Legacy 8
Moderator: MOD_Slektsprogrammer
-
- Sted: Heimdal
- Kontakt:
Re: Legacy 8
Hei,
Som gammel Legacy-bruker nølte jeg ikke med å hive meg på versjon 8.
Jeg hadde ikke ventet den mengden bugs av et så veletablert program, inklusive regelrette crasj. Versjon 2 var ustabil, men fra versjon 3 av har det gått rimelig bra, spesielt med 7.
Mitt råd er åvente litt med å installere versjon 8, det er ikke så mye nyfunksjonalitet som forsvarer så mye trøbbel og heft. Oppdateringer kommer i e sett, tegn på at de får tilbakemeldinger, og noen av feilene jeg har erfart har allerede blitt rettet (de fleste ikke).
Når det er sagt, alle de grunnleggende funksjonene virker, for det er spesielt alle valgene / preferansene / opsjone for brukergrensesnittet osv som skaper problemer, og så er det mange "knapper" som synes ikke å være koplet til noen aksjon ennå eller til feil aksjon...
Hører gjerne om andres erfaringer!
mvh eric
Som gammel Legacy-bruker nølte jeg ikke med å hive meg på versjon 8.
Jeg hadde ikke ventet den mengden bugs av et så veletablert program, inklusive regelrette crasj. Versjon 2 var ustabil, men fra versjon 3 av har det gått rimelig bra, spesielt med 7.
Mitt råd er åvente litt med å installere versjon 8, det er ikke så mye nyfunksjonalitet som forsvarer så mye trøbbel og heft. Oppdateringer kommer i e sett, tegn på at de får tilbakemeldinger, og noen av feilene jeg har erfart har allerede blitt rettet (de fleste ikke).
Når det er sagt, alle de grunnleggende funksjonene virker, for det er spesielt alle valgene / preferansene / opsjone for brukergrensesnittet osv som skaper problemer, og så er det mange "knapper" som synes ikke å være koplet til noen aksjon ennå eller til feil aksjon...
Hører gjerne om andres erfaringer!
mvh eric
-
- Kontakt:
Jeg synes det er underlig at det er så stille på denne tråden. Forhåpentligvis har folk latt være å oppgradere til versjon 8.
Eller er det bare meg som opplever en rekke problemer med nye Legacy? Jeg har valgt å overse alle småtingene som ikke virker og crashene som ikke ser ut til å påvirke dataene og slik sett ha is i magen inntil feilene er rettet. Men nå har jeg opplevd at de kildehenvisningene jeg lager ikke blir lagret og forsvinner fullstendig. Bortkastet arbeid kan en ike leve med, så fra dette øyeblikket tar slektsgranskeren juleferie til langt ut i januar, så får jeg vurdere situasjonen.
Er det virkelig ingen som vil dele sine erfaringer? Alt OK hos dere? de som har bidratt med norsk oversettelse må da ha erfart noe?
God jul, eric
Eller er det bare meg som opplever en rekke problemer med nye Legacy? Jeg har valgt å overse alle småtingene som ikke virker og crashene som ikke ser ut til å påvirke dataene og slik sett ha is i magen inntil feilene er rettet. Men nå har jeg opplevd at de kildehenvisningene jeg lager ikke blir lagret og forsvinner fullstendig. Bortkastet arbeid kan en ike leve med, så fra dette øyeblikket tar slektsgranskeren juleferie til langt ut i januar, så får jeg vurdere situasjonen.
Er det virkelig ingen som vil dele sine erfaringer? Alt OK hos dere? de som har bidratt med norsk oversettelse må da ha erfart noe?
God jul, eric
Fungerer OK her, er i bruk på både W7 og W8. Dei som eg kjenner og som bruker den nye versjonen er heller ikkje plaga med feil og mangler i nokon særlig grad.
Det er enkelte som rapporterer om feil på Legacy sidene:
http://www.legacynorsk.com/
Men med tanke på antall brukere så er tallet forsvinnande lite vil eg tru.
Mvh
Ingmar
Det er enkelte som rapporterer om feil på Legacy sidene:
http://www.legacynorsk.com/
Men med tanke på antall brukere så er tallet forsvinnande lite vil eg tru.
Mvh
Ingmar

mvh Ingmar Seth
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/
- Jan Olav Skaug
- Sted: SVINGVOLL
- Kontakt:
Ved installasjon av nyeste versjon (8.0.0.361 pr. 11.12.2013) la jeg merke til at alle kildehenvisninger i database ble oppdatert. Dette tyder på at det har vært noen problemer som forhåpentligvis er fikset.
-
- Kontakt:
OK, jeg er beroliget, og til de som er i tvil: - jeg trekker min advarsel. Legacy 8 er en god fortsettelse av versjon 7, sistnevnte avinstallerer jeg nå.
Den første uka hadde jeg en frangangsmåte som alltid førte til crash, det får jeg ikke til lenger. Den ene dagen med de mystiske og mislykkede lagringer av kildehenvisninger tilhører fortida. Jeg ser at flere småting er synlig rettet opp, og regner med at noen fler jeg har sett ordner seg.
En ting som irriterte meg skyldtes blingsing. Som svaksynt var jeg ganske frustrert over oppelgget for å tilpasse skjermbildene. Det mener jeg avgjort kan gjøres bedre. Det hadde hjulpet mye om preferansene jeg hadde funnet fram i versjon 7 ble overført, slik som mange andre preferanser. Tok litt prøving og feiling å finne ut av det og komme inn i en positiv sirkel. Fontvalg gjøres et sted (der en tilsynelatende kan velge størrelse), størrelse i de loakle "Zoom .." menyene (der manuelle settiunger ikke funker slik jeg forventer) og skrivefarger et tredje sted ...
Det med tilpasning til svksynte har jeg diskutert med Milenia tidligere. Tatt i betraktning at generalogi er en interesse for mange eldre, kunne de ha gjort mer for å hjelpe svaksynte, det har jeg masse å si om, men det hører ikke med i denne tråden.
Jeg kom litt skjevt ut med den nye versjonen, så for dårlig og tråkka rett ut i de bugs som fantes. Men en siste ting, har dere fått installert Geodatabasen?
eric
Den første uka hadde jeg en frangangsmåte som alltid førte til crash, det får jeg ikke til lenger. Den ene dagen med de mystiske og mislykkede lagringer av kildehenvisninger tilhører fortida. Jeg ser at flere småting er synlig rettet opp, og regner med at noen fler jeg har sett ordner seg.
En ting som irriterte meg skyldtes blingsing. Som svaksynt var jeg ganske frustrert over oppelgget for å tilpasse skjermbildene. Det mener jeg avgjort kan gjøres bedre. Det hadde hjulpet mye om preferansene jeg hadde funnet fram i versjon 7 ble overført, slik som mange andre preferanser. Tok litt prøving og feiling å finne ut av det og komme inn i en positiv sirkel. Fontvalg gjøres et sted (der en tilsynelatende kan velge størrelse), størrelse i de loakle "Zoom .." menyene (der manuelle settiunger ikke funker slik jeg forventer) og skrivefarger et tredje sted ...
Det med tilpasning til svksynte har jeg diskutert med Milenia tidligere. Tatt i betraktning at generalogi er en interesse for mange eldre, kunne de ha gjort mer for å hjelpe svaksynte, det har jeg masse å si om, men det hører ikke med i denne tråden.
Jeg kom litt skjevt ut med den nye versjonen, så for dårlig og tråkka rett ut i de bugs som fantes. Men en siste ting, har dere fått installert Geodatabasen?
eric
Jeg er helt i startfasen på dette med slektsforskning, og tenkte å prøve ut Legacy 8. Da den skal installere, så står det innimellom at den hopper over noen filer, for så å legge inn, før den brått hopper over noen filer igjen. Når jeg da skal trykke på fullfør, så vil ikke programmet åpne seg, siden ikke alle filene er lagret på dataen.
Hva kan jeg gjøre annerledes for å få prøvd ut dette programmet?
Hva kan jeg gjøre annerledes for å få prøvd ut dette programmet?
-
- Sted: KRISTIANSAND S
Hadde ingen slike problemer.
Men jeg ville avsluttet alle andre programmer, og så prøvd på nytt.
Du må vel være logget inn som administrator også, vil jeg tro?
Ellers er det jo også et norsk brukerforum på http://www.legacynorsk.com/
Men jeg ville avsluttet alle andre programmer, og så prøvd på nytt.
Du må vel være logget inn som administrator også, vil jeg tro?
Ellers er det jo også et norsk brukerforum på http://www.legacynorsk.com/
- Jan Olav Skaug
- Sted: SVINGVOLL
- Kontakt:
Du får "hopper over filer" dersom det er en oppdatering av Legacy8 du installerer, dvs. at du har installert programmet tidligere og ikke trenger alle filer i oppdateringen.
Du kan forsøke å avinstallere og deretter installere Legacy8 på nytt og se om det hjelper.
Du kan forsøke å avinstallere og deretter installere Legacy8 på nytt og se om det hjelper.