Peder Embretsen, enkemand fra Findmarken
Moderator: MOD_Hedmark
Peder Embretsen, enkemand fra Findmarken
Peder Embretsen, "enkemand fra Findmarken, gifter seg i Kvikne i Gudbrandsdalen i 1811
med Berte Pedersdtr. Melbyebrenden.
Hvor var Peder Embretsen fra?
Jeg har undersøkt Finnmark fylke, der finner jeg han ikke. Kan han være fra det vi i dag kaller Finnskogen?
med Berte Pedersdtr. Melbyebrenden.
Hvor var Peder Embretsen fra?
Jeg har undersøkt Finnmark fylke, der finner jeg han ikke. Kan han være fra det vi i dag kaller Finnskogen?
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Re: Peder Embretsen, enkemand fra Findmarken
Når skal denne Peder være født?
Det er ukjent når Peder Embretsen er født. Jeg har ikke funnet begravelsen hans innført i kirkeboken i Fron, der han giftet seg i 1811. Han fikk flere barn i Kvikne i tiden fra 1811 til
1830. Dessuten var han jo enkemann da han kom til Kvikne. Han bør derfor være født i tiden 1760 til 1780, pluss minus.
1830. Dessuten var han jo enkemann da han kom til Kvikne. Han bør derfor være født i tiden 1760 til 1780, pluss minus.
- Arild Jarle Kompelien
Et lite tips. Siden han var enkemann, er det stor sjanse for at første jente i det nye ekteskapet ble kalt opp etter hans forrige kone. Hvis han fikk jente - hva het den første?
Jeg har med utgangspunkt i Ft. 1801 og fødsler 1790-1810, sett på kandidater i dagens kommuner Våler og Åsnes, men finner ingen som virker sannsynlig. Med tanke på Finnskogen var det bare en som kunne virke aktuell, men den kona han hadde 1801 levde til 1834.
Termen Finnmarken trenger ikke bare bety fylket Finnmark eller Finnskogen. Muligens kan det også ha blitt brukt om andre steder som lå avsides i forhold til "sentrum" i soknet.
Jeg har med utgangspunkt i Ft. 1801 og fødsler 1790-1810, sett på kandidater i dagens kommuner Våler og Åsnes, men finner ingen som virker sannsynlig. Med tanke på Finnskogen var det bare en som kunne virke aktuell, men den kona han hadde 1801 levde til 1834.
Termen Finnmarken trenger ikke bare bety fylket Finnmark eller Finnskogen. Muligens kan det også ha blitt brukt om andre steder som lå avsides i forhold til "sentrum" i soknet.
- Arild Jarle Kompelien
Glemte en annen mulighet. Det kan tenkes at Peder hadde med seg barn fra det forrige ekteskapet, og at disse blir konfirmet i Kvikne. Det kan da hende at presten har ført hvor de er født. Tror jeg ville sjekket konfirmanter med far Peder Embretsen.
Takk for tipsen.
Det ser ikke ut som om Peder hadde med seg noen barn da han kom til Kvikne.
Jeg har sjekket FT 1865 for N Fron, ingen der med farsnavn Peder er født i aktuelle distrikt.
Barn født i Kvikne er 1. Engebret f. 1814, 2. Anne f. 1819, 3. Peder f. 1820, 4. Beret f. 1823.
Det ser ikke ut som om Peder hadde med seg noen barn da han kom til Kvikne.
Jeg har sjekket FT 1865 for N Fron, ingen der med farsnavn Peder er født i aktuelle distrikt.
Barn født i Kvikne er 1. Engebret f. 1814, 2. Anne f. 1819, 3. Peder f. 1820, 4. Beret f. 1823.
- Arild Jarle Kompelien
Jeg ville likevel ikke latt konfirmantlistene være uprøvd, de er da også raske å gå gjennom.
Det er lenge siden jeg har drevet med dette spørsmålet. Flere undersøkelser har gitt noen opplysninger til.
Konfirmasjonslistene for Fron i det aktuelle tidsrommet er gjennomgått. Det er ingen barn fra Peder Embretsens første ekteskap som er konfirmert i Fron.
Men jeg har funnet flere barn fra hans andre ekteskap. I tillegg til de allerede nevnte ovenfor er:
En Peder født 1812, døde sikkert som barn, før neste Peder ble født i 1820.
Ei Embjør født i 1827 (oppkalt etter sin mormor).
Ei Edericha født i 1817 (første jente i hans andre ekteskap, muligens oppkalt etter hans første kone). Edericha er et veldig uvanlig navn og ikke brukt i Gudbrandsdalen, kan dette navnet være et spor å gå etter?
Konfirmasjonslistene for Fron i det aktuelle tidsrommet er gjennomgått. Det er ingen barn fra Peder Embretsens første ekteskap som er konfirmert i Fron.
Men jeg har funnet flere barn fra hans andre ekteskap. I tillegg til de allerede nevnte ovenfor er:
En Peder født 1812, døde sikkert som barn, før neste Peder ble født i 1820.
Ei Embjør født i 1827 (oppkalt etter sin mormor).
Ei Edericha født i 1817 (første jente i hans andre ekteskap, muligens oppkalt etter hans første kone). Edericha er et veldig uvanlig navn og ikke brukt i Gudbrandsdalen, kan dette navnet være et spor å gå etter?