Etterlysning av min mormor Kristina sin far.
Moderator: MOD_Hedmark
Etterlysning av min mormor Kristina sin far.
Jeg søker min mormor`s far? Mormor Kristina Maria f. 20.10. 1900 i Maståsen. Östmark. Sverige.
Moren var Mathilda Olsdotter f. 16.05. 1881 i Grue.
Mathilda giftet seg med Vilhelm Persson og de fikk 12 barn sammen ? at Mathilda hadde min mormor fra før.
Vet noen hvem som er barnefaren til Kristina? (står ikke oppført i födselboken)
Hilsen
Per
Moren var Mathilda Olsdotter f. 16.05. 1881 i Grue.
Mathilda giftet seg med Vilhelm Persson og de fikk 12 barn sammen ? at Mathilda hadde min mormor fra før.
Vet noen hvem som er barnefaren til Kristina? (står ikke oppført i födselboken)
Hilsen
Per
- Kari Sandberg
- Sted: HAMAR
Re: Etterlysning av min mormor Kristina sin far.
Har du sjekket hva det står når Kristina Maria gifter seg/konfirmeres ?
Både konfirmasjon og giftermålet er stefaren Vilhelm oppgitt som far.
- Kari Sandberg
Kanskje Vilhelm er hennes biologiske far. Når ingen annen far er nedtegnet, blir det ikke mulig å finne ut noe mer.
Nei dette blir nok ei nøtt. Vilhelm er ikke faren. Kristina fikk også noen penger, gitt av sin far. Vet ikke om barnefaren er svensk eller norsk eller. Har hørt et navn en gang " Erik på Fjell" eller " Fjell-Erik". Takk skal du ha som prøver.
- Kari Sandberg
Når biologisk far ikke er nevnt hverken ved dåp, konfirmasjon eller vielse, blir det ingen mulighet for å finne noen dokumentasjon på far - med mindre det ble en bidragssak av det, og det skjedde vel i så fall i Sverige. Vet ikke hvordan det var i Sverige dengang når det gjelder rettigheter for barn født utenfor ekteskap /bidragssaker.
Her i Norge ble det noen ganger reist bidragssaker, men først fra 1917 fikk barn født utenfor ekteskap samme rettigheter som barn født i ekteskap.
Her i Norge ble det noen ganger reist bidragssaker, men først fra 1917 fikk barn født utenfor ekteskap samme rettigheter som barn født i ekteskap.
Takk skal du ha. Har vært på arkivet i Karlstad, men ingen saksdokumenter. Det kan ha vært en overenskomst dem imellom. Eneste håpet er nok at noen sitter på opplysninger.
- Kari Sandberg
Men hvis noen sitter på opplysninger, som du sier, vil det jo bare være rykter. Så lenge man ikke har dokumentasjon, vil det dessverre være et dødfødt prosjekt.
Jeg ser den. Vet det er små sjanser for treff, men fikk barnefaren ny familie, kan noen der ha dokumentasjon av evnt. pengeoverføringer etc. i gamle papirer.