IMPORT AV DATA
Moderator: MOD_Slektsprogrammer
- Willy Normann Hauge
- Sted: LEKNES
IMPORT AV DATA
Kan man importre data fra regneark og gjøre dem til gedcom-fil?
Regnearket har kolonner for navn, adr. postnummer, fødselsdato
mvh
Willy Hauge
Regnearket har kolonner for navn, adr. postnummer, fødselsdato
mvh
Willy Hauge
- Otto Jørgensen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: IMPORT AV DATA
De fleste slektsprogram kan importere Excel til sin program.
Tema har foresten nettopp vært diskutert på DA http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... g=32#anker
Tema har foresten nettopp vært diskutert på DA http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... g=32#anker
Otto Jørgensen https://otjoerge.wordpress.com/
-
- Sted: TRANBY
Hei
jeg er ikke kjent med et eneste program som kan IMPORTERE strukturert slektsinformasjon direkte fra MS Excel laget av en bruker. Enkelte kan kanskje eksportere til MS Excel.
Bakgrunnen for dette er at det ikke er noe program som kan lukte seg fram til hvilke feltnavn og sammenhenger du har brukt i ditt Excel ark.
Mvh
Ole Bjørn
jeg er ikke kjent med et eneste program som kan IMPORTERE strukturert slektsinformasjon direkte fra MS Excel laget av en bruker. Enkelte kan kanskje eksportere til MS Excel.
Bakgrunnen for dette er at det ikke er noe program som kan lukte seg fram til hvilke feltnavn og sammenhenger du har brukt i ditt Excel ark.
Mvh
Ole Bjørn
Hei Willy
Det bør ikke være så altfor vanskelig å eksportere disse fire "data-kolonnene" fra Excel til Gedcom eller til et slektsprogram. Men det jeg lurer på er om du har noen slektsskap/relasjoner i regnearket ditt (mor, far, barn etc)? Eventuelle relasjoner bør du også få meg deg videre.
Når det gjelder innspillet til Otto Jørgensen tror jeg det må være en missforståelse. Jeg kjenner ikke til noen slektsprogram som har en direkte-import fra Excel eller andre regneark.
Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland
Det bør ikke være så altfor vanskelig å eksportere disse fire "data-kolonnene" fra Excel til Gedcom eller til et slektsprogram. Men det jeg lurer på er om du har noen slektsskap/relasjoner i regnearket ditt (mor, far, barn etc)? Eventuelle relasjoner bør du også få meg deg videre.
Når det gjelder innspillet til Otto Jørgensen tror jeg det må være en missforståelse. Jeg kjenner ikke til noen slektsprogram som har en direkte-import fra Excel eller andre regneark.
Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
For å tilfredstille Haaland, kan jeg vel si at jeg var litt unyansert.
Jeg sa De fleste slektsprogram kan importere Excel til sin program Jeg sa ikke noe om mengden av data som kan importeres eller relasjoner. Ellers så viste jeg til en debatt i DA hvor Haaland selv har hatt en rekke innlegg knyttet til et bestemt program.
Jeg sa De fleste slektsprogram kan importere Excel til sin program Jeg sa ikke noe om mengden av data som kan importeres eller relasjoner. Ellers så viste jeg til en debatt i DA hvor Haaland selv har hatt en rekke innlegg knyttet til et bestemt program.
Til Jørgensen
Jeg kjenner desverre ikke til noe slektsprogram som kan importere informasjon fra MS Excel, hverken lite eller mye data. Kan du opplyse om et par slektsprogram som automatisk kan lese inn litt data fra Excel?
Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland
Jeg kjenner desverre ikke til noe slektsprogram som kan importere informasjon fra MS Excel, hverken lite eller mye data. Kan du opplyse om et par slektsprogram som automatisk kan lese inn litt data fra Excel?
Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland
I mangel av respons fra Jørgensen eller andre, regner jeg med at vi kan konkludere at ingen slektsprogram automatisk kan importere data fra MS Excel direkte, hverken lite eller mye data.
Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland
Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Som svar så ligger det i nåværende versjon en mulighet, men da den fortsatt testes, slippes ikke alle til i fare for at en feil kan ødelegge data som brukeren alt har.
Så mitt tidligere var som tidligere nevnt noe upresist. Dette er funksjon som ligger i hjelpeprogrammet til BK5.
Dermed er dette en eksisterende funksjon som eksisterer og har gjordt det i mange år.
Så mitt tidligere var som tidligere nevnt noe upresist. Dette er funksjon som ligger i hjelpeprogrammet til BK5.
Dermed er dette en eksisterende funksjon som eksisterer og har gjordt det i mange år.
Hmmm, la meg se om jeg forstod dette.
BK5 har en funksjon i hjelpeprogrammet som har eksistert i mange år og nåværende versjon har en mulighet for direkte import av data fra MS Excel , men som fortsatt testes og som ikke alle har i fare for å ødelegge eksisterede data?
Så da har altå BK en slik funksjon - da er det avklart.
Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland
BK5 har en funksjon i hjelpeprogrammet som har eksistert i mange år og nåværende versjon har en mulighet for direkte import av data fra MS Excel , men som fortsatt testes og som ikke alle har i fare for å ødelegge eksisterede data?
Så da har altå BK en slik funksjon - da er det avklart.
Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Feil
BK5 har funksjonen for alle brukere av BK5.
Funksjonen er ikke åpen og tilgjengelig i BK6, da den testes i BK6.
BK5 har funksjonen for alle brukere av BK5.
Funksjonen er ikke åpen og tilgjengelig i BK6, da den testes i BK6.
-
- Sted: TRANBY
Otto
dette bør du forklare nærmere.
Jeg nekter å tro at BK uten reservasjon om formatet på informasjonen lagt inn i MS Excel kan importere dette som f.eks. familier med giftemål etc som BK forstår som giftemål.
Kanskje er det slik at MS Excel filer kan adresseres som dokumenter med tilleggsinformasjon?
Ole Bjørn
dette bør du forklare nærmere.
Jeg nekter å tro at BK uten reservasjon om formatet på informasjonen lagt inn i MS Excel kan importere dette som f.eks. familier med giftemål etc som BK forstår som giftemål.
Kanskje er det slik at MS Excel filer kan adresseres som dokumenter med tilleggsinformasjon?
Ole Bjørn
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Jeg henviser til tidligere svar i tråden. Det er ikke snakk om direkte XLS fil men fil fra Excel eller andre og med sine begrensninger.
Jeg sa heller ikke at alle data ble importert.
Jeg sa heller ikke at alle data ble importert.