Program egnet for flere gårdshistorier

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Brukeravatar
gj11703
Sted: KYRKSÆTERØRA

Program egnet for flere gårdshistorier

Legg inn av gj11703 » 2. april 2016 kl. 22.20

Jeg jobber for tiden med å skrive av diverse kilder fra 1600-tallet, som dekker et helt prestegjeld. Jeg ønsker å legge inn dette i et program, men "problemet" ligger i at de aller fleste individene (spesielt til å begynne med) ikke kan linkes til andre personer - kun til gården/plassen. Jeg er derfor ikke ut etter et klassisk slektsprogram. Etter hvert som jeg fyller på med informasjon, vil flere og flere kunne knyttes sammen, men jeg ser for meg at det uansett blir mange enkeltpersoner.

Hensikten med arbeidet er at informasjonen kan sorteres på gårdene, og brukes som grunnlag til gårds- og slektshistorie for hver enkelt gård. Noe a la registrering i forbindelse med ei bygdebok.

Hvilke program kan takle dette best?
(Jeg bruker ingen programmer fra før, og har ingen preferanser i noen retning)

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Program egnet for flere gårdshistorier

Legg inn av Paul Johan Hals » 2. april 2016 kl. 22.46

Jeg vet ikke om vi tenker likt, men det programmet jeg bruker (Legacy) og sikkert de fleste andre har muligheten til å sette opp liste over stedsnavn og videre velge et stedsnavn og få ut liste over hvilke personer som er knyttet til dette stedsnavnet. Når jeg registrerer en person, bruker jeg stedsnavnet på et så lavt nivå som mulig. Gjerne bruksnavn, men vanligvis er det gårdsnavn. Eksempelvis for meg selv: Bjerke, Langenes, Øksnes, Nordland, Norge. Da har jeg bruk, gård, kommune, fylke, Land.

Mvh Paul

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 3. april 2016 kl. 0.04

Med det norske programmet Embla skal det være mulig å lage gårdshistore i tillegg til slektshistorie iflg. programbeskrivelsen. Jeg har aldri prøvd programmet.

http://www.embla.no/Content/FTLink
Mvh
Leif B.

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 3. april 2016 kl. 13.09

Nye Disgen 2016 som ble sluppet denne uken (samt Disgen 8.1d) har nok støtte for mye av det ønskede.

For hver gård kan det koples først og fremst koordinater men også fritekst og et bilde.

Man kan lage presentasjoner som tar utgangspunkt i en gård eller alle gårder i en forsamling eller en kommune eller fylke eller om man har plass, for hele verden om så er :-D

Videre støtter Disgen eksport til KML-format for visning i Google earth, samt at det i programmet støtter kartfunksjoner og kan plotte hvor gården ligger om man har importert et kart med rett koordinat. Svensk kart er innebygget.
Hittili har det vært litt tricky å få støttet norsk kart. Men om det er interesse for det burde det kunne la seg gjøre å invitere over ansvarlig for kartfunksjonen.

For noen kanskje en ulempe.

Disgen er et foreningsmedlemsskapsprogram, dvs. forutsetter medlemsskap i Föreningen DIS, visstnok pga. svenske skatteregler.

Hilsen en av to faddere for Disgen i Norge.

Om du ønsker mer opplysning, send privat melding

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 3. april 2016 kl. 15.00

Kan se ut som du er ute etter noe lik det her:

http://tilsett.hivolda.no/ak/BSS/Busetnadssoge.html
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
gj11703
Sted: KYRKSÆTERØRA

Legg inn av gj11703 » 3. april 2016 kl. 15.03

Takk for gode tips alle sammen!

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 4. april 2016 kl. 23.32

Arild skrev:Kan se ut som du er ute etter noe lik det her:

http://tilsett.hivolda.no/ak/BSS/Busetnadssoge.html

Er dette "i live" fortsatt?
Det er jo veldig lenge siden noe av det ble oppdatert?

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 5. april 2016 kl. 0.17

Jeg vet ikke, men det er mer et program for profesjonelle eller kommuner. Jeg var på et møte i Trondhjem der dette ble presentert den gangen det var nytt for over 10 år siden. Da antydet Kielland at det ville komme på en 40 000 kroner.
De siste 10 årene har de brukt dette programmet både for Sulasoga og i bygdebøkene for Haram på Sunnmøre.
:) Tore

Johan Arthur Hansen
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 5. april 2016 kl. 10.23

Ja, det er en egen rapport i Embla som heter Gårdshistorie og med de mange stedsnavnsmalene i Embla er det bl.a en som går på gårds og bruksnr. og da vil du få alle med som har bodd på det spesifikke gårds eller bruksnr. Om den dekker ditt behov er mer usikkert. Har Embla, men har aldri brukt den rapportmuligheten.
Mvh. Johan Arthur Hansen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 5. april 2016 kl. 10.37

Tore skrev:De siste 10 årene har de brukt dette programmet både for Sulasoga og i bygdebøkene for Haram på Sunnmøre.

Tja....

Det er dette som er i bruk for den "gamle" delen av Haram og som ikkje er komt ut ennå.

For den nye delen av Haram (Frå gamle Borgund) er det Randi Ingunn Selnes som skriver bøkene og eg må sei at eg absolutt foretrekker den varianten hun bruker istaden for den varianten som mei ser i Sulasoga.

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 6. april 2016 kl. 18.20

Johan skrev:Ja, det er en egen rapport i Embla som heter Gårdshistorie og med de mange stedsnavnsmalene i Embla er det bl.a en som går på gårds og bruksnr. og da vil du få alle med som har bodd på det spesifikke gårds eller bruksnr. Om den dekker ditt behov er mer usikkert. Har Embla, men har aldri brukt den rapportmuligheten.
Mvh. Johan Arthur Hansen

Jeg vet jo ikke om dette er alt Embla har for fokusering på gårder, men i så tilfelle er det ganske spinkelt. Bedre enn ingen ting, siden de andre ikke har noen ting, så vidt jeg vet..
Minst 50% av gårdene "mine" har skfitet gnr gjennom årene, pga kommunesammenslåinger og andre endringer. Dessuten har de hatt både LNr og matrikkelnummer opp igjennom, de har blitt splittet og blitt samlet igjen, de har vært eid og bygslet, solgt og kjøpt osv.

Tror det skal veldig mye til for at alle slike ting kan passe inn i et slektsprogram.
Er mest stemt for å lage et opplegg med regneark (tegneark?) og/eller egen database?
TNG kan sikkert bygges på litt for dette formålet, om ønskelig. Det finnes mange mods allerede for TNG, så kanskje det finnes noe allerede?
http://tng.lythgoes.net/wiki/index.php/Category:Mods

Johan Arthur Hansen
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 6. april 2016 kl. 23.38

Tror også du må ha ett dedikert program for ditt formål. Mvh. Johan Arthur Hansen

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 7. april 2016 kl. 12.02

Lars E. Øyane er en aktiv bygdebokforfatter.
Kanskje han kan gi deg noen tips.
[email protected]

Han er også aktiv på arkivverkets brukerforum.
https://forum.arkivverket.no/forum/6-br ... get-forum/
Mvh
Leif B.

dn21805
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn21805 » 17. april 2016 kl. 11.17

Har lenge arbeidet med et program som heter Slektbase , det er fortsatt en prøveversjon som ligger på nettsiden slektbase.com
Programmet inneholder en gårdshistoriebase som vel kunne omfatte de kriteriene du viser til.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»