ønsker hjelp, ekteskap inngått omkring 1886, Oslo-Asker

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Trond Geir Strandhaug
Sted: SAGSTUA

ønsker hjelp, ekteskap inngått omkring 1886, Oslo-Asker

Legg inn av Trond Geir Strandhaug » 8. april 2006 kl. 0.32

Ole Knutsen, født 16.03.1865, meldte utflyttning fra Odalen til 'Asker' 15/2 1885 (litt vanskelig å tyde i kirkeboken)
Samtidig meldte Berte Marie Olsdatter, født 31.005.1866, utflytting, hun til Cristiania.

Ole Knutsen ble omkring 1886 gift med 'en' Marie Olsen. Er dette samme Maria som meldt utflyttning 'samtidig med ham

Ønsker hjelp for å finne ut om dette.

Ole Knutsen reiste i 21/7 1893 til Amerika og Marie kom med sine 3 barn etter 31/5 1895 Disse barna var Ragna født omlkring 1887, Mathea født omkring 1889 og Karsten født 2/2 1891. Sammen med Maria reiste Indiane Knutsdatter, Maries svigerinne, Oles yngre søster (halvsøster)født i 1875

Lurer på giftemålet til Ole samt dåpen til barna samt hvor familien bodde før de reiste over

Min 'tremening' (lenge ukjente familie i USA). skriver at Ole og Marie ble gift i Odalen i 1866, men vi finner de ikke under gifte i kirkeboken, sjekket flere år.

Videre står det at barna er født i Odalen men vi finner de ikke under døpte i kirkeboken. Ole melder som tidligere nevnt utflyting til Asker, (Asker litt vanskelig å tyde)

Derfor tenkte jeg meg at¨Ole ble gift i Oslo eller Asker året etter han meldte utflytting. I den forbindelse lurer jeg på om det han ble gift med den samme Marie Olsen, som melte utflytning samtidig med han.

I brevet fra slekta i Amerika står det at Marie Olsen kommer fra Odalen. Det står ingen sted i kirkeboken under utflyttede at de skal til Amerika.

Derimot står det i kirkeboken at en annen av Oles søsken, Mathea Knutsdatter, født 25.01.1856 reiste til Amerika april 1886.

Ole hadde en eldre bror, Knut som også utvanderet til Amerika.

Han fant vi ikke i kirkeboken.

Forøvrig var det Knut som sponset turen til Ole.

Oles yngre bror, Thorvald meldte utflytting til Amerika 1897 men han reiste ikke.

Er det noen som har muligheter for å sjekke i 'kirkebøkene' for om eventuelt finne ingåtte gifte og eventuelt dåp for 'mine'

Håper på posetiv tilbakemelding, Hilsen Trond.

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: ønsker hjelp, ekteskap inngått omkring 1886, Oslo-Asker

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 9. april 2006 kl. 17.18

med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Svar

Gå tilbake til «Asker og Bærum - ukjent kommune»