Guri Knudsdatter Skålevik, Oddernes

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Vest-Agder

Svar
16158
Sted: HØVIK

Guri Knudsdatter Skålevik, Oddernes

Legg inn av 16158 » 26. april 2008 kl. 14.51

Er det noen som kan fortelle meg hvem som var Guri Knudsdatter foreldre?

Hun ble født ca 1776 fra Tveit.
Gift 23 okt 1797 med Nils Jonson Skaalevik (1772-1834) og døde 36 år gammel , 29 juni 1812, på Skaalevik i Oddernes. Nils var los og gårdbruker.

Med vennlig hilsen
Unni Sejersted

gj05538
Sted: MANDAL

Re: Guri Knudsdatter Skålevik, Oddernes

Legg inn av gj05538 » 30. april 2008 kl. 2.45

Hallo :)

I boken "Flekkerøy i eldre og nyere tid" av R.M. Rudolfsen, utgitt av Flekkerøy Historielag, står det at Guri Knudsdatter sannsynligvis var fra Timenes. Det kan jo stemme siden det er en Ellev Timenæs, Kristiansand, som forlover ved vielsen. Det finnes en Knud Knudsen Timenes som opptrer som fadder i en barnedåp i Tveit i 1794 (dåp 1 nov 1794, foreldre Ole Jensen Thimenes og Signe Osmundsdatter), men om han eventuelt er far eller bror til Guri, er vanskelig å si. Da må du nesten finne begravelsen på ham og håpe at alderen er oppgitt og kan gi et pekepinn. Det finnes også noen Knudsdøtre på Timenes i FT1801, mulig slekt av Guri.

Jeg har dessverre ikke mer hjelp å gi, for Tveit er vrient område pga manglende kirkebøker. Har selv slekt jeg ikke finner dåp og foreldre på der pga manglende kb. Jeg har gått gjennom dåper 1775-1776 i omliggende områder, for det hendte barn ble døpt "over grensene", men jeg fant ikke Guri verken i Oddernes, Krsand eller Vestre Moland.

Får håpe noen andre har mer informasjon til deg :)

Med vennlig hilsen
Linda

Svar

Gå tilbake til «Kristiansand distriktet - ukjent kommune»