Stedsnavn i Legacy

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Geir Arne Granviken
Sted: HYGGEN

Stedsnavn i Legacy

Legg inn av Geir Arne Granviken » 31. mars 2017 kl. 20.26

Jeg har tatt frem TMG 9.05 og Legacy 8 igjen etter et pars års opphold. Av nysgjerrighet hadde jeg imidlertid også lyst til å prøve noe nytt, og når jeg så kompetente personer snakke pent om Heredis, anskaffet jeg meg dette. Men da jeg prøvde å importere en GED-fil fra Legacy, ble det bare tull og tøys med stedsnavn i Heredis.

Så før jeg eventuelt skulle gå over til noe annet, skjønner jeg at jeg må få alt på stell i stedsregistret i Legacy, for å gjøre det i stand til å produsere en brukbar GED-fil. Regner dessuten med å beholde Legacy som "hovedkvarter" for slektsdataene inntil videre, så jeg bør jo uansett få orden på dette.

Og da lurer jeg på hvordan man skal strukturere stedsnavnene i Legacy. I motsetning til TMG, hvor man har felt for sted, by, kommune, fylke etc., er det jo bare ett felt i Legacy, hvor alt skal inn på én linje. Når jeg da har alt fra "Røyken kirke, Røyken, Buskerud" til bare "Christiania" i registeret, så skjønner jeg jo at det blir bare rør når dette skal importeres til et system som deler opp stedsdataene i flere felt!

Er nøkkelen å bruke flere kommaer i feltet, selv om en bare har et bynavn for eksempel, på denne måten:

,Christiania,,

eller

,,Telemark,

Hvor mange kommaer (for å representere datafelt), skal det i så fall være? Jeg har prøvd å lete litt her og på nettet ellers, men blir litt forvirret, for de mest utfyllende stedsangivelsene rommer jo både bruk, gård, sokn, prestegjeld, fylke, og land. Så antallet felter for at dette skal bli korrekt importert i et slekstprogram med mer strukturerte stedsbeskrivelser er jeg veldig usikker på.

Mvh Geir A.

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: Stedsnavn i Legacy

Legg inn av dn18596 » 31. mars 2017 kl. 23.36

Jeg bruker følgende format i "Sted": gård, kommune, fylke, land.
Så om jeg bare vet Oslo så blir det ", , Oslo, Norge"
Elstad i Ullensaker: "Elstad, Ullensaker, Akershus, Norge"
Og jeg bruker dagens navn så kartfunksjonen kan finne koordinatene.

Om du sorterer stedregistret med Fylke, Kommune, gård, land, går det raskt å gjøre justeringer og samtidig få koordinatene.

Som "Kort stednavn" bruker jeg det jeg vil se i rapportene.

Bare "Oslo" eller "Elstad i Ullensaker, Akershus". Her har du alle muligheter til å være kreativ.

Har du amerikanske personer så kontrollerer Legacy att det er et county med det navn du angir i delstaten.

Mvh
Niels

Geir Arne Granviken
Sted: HYGGEN

Re: Stedsnavn i Legacy

Legg inn av Geir Arne Granviken » 2. april 2017 kl. 9.46

Takk for svar! Da er det altså slik jeg begynte å fundere på. Jeg gjorde for øvrig en liten import-test igjen, etter å ha omstukturert en håndfull av stedsnavnene i Legay, og det så ut til å resultere i korrekt import til Heredis. Så da har jeg en liten jobb igjen med resten av stedsregisteret! :-)

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»