Geni Verdenstre

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Synøve Svendsen

Geni Verdenstre

Legg inn av Synøve Svendsen » 5. februar 2017 kl. 12.07

Hei! Verdenstre er sikkert en god ide. Men hva med feil? Hvordan få rettet opp det? Har nå i løpet av kort tid funnet feil på to familiers slektstrær. Feilene finnes også på flere web-sider hvor disse slektstrærne er lagt ut. Dessverre!
Så her gjelder det jammen å være skeptisk og kritisk til det man finner.
Hilsen Synøve S

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Sted: Sverige

Re: Geni Verdenstre

Legg inn av Gunnar Østegården » 6. februar 2017 kl. 11.30

Veldig interessant!
Jeg har selv foreslått et tilsvarende opplegg på Dis-treff, og med mulighet for nesten hvemsomhelst til å redigere i databasen, omtrent slik som det fungerer på Wikipedia idag.

Jeg skulle jo tru at et system med rimelighetskontroll av alle opplysninger i databasen kan luke ut i alle fall noen av de aller mest åpenbare feilene som finnes i slektssider ute på nettet.
Det finnes jo faktisk en rimelighetskontroll i mitt lille slektsprogram, Brothers Keeper. Det er et aldeles utmerket verktøy. Jeg skulle tro at Geni kan klare en slik kontroll minst like godt.

Antagelig blir vi i framtida nødt til å forsøke å spille på lag med Geni, tror jeg, enten vi liker det eller ei.

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 6. februar 2017 kl. 15.23

En generell kommentar til Gunnar Østegården og andre brukere av BK.

Det skjer stadig forbedringer i Brothers Keeper slik at man bør oppdatere seg til siste versjon innen 7.2 om man har eldre utgaver.
Sist redigert av Otto Jørgensen den 6. februar 2017 kl. 16.28, redigert 1 gang totalt.

gj26085
Sted: Nittedal

Legg inn av gj26085 » 20. februar 2017 kl. 19.10

Hei!

Jeg har brukt Geni over en lengre tid, og irritert meg grønn over alle feilene jeg finner.
Men hvis vi ikke tar tak i dem og retter dem, vil de bli duplisert på nytt og på nytt.
Så jeg har bruker der og ser på det som en dugnad (norsk fenomen?) å prøve å rydde opp.
De som er "Curators" / Kuratorer, er meget behjelpelige og vennlige. Hvis noe har slått sammen to familier (søskenbarn med mange like navn f.eks.) så er det behjelpelige med å reversere prosessen.
Det man må passe på er at dato formatet er standard på engelsk. Dvs man må endre til norsk slik at ikke måned kommer først. Dette i seg selv har skapt feil som også tar tid å få rettet opp.
Videre bør vi også se på FamilySearch.org at verdenstreet der også stemmer mest mulig.
I tillegg har jeg mange slektninger som bruker MyHeritage.com. De må jeg også fortelle om feil de har kopiert som de bør rette opp. Så slektsforsknig for meg har blitt mere dugnad enn forskning så langt.
Håper vi kan få ryddet opp i Geni etterhvert.

Mvh,
Johannes

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»