Legg inn
av dn30257 » 18. august 2013 kl. 13.02
Jeg er uenig i at dette bør flyttes til etterlysninger i Sverige Odsdgeir.
Denne Ole Arnesen på Badstuknappen var i følge en artikkel i Finnkultur nr. 2 2008 døpt 13. november 1768 i Våler av foreldrene Arne Knutsen (f. 1725) gift 1749 med Berte Olsdatter som var på Lunde da de giftet seg. Ole døde i 1834.
Hvor Hfl. i Dalby hadde det fra at han var en norsk "finne" er vanskelig å forstå, siden hans far ikke ser ut for å være av finsk herkomst, men hans mor Berte, kan etter mitt syn godt ha vært finsk.
Under "Bouppteckningen" 31. januar 1812 kommer det også frem at han hadde en yngre bror i Aspberget som også het Ole. (Det bør være en "eldre" bror - for jeg finner bare en til i denne familien med det samme navet og han ble døpt 4. februar 1753). Ole Arnesen på Badstuknappen var bla. skredder og han gikk under navnet "Gistingen". Gisti, eller Torkildsby ligger i Våler.
Oles kone Karen Danielsdatter var vel av den finske slekten Muhoinen, men Ole tror jeg var norsk i sin farslinje - om ingen har noe som viser noe annet. Da Karen (som var eldre enn Ole) døde, giftet han seg på ny og flyttet da til Storberget.
Hans mor Berte Olsdatter har jeg prøvd å finne utav hvem var, men jeg finner for mange med samme navn, og jeg har ikke klart å skille disse (mulig andre har svar på hvem hun var?).
Ps. Foreldrene Arne og Berte bodde på Snarol, men da de fikk sitt siste barn Arne i 1771 bodde de på Torkildsby, og det er vel derfra navnet Gistingen kommer fra. Om han blant menge gikk under navne Gistingen, så gikk han også under navnet "Knappmannen".
Mvh, Morten Nasch Sandvold