Østre Greverud gård

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Brukeravatar
dn17384
Sted: KRÅKSTAD

Østre Greverud gård

Legg inn av dn17384 » 13. november 2008 kl. 22.33

Ønsker bilder fra en husmannsplass som lå under østre Greverud gård. Det var Fam. Tjærnes som eide gården på 1960 tallet. Huset brant ned i 1971 og jeg ønsker bilder fra det hvis noen har??? Det var første skolen i Oppegård.
Med vennlig hilsen Camilla

Siri Madeleine Rutledal Iversen
Sted: SVARTSKOG

Re: Østre greverud gård

Legg inn av Siri Madeleine Rutledal Iversen » 8. desember 2008 kl. 23.11

Da skal du ta en kikk på heftet Greverudgårdenes historie av Willy Østberg, utgitt 1997. Biblioteket skaffer den for deg eller du tar en tur til Kolbotn og får kjøpt det på Oppegård bibliotek. Da kan du samtidig spørre etter Oppegård historielags kalender fra 1992 som har tema husmannsplasser (nesten som en liten bygdebok).

Hvilken plass er du spesielt ute etter?

Brukeravatar
dn17384
Sted: KRÅKSTAD

Legg inn av dn17384 » 10. desember 2008 kl. 13.01

Plassen het/ble kalt boligen eller fattighuset. Den lå litt nedenfor gården. Det var en husmannsplass i 2 etg. Og har hørt at huset var den første skolen på Oppegård.
Med vennlig hilsen Camilla

Siri Madeleine Rutledal Iversen
Sted: SVARTSKOG

Legg inn av Siri Madeleine Rutledal Iversen » 20. desember 2008 kl. 10.50

I følge Willy Østbergs hefte "Greverud gårdenes historie" fra 1997 er ikke Fattigboligen en husmannsplass, men en bolig for fattige og hjemløse. Huset sto ferdig i 1872 for å huse fattigfolk som ellers ville bli satt på legd på gårdene. Men i følge Østberg ser det ut til at huset ikke ble brukt etter hensikten da det i stedet er losjerende jernbanearbeidere som bor der ved folketellingen 1875. Til slutt står det at Fattigboligen etterhvert gikk over til å bli vanlig utleiebolig før det brant.

Skolehistorisk må vi skille mellom Oppegård som sogn/kommune og Oppegård som stasjonsområde, den eldste skolen i Oppegård sogn/kommune var Bålerud (nåværende Solheim grendehus) på Svartskog fra 1863. I området ved Oppegård stasjon er Fattigboligen den eldste, 1872-1890. Dette kan du lese om i heftet Oppegård skolehistorie 1739-1925 av Bjørn Kihl Bødtker, utgitt 2004.

Men du spurte egentlig etter bilde! Jeg har bare sett bilder av Gamle Greverud skole fra dette området av kommunen, men skal være på utkikk etter bilde av Fattigboligen. Om du kontakter meg på [email protected] skal jeg sette deg i forbindelse med folk som jeg tror kan hjelpe deg med det.

Svar

Gå tilbake til «Oppegård»