Hei.
Etterlyser Niels Taraldsen født 24.05.1766 på Østensboe eie (Haugaasdalen) i Øiestad sogn (ved Arendal) av foreldrene Tarald Nielsen og Else Margrethe Christensdr.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630474.jpg
Dåpsinnførslen omfatter de 3 linjene nede på høyre side ovenfor siste avsnitt og lyder: ... . Tarral Nielsen Østensboe eie, q de Else Xtensdt. deres søn Niels, fød d. 24 maii. Test: Xstopher Nielsen Østensboe, Xten Jacobsen Hameren, Jacob Xtensen ibid. q Maren Nielsdt. Østensboe eie, pige Ragnild Nielsdt. ibid.
I skifte av 21,03.1809 etter Else Margrethe Christensdr (flyttet til Espenes, Fjære sogn) nevnes: Niels Taraldsen, 44aar, siges at være gift øster i Aggershuus stift.
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24285/206 Fol. 197a.
Jeg finner ikke denne Nils i folketellingen 1801. Kjenner heller ikke navnet på kona hans eller eventuelle barn.
Jeg sliter med denne, og prøver her på forumet om noen kan ha innspill.
Med hilsen Finn.
Hvor ble det av Niels Taraldsen og etterkommerne?
Moderator: MOD_Akershus
-
- Sted: NÆRBØ
Re: Hvor ble det av Niels Taraldsen og etterkommerne?
Hei, jeg har IKKE opplysninger om Niels Taraldsen. Jeg lurer på om du Finn har funnet ut når og hvor moren Else Margrethe ble gravlagt. Ifølge skiftet (1809) dødde hun sist i desember forrige år (1808).
Har lett i alle kirkebøker under Arendal, Grimstad og Lillesand.
(Niels Taraldsens søster Marte gift med Ole Evensen var min kones 3-tip-oldemor)
Mvh
Martin T Edland
Har lett i alle kirkebøker under Arendal, Grimstad og Lillesand.
(Niels Taraldsens søster Marte gift med Ole Evensen var min kones 3-tip-oldemor)
Mvh
Martin T Edland
- Leif Bjørn Mathiesen
- Sted: FJERDINGBY
Hvorfor har du denne etterlysningen i Akerhus 

Mvh
Leif B.
Leif B.
-
- Sted: NÆRBØ
Hei !
Jeg ønskte å henvende meg direkte til Finn Haugaasdal siden jeg antar at han kanskje har opplysningene jeg er ute etter - jeg fant det derfor ikke unaturlig å henvende meg til ham gjennom en av hans etterlysninger. Nå i etterkant ser jeg at jeg kanskje skulle startet en ny etterlysning under Arendal eller tatt det med Finn som en privat melding. Beklager !
Mvh
Martin T Edland
Jeg ønskte å henvende meg direkte til Finn Haugaasdal siden jeg antar at han kanskje har opplysningene jeg er ute etter - jeg fant det derfor ikke unaturlig å henvende meg til ham gjennom en av hans etterlysninger. Nå i etterkant ser jeg at jeg kanskje skulle startet en ny etterlysning under Arendal eller tatt det med Finn som en privat melding. Beklager !
Mvh
Martin T Edland
Jeg leter etter en Niels Tarvolsen som var far til Anders Nielsen f. 1798 i Høland Akkershus.
lenke
Han var en soldat fra Frederichstad, men han og Gunild Ammundsdatter viet ikke.
Kan det være samme mann?
Det er en Niels Tarvaldsen som viet Helvig Tellefsdatter 29 Jan 1804 i Høland Akkershus
lenke
Jeg kan ikke lese alt her og kan ikke se hvor han komme fra men jeg synes at det er skrivet soldat? Det er en Niels Taraldsen på Steenersbye i 1801, men han er ikke soldat.
lenke
mvh Kristine
lenke
Han var en soldat fra Frederichstad, men han og Gunild Ammundsdatter viet ikke.
Kan det være samme mann?
Det er en Niels Tarvaldsen som viet Helvig Tellefsdatter 29 Jan 1804 i Høland Akkershus
lenke
Jeg kan ikke lese alt her og kan ikke se hvor han komme fra men jeg synes at det er skrivet soldat? Det er en Niels Taraldsen på Steenersbye i 1801, men han er ikke soldat.
lenke
mvh Kristine
- Gunnar Østegården
- Sted: Sverige
Jeg kan ikke svare på om dette er den samme Nils Torvaldsen.
Men:
Gunhild Amundsdatter f. 1765 bodde på Holteplassen under Rakkestad i 1801. Hun er datter til Amund Hansen Fet u Auten (1731 - 1773) og Anne Halvorsdatter Borgersrud (1734 - 1801).
Nils Taraldsen f. 1779 ble g m Helvig Tollefsdatter Strand f ca. 1774. Helvig var enke etter Kristian Olsen Holm på Halvorsrud under Strand. Nils var fra Basmoen og var sønn til Tarald Nilsen Bunes (1758 - 1809) og Anne Kristiansdatter Stenersby (1759 - 1812).
(Min kilde er bygdeboka for Høland.)
Mvh Gunnar.
Men:
Gunhild Amundsdatter f. 1765 bodde på Holteplassen under Rakkestad i 1801. Hun er datter til Amund Hansen Fet u Auten (1731 - 1773) og Anne Halvorsdatter Borgersrud (1734 - 1801).
Nils Taraldsen f. 1779 ble g m Helvig Tollefsdatter Strand f ca. 1774. Helvig var enke etter Kristian Olsen Holm på Halvorsrud under Strand. Nils var fra Basmoen og var sønn til Tarald Nilsen Bunes (1758 - 1809) og Anne Kristiansdatter Stenersby (1759 - 1812).
(Min kilde er bygdeboka for Høland.)
Mvh Gunnar.
Mange takk Gunnar,
Jeg har sendt deg en PM. Jeg må lese alt du har sendt meg først.
mvh Kristine
Jeg har sendt deg en PM. Jeg må lese alt du har sendt meg først.
mvh Kristine