine og Minda Sofie i første ekteskap, kan det også hende at det har vært barn i mellom som har dødt tidlig.
Når det gjelder familiene til Johan så gjør det at de flyttet så mye rundt på Østlandet det vanskligere å finne detaljene som mangler. På den andre siden gjør det hele saken mer interessant.
Mvh
Tore L.
Jeg takker for innsatsen.
Langseth-slekten er rimelig dokumentert. Opplysninger om denne familien har jeg funnet i Romedal bygdebok og et skriv av Jan Habberstad i Trondheim, kallt" Langset(h)-slekter fra Sør-Norge." Han må ha lagt ned utrolig mye arbeid i dette skrivet. Det er proppfullt av opplysninger vedrørende denne slekten.
Når det gjelder Johan Andresen (Andreassen, Andressen) så har jeg vært innom kirkebøker for Rakkestad og funnet 7 stk. Johan/Johannes døpt i Rakkestad 1864-66.
Når det gjelder aldersforskjellen på 10 år mellom barna Jørgine og Minda Sofie i første ekteskap, kan det også hende at det har vært barn i mellom som har dødt tidlig.
Når det gjelder familiene til Johan så gjør det at de flyttet så mye rundt på Østlandet det vanskligere å finne detaljene som mangler. På den andre siden gjør det hele saken mer interessant.
Mvh
Tore L.
Hei Tore
- ja, det blir ekstra interessant og spennende når det blir så vanskelig !
Jeg undrer på om Minda Sofie kan være oppkalt etter bestemødre; Sofie etter mormor og Minda etter farmor ?
Ellers fant jeg et innlegg i brukarforumet på Digitalarkivet angående en Anders Andreassen fra Rakkestad; innlegget har nr 30330 .... her er det også uløste "gåter". Dette er vel en helt annen familie enn den du leter etter, selvfølgelig.
Merkelig at det ikke skal lykkes i finne noen av familien i FS; noen "spor" må da familien ha lagt igjen etter seg på de ulike stedene ....
mvh
Aud M
- ja, det blir ekstra interessant og spennende når det blir så vanskelig !
Jeg undrer på om Minda Sofie kan være oppkalt etter bestemødre; Sofie etter mormor og Minda etter farmor ?
Ellers fant jeg et innlegg i brukarforumet på Digitalarkivet angående en Anders Andreassen fra Rakkestad; innlegget har nr 30330 .... her er det også uløste "gåter". Dette er vel en helt annen familie enn den du leter etter, selvfølgelig.
Merkelig at det ikke skal lykkes i finne noen av familien i FS; noen "spor" må da familien ha lagt igjen etter seg på de ulike stedene ....
mvh
Aud M
- Tore Løvnæseth
Hei.
Ett avsluttende resyme over hva jeg har funnet ut og en takk til alle som har hjulpet meg:
Johan Andresen med familie.
Johan Andresen (Andreassen) født 23.03.1866 i Himmerighytten (Griniplads) i Eidsberg, Smaalenene (Østfold); Konfirmert 02.10.1881 i Rødenes kirke; Død ca 1929 på Mellum, Øverland gård, Bærum.
(Far: Andreas Svendsen født på Faldet i Rødenes 22.02.1828.
Mor: Elen Sophie Iversdtr. Født på Skierfoss i Rødenes 01.10.1836.)
Gift første gang 29.12.1897 i Os kirke, Rakkestad.
Han var da tømmerarbeider i Skoger ved Drammen.
Hans hustru flyttet dit i 1898. Ingen barn nevnt i flyttingen.
Hustru 1:
Maren Lovise Antonsdtr. Røsægplads født 02.07.1871 Rakkestad; Død 03.03.1908 av tæring på Præsteskogen i Eidsberg.
(Far:Anton Larsen Røsægplads, Rakkestad født 10.10.1848.
Mor: Gunild Marie Johannesdtr. Langbråte født i Eidsberg)
Deres barn
1: Minda Sofie født 23.04.1898 i Skoger, Vestfold. Konfirmert i Moss 07.12.1913. Hun var gift med Sverre Berge. De bodde i Oslo og fikk barna Jan og Kirsten. Kirsten ble sagt å ha flyttet til Rakkestad og startet hønseri.
2: Aagot Natalie født 05.07.1899 i Skoger, Vestfold; Død 30.03.1909 av mageonde på Præsteskogen i Eidsberg.
3: Vilmi Alice født 28.12.1903 på Grøterud i Eidsberg, Østfold. Konfirmert i Moss 11.05.1919.
Ved folketellingen i 1900 for Skoger, Vestfold er også nevt et barn til i familien:
Jørgine Johannesen født 28.10.1888 i Rakkestad, Østfold.
Hun var sansynligvis fosterbarn hos Johan og Maren. Og flyttet tilbake til Eidsberg sammen med resten av familien i 1903.
Hennes foreldre var: Ugift skredder Johan Hilmar Hansen og pige Oline Johannesen.
Gift andre gang 28.04.1912 i Vestre Aker kirke, Oslo.
Han var da jordbruksformann på Åsen gård, Vestre Aker, Oslo.
Hustru 2:
Anna Cicilie Antonsdtr. Langseth født 27.06.1889 Engebakken, Stange, Hedemark. Hun var kokkepike på samme gård ved giftemålet. Hun døde ca. 1937 i Bærum.
(Far:Anton Johannessen Langseth født 1855, Romedal, Hedemark og mor: Sofie Amalie Andreasdtr. født 1860, Romedal, Hedemark.)
Hennes barn:
Sigrid Olava født 02.06.1910 på Norderhaug, Enebakk, Akershus; Far: Hestehandler Ole Kristian Hansen (Olausen) Sand. Hun var gift med Olaf Bråthen. De bodde på Haslum, Bærum og har barna Olaug og Grethe.
Deres barn:
1: Hjørdis født 29.02.1913 på Åsen gård, Vestre Aker, Oslo; Død 1945. Hun var gift med Olaf Messel. De har en sønn.
2: Johan født 18.01.1915 på Røed gård på Jeløya, Moss; Død 1965 på Mellum, Øverland gård, Bærum. Han var gift med Randi Halvorsen og har barna Stein, Tore Johan og Gro.
3: Gunnar født 09.10.1917 på Røed gård på Jeløya, Moss;
Død 18.02.1991 på Brekstad, Ørland, Sør-Trøndelag. Han var gift med Gerd Pedersen og hadde barna Unni, Elsa, John Arve, Gunn Turid, Inger Marie og Åse Synøve.
Hans barn: Marit Lilly med Martha Lovise Stensrud.
4: Annie Helene født 19.03.1924 på Mellum, Øverland gård, Bærum. Hun er gift med Einar Benestad og bor på Ullern i Oslo og har barna Liv Margit og Kjell Einar.
Registrerte bosteder for Johan Andresen og hans familier.
Folketelling 1865 – Johans foreldre og hans to eldre søsken bor i Himmerighytten, g.nr. 275a, 274f. Eidsberg prestegjeld, Herland sokn. I Smaalenene (Østfold).
Johan ble født i Himmerighytten, Hærland, Eidsberg i 1866.
Han bruker etternavnet Andreassen.
Johan ble konfirmert i Rødenes kirke 1881 og bodde da på Smeby i Rødenes. Fødested ble da oppgitt til å være Griniplads, Eidsberg.
Johan flyttet til Skoger, Strømsgodset, Drammen i 1897 hvor han var tømmerarbeider. Han giftet seg med Maren Lovise senere samme år, men hun flyttet ikke til Skoger før 1898. Registrerte bosteder i Skoger er Furuvald og Løkka.
Johan og Maren flyttet fra Skoger til Grøterud i Eidsberg i 1903 med barna Minda Sofie og Aagot Natalie. Da først Maren og så Aagot Natalie døde (1 år senere), bodde familien på Præsteskogen i Eidsberg.
Johan flyttet til Oslo med barna Minda Sofie og Vilmi Alice en gang mellom 1909 og 1912. I 1912 var han jordbruksformann på Åsen gård, Vestre Aker, Oslo. Han giftet seg med Anna Cecilie som var kokkepike på samme gård i 1912.
Johan og Anna flyttet fra Oslo til Røed gård, Jeløya, Moss en gang mellom 1913 og 1915 med barna Minda Sofie, Vilmi Alice, Sigrid Olava og Hjørdis.
Johan bruker nå etternavnet Andresen.
Johan og Anna flyttet fra Jeløya til Mellum, Øverland gård, Bærum en gang mellom 1919 og 1924 med barna Minda Sofie, Sigrid Olava, Hjørdis, Johan og Gunnar. Vilmi Alice er ikke nevnt senere, men skal muligens ha flyttet til Sørlandet.
Eventuelle tilleggsopplysninger eller korreksjoner mottas med takk.
Mvh
Tore L.
Ett avsluttende resyme over hva jeg har funnet ut og en takk til alle som har hjulpet meg:
Johan Andresen med familie.
Johan Andresen (Andreassen) født 23.03.1866 i Himmerighytten (Griniplads) i Eidsberg, Smaalenene (Østfold); Konfirmert 02.10.1881 i Rødenes kirke; Død ca 1929 på Mellum, Øverland gård, Bærum.
(Far: Andreas Svendsen født på Faldet i Rødenes 22.02.1828.
Mor: Elen Sophie Iversdtr. Født på Skierfoss i Rødenes 01.10.1836.)
Gift første gang 29.12.1897 i Os kirke, Rakkestad.
Han var da tømmerarbeider i Skoger ved Drammen.
Hans hustru flyttet dit i 1898. Ingen barn nevnt i flyttingen.
Hustru 1:
Maren Lovise Antonsdtr. Røsægplads født 02.07.1871 Rakkestad; Død 03.03.1908 av tæring på Præsteskogen i Eidsberg.
(Far:Anton Larsen Røsægplads, Rakkestad født 10.10.1848.
Mor: Gunild Marie Johannesdtr. Langbråte født i Eidsberg)
Deres barn
1: Minda Sofie født 23.04.1898 i Skoger, Vestfold. Konfirmert i Moss 07.12.1913. Hun var gift med Sverre Berge. De bodde i Oslo og fikk barna Jan og Kirsten. Kirsten ble sagt å ha flyttet til Rakkestad og startet hønseri.
2: Aagot Natalie født 05.07.1899 i Skoger, Vestfold; Død 30.03.1909 av mageonde på Præsteskogen i Eidsberg.
3: Vilmi Alice født 28.12.1903 på Grøterud i Eidsberg, Østfold. Konfirmert i Moss 11.05.1919.
Ved folketellingen i 1900 for Skoger, Vestfold er også nevt et barn til i familien:
Jørgine Johannesen født 28.10.1888 i Rakkestad, Østfold.
Hun var sansynligvis fosterbarn hos Johan og Maren. Og flyttet tilbake til Eidsberg sammen med resten av familien i 1903.
Hennes foreldre var: Ugift skredder Johan Hilmar Hansen og pige Oline Johannesen.
Gift andre gang 28.04.1912 i Vestre Aker kirke, Oslo.
Han var da jordbruksformann på Åsen gård, Vestre Aker, Oslo.
Hustru 2:
Anna Cicilie Antonsdtr. Langseth født 27.06.1889 Engebakken, Stange, Hedemark. Hun var kokkepike på samme gård ved giftemålet. Hun døde ca. 1937 i Bærum.
(Far:Anton Johannessen Langseth født 1855, Romedal, Hedemark og mor: Sofie Amalie Andreasdtr. født 1860, Romedal, Hedemark.)
Hennes barn:
Sigrid Olava født 02.06.1910 på Norderhaug, Enebakk, Akershus; Far: Hestehandler Ole Kristian Hansen (Olausen) Sand. Hun var gift med Olaf Bråthen. De bodde på Haslum, Bærum og har barna Olaug og Grethe.
Deres barn:
1: Hjørdis født 29.02.1913 på Åsen gård, Vestre Aker, Oslo; Død 1945. Hun var gift med Olaf Messel. De har en sønn.
2: Johan født 18.01.1915 på Røed gård på Jeløya, Moss; Død 1965 på Mellum, Øverland gård, Bærum. Han var gift med Randi Halvorsen og har barna Stein, Tore Johan og Gro.
3: Gunnar født 09.10.1917 på Røed gård på Jeløya, Moss;
Død 18.02.1991 på Brekstad, Ørland, Sør-Trøndelag. Han var gift med Gerd Pedersen og hadde barna Unni, Elsa, John Arve, Gunn Turid, Inger Marie og Åse Synøve.
Hans barn: Marit Lilly med Martha Lovise Stensrud.
4: Annie Helene født 19.03.1924 på Mellum, Øverland gård, Bærum. Hun er gift med Einar Benestad og bor på Ullern i Oslo og har barna Liv Margit og Kjell Einar.
Registrerte bosteder for Johan Andresen og hans familier.
Folketelling 1865 – Johans foreldre og hans to eldre søsken bor i Himmerighytten, g.nr. 275a, 274f. Eidsberg prestegjeld, Herland sokn. I Smaalenene (Østfold).
Johan ble født i Himmerighytten, Hærland, Eidsberg i 1866.
Han bruker etternavnet Andreassen.
Johan ble konfirmert i Rødenes kirke 1881 og bodde da på Smeby i Rødenes. Fødested ble da oppgitt til å være Griniplads, Eidsberg.
Johan flyttet til Skoger, Strømsgodset, Drammen i 1897 hvor han var tømmerarbeider. Han giftet seg med Maren Lovise senere samme år, men hun flyttet ikke til Skoger før 1898. Registrerte bosteder i Skoger er Furuvald og Løkka.
Johan og Maren flyttet fra Skoger til Grøterud i Eidsberg i 1903 med barna Minda Sofie og Aagot Natalie. Da først Maren og så Aagot Natalie døde (1 år senere), bodde familien på Præsteskogen i Eidsberg.
Johan flyttet til Oslo med barna Minda Sofie og Vilmi Alice en gang mellom 1909 og 1912. I 1912 var han jordbruksformann på Åsen gård, Vestre Aker, Oslo. Han giftet seg med Anna Cecilie som var kokkepike på samme gård i 1912.
Johan og Anna flyttet fra Oslo til Røed gård, Jeløya, Moss en gang mellom 1913 og 1915 med barna Minda Sofie, Vilmi Alice, Sigrid Olava og Hjørdis.
Johan bruker nå etternavnet Andresen.
Johan og Anna flyttet fra Jeløya til Mellum, Øverland gård, Bærum en gang mellom 1919 og 1924 med barna Minda Sofie, Sigrid Olava, Hjørdis, Johan og Gunnar. Vilmi Alice er ikke nevnt senere, men skal muligens ha flyttet til Sørlandet.
Eventuelle tilleggsopplysninger eller korreksjoner mottas med takk.
Mvh
Tore L.